Spedel Braumeister Plus 20 liter

Skal ikke speidel være rolls royce innenfor dette her da? Rart hvis det drypper fra kraner og koblinger når det koster såpass mye for utstyret?

Skulle ikke forundre meg om man finner et par oljeflekker under en Rolls Royce også.
De er jo laget i samme land som Land Rover. :)
 
sant det, syns bare det er merkelig hvis ikke krana er tett en gang, det er den på BB30 som koster 1/4 av hva speidelen gjør :p
Dagene går alt for sent har lyst på min Speidel plus nå!
 
Ville vel gjetta at det var enten kondens fra slangen eller koblingen på selve hageslangen som lekker, ikke speidel-utstyret.
 
Har forstått det på folk som har kjøpt Pro/nyere versjoner av Speidel at krana er oppgradert og forbedre fra tidligere, men den skal jo ikke lekke selvfølgelig...
Den lekker. Og har helt nye koblinger/slanger. Kan selvsagt være noe feil jeg har gjort også. Men det er ikke så mange måter å gjøre det på føler jeg. Skal filme på søndag når jeg skal i gang med brygging igjen[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Klart for nytt brygg i morgen. Skal forsøke å huske å filme alle koblinger som er lekk. I morgen kjører jeg pumpen under kjøling også. Har dere forresten et fast startvolum dere pleier å kjøre? Ser det er ikke alle oppskrifter som opererer med dette. Er dette forresten oppmerket på noe vis i bryggeren? Mener jeg har lest at det skal være det, men klarte ikke å finne det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tok rundt en halvtime på 20L ned til 18°C, så det imponerte ikke. Kan ha vært grunnet lav fart på vannet. Dårlig hageslange som lett brekker seg, og blir hard som betong når den blir kald. Kjørte pumpa. Mulig whirlpool er mer effektivt uten at jeg skal tro så mye om det. Skal nok finne ut av det :)

Forresten noen som vet hvor jeg kan finne gardena hunnkobling i rustfritt? Gul og grå plast står ikke i stil.

Jeg har Hozelock fra Maxbo funker som bare det
 
Da er jeg ferdig med brygg nr to på min splitter nye Speidel. Jeg gjorde noen justeringer på plassering av bryggeren ved kjøling og det hjalp veldig. Så lenge det ikke var bøyg på slangene dryppet det lite eller ingenting. Men det kunne imidlertid virke som om pumpen slet litt. Det kom også meldiger underveis om at den ble deaktivert. Er dette vanlig? Jeg oppdaget også at temperaturen på Speidelen under nedkjøling viste MYE høyere temp enn det som var reelt. Kontrollmålte med termometer og da den var nede i 22 grader viste Speidelen 46(!). Noen som vet hvor måleren sitter og hvorfor forskjellen er såpass stor? Det tok 33 minutter denne gangen med pumpe. Da var den 22 grader. Se liten videosnutt her:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eier ikke en speidel selv, men har lånt en fra en jeg kjenner. Da jeg brygget med speidelen og brukte mye humle, kunne temperaturmåleren vise 50 grader, mens temperaturen i vørteren var 20 grader. Da jeg kjente etter, var bunnen av speidelen enda ganske varm, mens sidene oppover var kalde. Det virka da som at man rett og slett fikk noen soner hvor vørteren ikke ble sirkulert av en eller annen årsak. Rørte litt i vørteren med bryggeskjeen, og da ble målingene riktige igjen.
 
Hvilket merke er koblingene dine?
Da er jeg ferdig med brygg nr to på min splitter nye Speidel. Jeg gjorde noen justeringer på plassering av bryggeren ved kjøling og det hjalp veldig. Så lenge det ikke var bøyg på slangene dryppet det lite eller ingenting. Men det kunne imidlertid virke som om pumpen slet litt. Det kom også meldiger underveis om at den ble deaktivert. Er dette vanlig? Jeg oppdaget også at temperaturen på Speidelen under nedkjøling viste MYE høyere temp enn det som var reelt. Kontrollmålte med termometer og da den var nede i 22 grader viste Speidelen 46(!). Noen som vet hvor måleren sitter og hvorfor forskjellen er såpass stor? Det tok 33 minutter denne gangen med pumpe. Da var den 22 grader. Se liten videosnutt her:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva slags merke er koblingene dine? Litt vanskelig å se på videoen, men ser ikke ut som Gardena?
 
Noen som har erfaring med å brygge inne på kjøkkenet? Tenker på damp og lukt, ventilasjon, speidels damphette, søl, rot, hissig kjerring og lignende. Har selv alltid stått i garasjen, men lite fristende med 8 minusgrader ute! :(

Hei!
Jeg har brygget med Speidel utelukkende på kjøkkenet rett i overkant av 100 batcher nå uten problemer med fukt eller lukt. Speidelen bor på sitt tredje kjøkken nå, ingen klager fra på fuktskader fra de som har overtatt noen av de forrige ihvertfall :-D Litt duft blir det, men ingenting noen har noe å klage på og ikke tegn til forhøyet luftfuktighet eller fuktskader. Bildene er fra da opplegget var nytt. Er langt fra så blankt og fint nå men det fungerer fortsatt utmerket!
Det er Speidels kobberhatt med gummipakning og en 100mm spiroslange fra Biltema eller Clas, husker ikke helt hvor jeg kjøpte den. Speidelen står på en lav krakk (bygd akkurat høy nok til å få en gjæringsbøtte under krana) rett foran komfyren.
Spiroslangen går først i en bøy ned til en bolle som står på komfyren. Her har jeg laget et hull i bunn av bøyen slik at kondens kan renne ut av røret og ned i bollen. Så bøyes den opp inn under midten av kjøkkenventilatoren. Ventilatoren trenger bare å gå på middels hastighet for å ta unna dampen.
Ved koking med kobberhatt og pakning kreves det at man bruker anti-foam, det lærte jeg på første brygging!

Skulle jeg ha laget dette på nytt i dag hadde jeg gått for den rustfrie hatten. Den er billigere enn kobberhatten og blir neppe like stygg og flekkete. Fantes bare kobber da jeg kjøpte.
 

Vedlegg

  • IMG_2969.jpg
    IMG_2969.jpg
    161,7 KB · Sett: 196
  • IMG_2986.jpg
    IMG_2986.jpg
    173,1 KB · Sett: 195
Hei!
Jeg har brygget med Speidel utelukkende på kjøkkenet rett i overkant av 100 batcher nå uten problemer med fukt eller lukt. Speidelen bor på sitt tredje kjøkken nå, ingen klager fra på fuktskader fra de som har overtatt noen av de forrige ihvertfall :-D Litt duft blir det, men ingenting noen har noe å klage på og ikke tegn til forhøyet luftfuktighet eller fuktskader. Bildene er fra da opplegget var nytt. Er langt fra så blankt og fint nå men det fungerer fortsatt utmerket!
Det er Speidels kobberhatt med gummipakning og en 100mm spiroslange fra Biltema eller Clas, husker ikke helt hvor jeg kjøpte den. Speidelen står på en lav krakk (bygd akkurat høy nok til å få en gjæringsbøtte under krana) rett foran komfyren.
Spiroslangen går først i en bøy ned til en bolle som står på komfyren. Her har jeg laget et hull i bunn av bøyen slik at kondens kan renne ut av røret og ned i bollen. Så bøyes den opp inn under midten av kjøkkenventilatoren. Ventilatoren trenger bare å gå på middels hastighet for å ta unna dampen.
Ved koking med kobberhatt og pakning kreves det at man bruker anti-foam, det lærte jeg på første brygging!

Skulle jeg ha laget dette på nytt i dag hadde jeg gått for den rustfrie hatten. Den er billigere enn kobberhatten og blir neppe like stygg og flekkete. Fantes bare kobber da jeg kjøpte.
Flott og shiny oppsett. Takk for info!
 
Da er jeg ferdig med brygg nr to på min splitter nye Speidel. Jeg gjorde noen justeringer på plassering av bryggeren ved kjøling og det hjalp veldig. Så lenge det ikke var bøyg på slangene dryppet det lite eller ingenting. Men det kunne imidlertid virke som om pumpen slet litt. Det kom også meldiger underveis om at den ble deaktivert. Er dette vanlig? Jeg oppdaget også at temperaturen på Speidelen under nedkjøling viste MYE høyere temp enn det som var reelt. Kontrollmålte med termometer og da den var nede i 22 grader viste Speidelen 46(!). Noen som vet hvor måleren sitter og hvorfor forskjellen er såpass stor? Det tok 33 minutter denne gangen med pumpe. Da var den 22 grader. Se liten videosnutt her:


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dette med temperaturforskjell mellom måler på speidel og termometer skyldes nok humlerester og grums i bunnen (hvis temperatur måleren er i bunnen). Har samme erfaring med mitt BB60 utstyr, men jeg trudde egentlig at man slapp dette ved bruk av pumpen på speidel(?)..
 
Temperaturmåleren på 2015 utgaven av 50 literen sitter i bunnen. En liten koselig tapp. Men har ikke opplevd at den viser så mye feil, og så snart pumpene går hos meg virker det som sirkulasjonen gjør at det blir jevnt fordelt. Jeg sjekker ofte mot Thermapen når jeg kjøler, og Speidelen har vært innafor et par grader.
 
Temperaturmåleren på 2015 utgaven av 50 literen sitter i bunnen. En liten koselig tapp. Men har ikke opplevd at den viser så mye feil, og så snart pumpene går hos meg virker det som sirkulasjonen gjør at det blir jevnt fordelt. Jeg sjekker ofte mot Thermapen når jeg kjøler, og Speidelen har vært innafor et par grader.
Ok. Ja når jeg brygget første gangen hadde jeg ikke problemer med dette. Da brukte jeg også humlefilter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, ganske fornøyd! [emoji106] Lakk forresten litt vann fra kjølekappen i overgangen til slangen. Er det flere som har opplevd det samme? Ser det drypper litt fra tappekranen under brygging også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei, lekker ikke noe vann fra kranen eller koblingene for kjølingen her. Jeg er godt fornøyd sålangt. De kjente feil som folk nevner, forsåvidt i feil tråd da dette er en ny modell, er stort sett fikset slik jeg ser det. Nye kranen er bra og har god flow. Bedre lokk som ikke drypper, osv.
 
Tilbake
Topp