NM 15, Bahrainer Weisse - Petter Fornes

Bruker du 1,25dl slur surdeig pr.liter. Vørt?

Når jeg har fått en aktiv surdeig kultur, kan jeg bare lage en starter med surdeigen på tradisjonelt viss?
Litt forvirret på hvor mye surdeig jeg trenger til en Batch
 
Er det noen stor forskjell på denne bahrein-kulturen og en hvilkensomhelst surdeigskultur? Normalt lages jo slike med mel og vann og ingen ting annet. Har en ganske ny rugkultur og en hvetesurdeig jeg har holdt i live i snart fem år, men jeg har så langt kun brukt de til baking.
 
Er det noen stor forskjell på denne bahrein-kulturen og en hvilkensomhelst surdeigskultur?
Tja. Alle surdeiger som man dyrker opp eller får fra andre er forskjellige (om de ikke er komersiellt kjøpt). Har brygget to batcher med to forskjellige kulturerer. Gir litt forskjellige øl.
 
Bruker du 1,25dl slur surdeig pr.liter. Vørt?

Når jeg har fått en aktiv surdeig kultur, kan jeg bare lage en starter med surdeigen på tradisjonelt viss?
Litt forvirret på hvor mye surdeig jeg trenger til en Batch

Jeg bruker ca. 2-3 dl på en 25 L batch. Mater opp surdeigen så den er aktiv (klar til baking), og tilsetter rett i vørteren uten noen ekstra starter. Jeg mater surdeigen min med 50-50 vann og mel.
 
Er det noen stor forskjell på denne bahrein-kulturen og en hvilkensomhelst surdeigskultur? Normalt lages jo slike med mel og vann og ingen ting annet. Har en ganske ny rugkultur og en hvetesurdeig jeg har holdt i live i snart fem år, men jeg har så langt kun brukt de til baking.

Tror jeg har brukt 3 forskjellige surdeigskulturer nå, med samme prosess. De blir ganske like, innenfor samme variasjon som jeg får med hovedkulturen min. Dersom de funker bra til baking, så funker de nok fint i øl også, bare prøv!
 
Nope, jeg liker at den blir sur, så jeg har ikke tørrhumla. Min surdeig virker å være ganske humlesensitiv, så det funker sikkert å tilsette humle når du måler/smaker at det er surt nok. Siden gjæra i surdeigen kommer igang kjapt, og primærgjæringa er over på 3-4 dager, er jeg ikke bekymra for for lav pH.
 
Takk igjen for avleggerne, de putrer og koser seg på kjøkkenbenken! Skal brygge denne neste lørdag, lurer bare på en ting. Hva er grunnen til at den ikke skal koke?
 
Det er ikke mye grunn til å koke, trenger ikke få bitterhet fra humla. Det gir mindre utfelling av proteiner også, og skal visstnok være tradisjonelt for BW. Har ikke testet samme oppskrift med kok, så kan ikke gi konkret svar på forskjellen. Ble bra resultat første gangen jeg gjorde det på denne måten, og har ikke endret på det ennå.
 
Har du vært borte i at surdeigskulturen begynner å lukte aceton?

Ølen smaker helt fantastisk, har stått og gjæret i snart 3 uker og er sur og fin. Heller ikke tegn til aceton i denne. Gikk det greit å karbonere etter 5 uker med gjæren som er igjen, eller tilsatte du noe mer gjær?
 
Surdeigskulturen begynner kanskje å lukte litt aceton når den står i over ca. en uke uten mating. Det legger seg en væske med bakterier på toppen. Det er bare å helle av det meste, og mate opp på nytt.

Flasker typisk etter +- en måned, har ikke hatt behov for nye gjær.
 
Da har jeg også brygget Berliner Weisse med surdeig. Forsåvidt en god stund siden, og flaskene er drukket opp for en stund tilbake. Ble bra.

Jeg brukte min egen surdeigskultur laget på Maridalsvann og hvetemel kjøpt på Rema. Har dog hatt kulturen gående i noen år nå, men utover det er det ikke noe spesielt med den. Det støtter i alle fall min opprinnelige teori om at enhver surdeigskultur vil funke til å lage et syrlig øl. Husker ikke helt nå siden det er en stund siden, men den brukte lengre tid på å nå FG enn hva jeg er vant til fra "vanlig" brygging og så lot jeg den stå noen uker til jeg synest den var passe syrlig. Om noe ble min i overkant syrlig, tror jeg flasket ca 5 uker etter pitching.

Om man skulle ønske å låse syrenivået, er det bare å koke opp noe humle og slenge i slik at lactoene tar kvelden?
 
Ja, det vil jeg tro. Tørrhumle funker også. Du kan også prøve deg fram med hvor mye humle i kok du kan bruke for å få passe syrlighet. Dersom jeg bruker surdeigen min i en vørter med ca. 20 IBU blir den iallfall ikke særlig syrlig, funket ok sådan til weissbier.
 
Jeg fikk en OG etter en ukes tid på 1.002 vha surdeig. Høres det riktig ut? Skal den så langt ned?

Et eller annet sted leste jeg om laaang modningstid på surøl. Er det riktig? Bør den i så fall modnes på flaske med trykk eller fat uten særlig trykk?
 
Tilbake
Topp