Spedel Braumeister Plus 20 liter

Pakningen kan være til pumpa (min er svart, eldre versjon), men jeg tror du ville fått lekkasje om denne var røket ut der brygging.
Det var en del snakk om kraftig kok, som forsåvidt bare er en bra ting. En av grunnene til å koke er å fjerne dms og bedre kok fjerner mer.
Ellers mener jeg at det ikke er effektregulator på Speidelen, kun full køl eller ingenting.

Full køl er ikke noe problem sålenge den slår inn og ut for å regulere temperaturen. Problemet mitt er at jeg ikke kan stille den ned manuelt under kokeprogrammet, dette funket fint på 50en jeg brukte før så jeg antar det må være feil. Skal fyre av en epost til de tyske ingeniører...
 
Da har jeg motatt 20Plus og brygget mitt første brygg med den, det ble ikke helt suksess.
Brukte flaket mais, det la seg som lim i bunn av maltrøret så tror det med fordel kan brukes en maltpose til det.

Hadde samme erfaring som deg rsomby, 100c gav for kraftig kok, stilte ned på 98c. Prøvde å få til en liten rullende kok,
men ble mye også her. Husker ikke om varmeelementet skrudde seg av.

Men et spørsmål, jeg fylte opp til nest øverste strek før mesking. Er ikke den 20L?
Det resulterte i at det øverste varmerøret ikke ble dekket av vann under mesketiden, det var da rødglødende når varmern
skrudde seg på. Er dette normalt? Synes det virker litt rart, har jeg gjort noe feil? Skal det uansett oppskrift fylles vann til øverste strek på senterpinnen som er 25L?

En annen ting jeg stusser over er funn av pakning når jeg skulle rengjøre bryggern (første bilde), demonterte også pumpa for vask
der får jeg synlig små blå gummipartikler på fingern når jeg tar inni muffa på bryggeren. En vil jo ikke ha fremmedpartikler i
brygget eller kroppen.. Synes dette er rart når det skal være så kvalitet som det ryktes. Noen med lignende erafringer?
Vurderer å skru alt fra hverandre og pakke om, men med hva?
Vis vedlegget 30199 Vis vedlegget 30200
Mest sannsynlig er dette rester etter gjenge-låsing/tetning som Speidel bruker. Den er blå av farge. Eneste pakningene som er i bruk på Speidel er på pumpe(ne) og maltrøret.
 
Sist redigert:
Sendte en mail til Tyskland.

23l er minimum vannmengde, "pakningen" jeg fant var mest sannsynlig kun en beskyttelse under transport som jeg har oversett.

Det brukes også blå foodsafe Locktite i gjengene på koblinger.
 
Fikk dette svaret i dag:

"Speidel har gitt melding om at maskinen er ferdig produsert og sendes denne uken, den vil da vanligvis være hos oss tidlig neste uke.
Vi har tidligere fått estimerte datoer som har vist seg å ikke stemme og jeg beklager at vi ikke har fått levert maskin til ønsket tid."

Får vel bare vente enda noen dager ekstra..

Jeg har enda ikke hørt noe. Har dere andre som forventet å få Speidelen den 22. Mars fått den?
 
Sist redigert:
Da kom mailen som jeg fryktet: Ny bekreftelsesdato på Speidel plus 20....29.04.2017. Jaja, da er det visst bare å fyre opp de gamle kjelene...Hadde håpet å brygge på Speidel i påska, men akk nei.
 
Jeg bestilte en 20L Plus fra Petit den 18. mars (10% rabatt, fri frakt & all that jazz). Har fått beskjed om at Speidelen skal være i hus før eller etter påskeuka. Godt fornøyd med såpass kjapp levering, med tanke på at den er såpass ny.
 
Noen her som har brygget med Speidel 20 liter og kan komme med tilbakemeldinger på BH-effekten og diverse volumer? Fikk mail i dag om at maskinen er sendt og på vei i posten, så sitter nå å planlegger mitt første brygg på speidelen! :D

Tenkte å tilsette 23l vann til mesk og skylle med resterende mengde for å nå 26.5 liter i gjæringskar. Hvor mye trub må man egentlig regne med i Speidelen?

Oppskrift:
upload_2017-4-6_21-30-39.png

Meskeplan:
upload_2017-4-6_21-31-33.png

Utstyr:
upload_2017-4-6_21-33-29.png

Fyr løst! :)
 

Vedlegg

  • upload_2017-4-6_21-28-48.png
    upload_2017-4-6_21-28-48.png
    131,1 KB · Sett: 37
Det er ca 4-4,5 liter fra bunnen og opp til tappekranen. Ca 34 liter inkl malt til toppen av maltrøret.

Jeg skal teste med 28 liter til gjæringsdunken neste gang jeg brygger. Tror det er maks med tanke på maltmengde (normalstyrke øl) osv, i hvertfall i følge mine beregninger og hva som oppgis som maks maltmengde (6 kilo etter hva jeg kan finne i farten på nett)
 
Sist redigert:
Høres det drøyt ut om jeg tenker å meske med 23 liter og skylle med 17??

Tar da utgangspunkt i at jeg vil sitte med 26,5 liter i gjæringskaret. 4,5 liter forsvinner i trub, 3,5 liter i fordamping og omlag 5,5kg setter seg i malten...

Eller tenker jeg feil??

Har bete meg merke i at flere her inne kun skyller med 4-5 liter på speidelen.
 
Høres det drøyt ut om jeg tenker å meske med 23 liter og skylle med 17??

Tar da utgangspunkt i at jeg vil sitte med 26,5 liter i gjæringskaret. 4,5 liter forsvinner i trub, 3,5 liter i fordamping og omlag 5,5kg setter seg i malten...

Eller tenker jeg feil??

Har bete meg merke i at flere her inne kun skyller med 4-5 liter på speidelen.

Starter med 25L, skyller med 10L, 6 kg malt, 90min kok. Ca 23L i gjæringskar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brygghus-effektivitet synes jeg er lite hensiktsmessig å operere med, da det mest avhenger av hvor mye trub du tar med.

Det gjelder å finne en utstyrsprofil i BeerSmith som passer for egen praksis. Jeg setter trub loss til 0, men vet at jeg da alltid ender opp med litt mindre i gjæringskaret.

På min gamle Speidel 20 liter pleier jeg alltid å starte med 27 liter vann (øverste strek pluss et par liter til). I går hadde jeg batch size på 24 liter, og skylte da med 6 liter. Med mellom 4,4 og 5,8 kg malt ligger jeg stort sett på 80% og treffer pre-boil SG og OG hver gang. I går var det pils jeg brygget, med forholdvis lite humle, og endte med 22 liter til gjæring.
 
Brygghus-effektivitet synes jeg er lite hensiktsmessig å operere med, da det mest avhenger av hvor mye trub du tar med.

Det gjelder å finne en utstyrsprofil i BeerSmith som passer for egen praksis. Jeg setter trub loss til 0, men vet at jeg da alltid ender opp med litt mindre i gjæringskaret.

På min gamle Speidel 20 liter pleier jeg alltid å starte med 27 liter vann (øverste strek pluss et par liter til). I går hadde jeg batch size på 24 liter, og skylte da med 6 liter. Med mellom 4,4 og 5,8 kg malt ligger jeg stort sett på 80% og treffer pre-boil SG og OG hver gang. I går var det pils jeg brygget, med forholdvis lite humle, og endte med 22 liter til gjæring.

Pleier å kjøre 26-27 liter vann til innmesk. Etter siling med like mange liter vann som malt brukt, så måler jeg SG og justerer med mer vann om det trengs. Mine siste 2 brygg har jeg fått 28L bitter med OG 1.047 (skyllte med 9,5L vann), og 28L wit med OG 1.049 (skyllte med 9 liter) på gjæringsbøtten.

Men det er klart om du kjører en ipa med mye humle så blir det nok betydelige mengder trub som ikke blir med over i gjæringsbøtten. Burde da enda på 23-25l.
 
Tilbake
Topp