NM og flasker

Jeg skjønner ikke helt hvordan enkelte øltyper kan bli typeriktige uten høy karbonering, trykksterke flasker og skikkelige korker? Konkurransereglene tillater ikke dette.
 
Tror du bør utdype. Kan ikke se at det står i reglene at man må ha dårlige korker eller svake flasker. Har laget all slags øl, også høyt karbonerte hveteøl eller belgisk trippel på vanlige bjørnunger og standard korker uten problem.
 
Utdyping følger :)

Vanlige flasker er I utgangspunktet ikke laget for å holde ekstra høyt karboneringsnivå. I mange tilfeller vil det nok gå bra når ølet er ferskt. Men jeg ville ikke prøvd å langtidslagre slike øl på vanlige flasker. Dersom NM handler om å sende inn uferdig, ikke-modnet, øl så kan en selvsagt tappe av en slik tønne og sende inn. Men alt modnet ferdig øl står på flasker som tåler trykket. Jeg gambler ikke med godt høykarbonert øl ved å la det modne på vanlige flasker.
 
Vel, du har vel ytret ditt synspunkt på Norbryggsanksjonerte konkurranser (og regler/bedømming rundt disse) tidligere også, og svaret blir vel det samme nå som da: Man deltar på disse konkurransene under de premisser som er satt (så får man heller ta en risk med flaskene, eventuelt karbonere litt lavere). Alle stiller jo likt her, så da vil jo alle være noe underkarbonert i så fall. :)

Ellers er helt sikkert styret (styret@norbrygg.no) mottakelig for synspunkter rundt konkurransereglene, og kan spille disse videre til NM-komitèen ;)
 
Jeg forstår at du ikke har sansen for ytringene mine Glennrlie og at det er plagsomt å møtte repetere samme svar på to forskjellige spørsmål. Kanskje skulle vi skrevet ut dette svaret med stor skrift øverst på siden. Det ville sikkert ryddet unna mye "unødig" diskusjon på forumet. Jeg overlater podiet til deg!
 
Etter å ha sett hvor mye enormt overkarbonerte gushere som dukker opp på vanlige flasker, så må jeg si at dette høres ut som ei oppkonstruert problemstilling. Vanlige flasker tåler helt fint trykket fra alle øltyper. Er du i tvil, så unngå de aller tynneste engangsflaskene.
 
Jeg velger å stå over mange konkurranser der jeg ikke liker reglene.
Dropper alt av løpekonkurranser og fotball. Liker ingen av delene.
Jeg sendte inn kroppen min til en fitness-konkurranse, men fikk kritikk for at den var overkarbonert og ikke typeriktig! Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på den fra venner og familie, så jeg synes absolutt det er på tide å endre konkurransereglene.
 
Etter å ha sett hvor mye enormt overkarbonerte gushere som dukker opp på vanlige flasker, så må jeg si at dette høres ut som ei oppkonstruert problemstilling. Vanlige flasker tåler helt fint trykket fra alle øltyper. Er du i tvil, så unngå de aller tynneste engangsflaskene.
Et godt eksempel er min overkarbonerte dustesaison som snart er på 2.året på flaske og nesten står i taket når du åpner den. Bjørnunger tåler godt med trykk.
 
Et godt eksempel er min overkarbonerte dustesaison som snart er på 2.året på flaske og nesten står i taket når du åpner den. Bjørnunger tåler godt med trykk.
Hei Mats. Her er min erfaring. Bjørnunger klarer trykket greit. Bunnen har falt av et par av mine 0,75 flasker (de tåler ikke brå bevegelser). Om dette kan skje med 0,5 flasker vet jeg ikke. De bør ihvertfall være feilfrie.
 
Ifølge reglene for NM2017 "skal det sendes inn 3 flasker av hvert bidrag. I tillegg må man ha 3 flasker av hvert bidrag i reserve: 2 i tilfelle man kommer videre til Norgesfinalen, og 1 i tilfelle man kommer til Skandinavisk mesterskap".

I tidligere NM var sendte man inn 4 bjørnunger (1,32 liter) som var nok til alle dømminger. Hva er grunnen til at dette man i 2017 må sende inn 5 flasker (1,6 - 2,5 liter) avhengig av om man sender bjørnunger eller 0,5 liter flasker?
 
I tidligere NM var sendte man inn 4 bjørnunger (1,32 liter) som var nok til alle dømminger. Hva er grunnen til at dette man i 2017 må sende inn 5 flasker (1,6 - 2,5 liter) avhengig av om man sender bjørnunger eller 0,5 liter flasker?

Fordi 0,33 liter på et dommerpanel er i minste laget. Vi bruker normalt ei flaske til innledende runde og ei flaske til finaler, da er det ei flaske i reserve i tilfelle ei flaske knuses eller på annen måte blir ubrukelig.

Merk at det kun er norgesmesterne som må sende inn de to siste flaskene til kåringa av årets hjemmebrygger.
 
jeg trodde knust flaske automatisk førte til disk

Som Glenn sier, ikke hvis de knuses i håndteringa etter mottak. Det er heller ikke helt automatisk disk, og i noen tilfeller har bryggere som har pakket flaskene inn skikkelig og hatt veldig uflaks i forsendelsen fått lov til å sende inn nye flasker. Er ei pakke kjørt over av en postbil, så fører det ikke til diskvalifisering, men som regel når flasker knuses i transport er de dårlig pakket inn og diskvalifiseres.
 
Stemmer det at man ikke kan bruke "engangs"-0,33l a la det mange av bryggeriene bruker? Har all øl på sånne...
 
Stemmer det at man ikke kan bruke "engangs"-0,33l a la det mange av bryggeriene bruker? Har all øl på sånne...

Det stemmer, ifølge reglenes §6 (http://norbrygg.no/2017/01/11/pameldingen-nm-hjemmebrygging-2017-apner-snart/)

2 flaskestørrelser aksepteres med følgende krav:
 
Tilbake
Topp