Jeg prøvde meg på å lage kandisirup igår, 450g sukker, 1.5dl vann og 1.5 ts gjærnæring fra Europris. Kokte opp og hevet temperatur til 143 grader, tilsatte 1.5 dl vann og nok en gang opp til 143 grader, så avkjølte jeg. Sirupen fikk fin farge og konsistens, men smakte veldig lite. Har en flaske med sirup fra Brewferm og den hjemmelagde smaker ikke noe mer enn den. Ingen kompleks smak av noe som helst, bare søt pregløs sirup.
Temperaturen kryper oppover ettersom vannet fordamper.Induksjonskomfyr, fra 1-9. 15 minutter på 5, økte så til 7, siden det gikk litt tregt. Målte 95 grader etter 10min, det var det eneste. Skjønte ikke det med 143 grader, øker temoeraturen etter det koker opp?
Sent from my iPad using Tapatalk
Etter at vannet har fordampet er vel mer riktig å si. Så lenge det er vann i blandingen vil energien gå til å fordampe dette. Når vannet er borte stiger temperaturen forholdsvis raskt.Temperaturen kryper oppover ettersom vannet fordamper.
Hva er det, og hva smaker den?Fikk tak i 900g med "date sirup" (se bilde) på den lokale etniske matvarebutikken. Vurderer å prøve å tilsette litt av det også, neste gang jeg skal brygge dubbel/quad.
Forsøk 2 ble meget bra. Fulgte oppskrift i denne tråden. Grunnen til at første forsøk ble mislykket var nok gjærnæringen fra Europris. Nå kokte jeg 500g sukker med 5dl vann og 1/4 ts sitronsyre. Kokte i 20 min på middels varme. Tilsatte 7g hornsalt og kokte videre på middels varme til sirupen nådde 143 grader. Tilsatte 1 dl vann og varmet til 115 grader. Avkjølte. Enkelt og mye bedre enn sirupen fra Brewferm.Jeg prøvde meg på å lage kandisirup igår, 450g sukker, 1.5dl vann og 1.5 ts gjærnæring fra Europris. Kokte opp og hevet temperatur til 143 grader, tilsatte 1.5 dl vann og nok en gang opp til 143 grader, så avkjølte jeg. Sirupen fikk fin farge og konsistens, men smakte veldig lite. Har en flaske med sirup fra Brewferm og den hjemmelagde smaker ikke noe mer enn den. Ingen kompleks smak av noe som helst, bare søt pregløs sirup.
Så hvordan ble din i forhold til brewferm sin? Hvis du har smakt den?