Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Er det noen som vet hvor langt rommet til batteriet er i ispindelen? tenker på at NCR18650G er litt lengre enn normalt siden den har sikkerhetschip.
 
ff45fb9d857a4d76d5b33b2c1bd3f20b.jpg


Nå ligger den i en rustfri tank og dupper i ølet.
Jeg måtte inn med en wifi extender i kjøleskapet for å få kontakt.
Omregning fra vinkel til plato er det eneste jeg får til. Noen som har sett på dette?
Og så er det satt på varsel om at den skal maile meg når plato går under 5. Og sms hvis tempen kommer over 13 grader.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Det som er anbefalt er utsolgt ser det ut for..
XL BIG PET Micro Geocaching container fra ebay ar jeg kjøpt men den du har kjøpt passer ikke i dette røret.. mulig litt modifisering av holderen duger..
FrankD vet mer om det..
 
848ae6d5d1dfbe5017c220ed4616db48.jpg

Koden min ble slik. Det blir en merkelig formatering mens man legger det inn. Tilt får man ved å trykke på knappen for variabel.



Sent from my iPad using Tapatalk
 
ubidot20170313.jpg

Steike for en kontroll!
Jeg fikk SMS fordi tempen gikk over 13 grader. Venter på mail når Plato kommer under 5.
Det er litt avvik mellom Plato som avleses og måles. Jeg kalibrerte med sukkerlake. CO2 vil påvirke målingen stod det. Og det er nok riktig.
Nå måler jeg daglig og skal bruke disse verdiene for omregning mellom vinkel og Plato eller Oechsle.
Det er en pils som ble satt til gjæring for noen dager siden.
 
@FrankD har du verifisert at den måler riktig mot et 'ekte' Hydrometer, på forskjellige verdier? Hvor nøyaktig er den isåfall?

Edit: må ha lest litt fort igjennom isted.. Blir interessant å se hva du finner ut! :)
 
Sist redigert:
Forbasket vanskelig å lese av hydrometer i øl under stormgjæring. Det bobler og syder, og verre blir det når tempen stiger. Jeg måler også med digitalt refraktometer en gang om dagen. Jeg tar omregning til SG/Plato når det er ferdig.
Avvikene ser ut til å følge et mønster så jeg tror at det er mulig å få brukbar nøyaktighet på dette.
Rådata fra vinkelmålingen dupper opp og ned med noen få tiendedeler. Når neste er iSpindel er ferdig bygget vil jeg kjøre R&R analyse for å se hvor godt den reproduserer og repeterer målinger. Jeg lager meg en "Hylle" med 3 vinkler. Så måler jeg på disse x antall ganger for å finne avvik som oppstår mellom hver måling.
Jeg vet ikke om duppen vrir og vender på seg, eller om det er gyroen som lager svingningene.
 

Vedlegg

  • Maalinger.jpg
    Maalinger.jpg
    101,3 KB · Sett: 88
  • vinkel.jpg
    vinkel.jpg
    107,7 KB · Sett: 90
Er det slik at hver enkelt ispindel må kalibreres omfattende før den tas i bruk? Er det noen maks min grenser for gravity den kan måle?
 
Det er en gyro som måler vinkelen. Det skal nok ganske mye til før man klarer å sette dem sammen slik at alle flyter i samme vinkel i vann/vørter. En kalibrering i sukkerlake er nok tilstrekkelig for mitt bruk. Jeg ønsker å se når SG flater ut slik at jeg kan ta diacetyl pause.
Tror kanskje nerden i meg gjør det mer komplisert enn nødvendig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kalibrerer en da flere punkter, for eksempel i 1040 sukkerlake og i vann? Måleområdet mellom 1005 og 1020 er vel det viktigste området og en ønsker å få frem en FG fra spindelen, eller er det som @FrankD sier at det kun er interresant å se når gjæren slutter?
 
Jeg begynte med vann i ei gryte.
Rørte inn sukker og målte på 4 plasser. Stoppet på 1,080.
Det hadde kanskje vært lurt å stoppe i det området som man er mest interessert i å måle.
Jeg ser at formelen endres når jeg fjerner noen av punktene.
 

Vedlegg

  • SUKKERLAKE.jpg
    SUKKERLAKE.jpg
    129 KB · Sett: 112
Nå har min sendt data hvert 15. min i 4 uker med det billige batteriet.
Og siste tilskudd er trådløs ladestasjon med magnet for å skru av røret når det ikke er i bruk. Lader ett rør om gangen.
Edit: magneter er 20x10x2mm
Link til stl fil finner dere her.
 

Vedlegg

  • 20170401_061751541_iOS.jpg
    20170401_061751541_iOS.jpg
    251,4 KB · Sett: 160
  • 20170401_061803703_iOS.jpg
    20170401_061803703_iOS.jpg
    270,2 KB · Sett: 154
Sist redigert:
Fantastisk Frank! Fikk printa min første slede i går, og passer perfekt. Gleder meg til å komme igang!

God ide å bruke forskjellig farge på sleden :)

Har du link/mål på magnetene du bruker?
 
Tilbake
Topp