Karbonering av en 12% stout

Hei,

Jeg har en imperial stout til gjæring som skal bli rundt 12%. Jeg ser for meg at gjæren ikke kommer til å ha så mye mer å gi etter 2 uker. Det er WLP 007. Er det noen tips på hva jeg bør tenke på når jeg tapper ølen på flaske mtp å få den karbonert? Jeg ser for meg 3 alternativer:

1. Tilsette high gravity gjær og gi den ca 1 uke i dunken -> flaske med sukker.
2. Tilsette sjampanjegjær og sukker i flaskingen
3. Flaske og sukre og satse på at gjæren klarer jobben

Alle alternativene forutsetter at gjæren klarer å ta sukkernivået ned fra 1115 til ca 1030.

Innspill mottas med takk.
 
Hva om man har hatt så uflaks å glemme å tilsette mer gjær og flasket på vanlig måte uten å tilsette mer gjær? Undertegnede har nemlig gjort det.
Noe man kan gjøre?
 
Hva om man har hatt så uflaks å glemme å tilsette mer gjær og flasket på vanlig måte uten å tilsette mer gjær? Undertegnede har nemlig gjort det.
Noe man kan gjøre?

Jeg kjørte det trikset på min imperial på 12%. Endte med nesten null kullsyre.. Riktignok med wlp001.
 
Hei

Hvis du bruker cbc-1 vil jeg anbefale deg å sette denne til dunken i alle fall en uke før du tapper ølet. CBC-1 gjærer lengre ned enn wlp 007. Tre flaskebomber i kjelleren siste måned viser dette klart. Sett til en pakke cbc-1 rehydrert og la den virke på restsødmen i karet før du flasker. Du vil likevel ha nok cbc-1 tilgjengelig i vørteren når du flasker.

med vennlig hilsen
Bårdd
 
Hei

Hvis du bruker cbc-1 vil jeg anbefale deg å sette denne til dunken i alle fall en uke før du tapper ølet. CBC-1 gjærer lengre ned enn wlp 007. Tre flaskebomber i kjelleren siste måned viser dette klart. Sett til en pakke cbc-1 rehydrert og la den virke på restsødmen i karet før du flasker. Du vil likevel ha nok cbc-1 tilgjengelig i vørteren når du flasker.

med vennlig hilsen
Bårdd
Jeg mener bestemt at CBC-1 kun spiser simple sukkerarter, altså sukkeret du tilsetter når du skal flaske, og ikke de komplekse sukkerartene som er igjen etter at WLP007 er ferdig gjæret. Dette er nemlig en karboneringsgjær med dette formålet. Grunnen til at du får flaskebomber er at 007 fortsetter å gjære når du tror den er ferdig og har ingenting med CBC-1 å gjøre. Når du sier tre flaskebomber, er det tre enkeltflasker eller tre batcher der alle flaskene er ødelagt? Hvordan er de andre flaskene i batchen der tre flasker er sprengt?
 
Nei jeg tror ikke du har rett her.jeg har brygget svært mange batcher på WLP 007. Det er ikke slik at to gjærstammer som spiser samme sukkerarter gjærer like langt ned. CBC 1 har stor alkoholtoleranse og stor utgjæringsevne. Større enn WLP007 som også gjærer godt ut.
mvh
Bårdd
 
Nei jeg tror ikke du har rett her.jeg har brygget svært mange batcher på WLP 007. Det er ikke slik at to gjærstammer som spiser samme sukkerarter gjærer like langt ned. CBC 1 har stor alkoholtoleranse og stor utgjæringsevne. Større enn WLP007 som også gjærer godt ut.
mvh
Bårdd

Høres rart ut. Som sagt så har jeg ikke erfaring med cbc-1. Men det står at den ikke spiser maltotriose. Altså et trisakkarid, det er vel det enkleste formen for sukker etter mono og di-sakkarider.. At den skulle gjære lengre ut enn 007 som bla spiser noe maltotriose høres rart ut. Da skulle man nesten trodd at det er ufullstendig gjæring av 007.
 
Må si meg enig med @Robert W og @Miguel her. Mye av poenget med CBC-1 er nettopp at den ikke spiser videre på ølet ditt, men bare karboneringssukkeret. Hvis ikke hadde den jo forandra ølet, og det vil man ikke.
 
Jeg har flere ganger satt CBC-1 til øl som har stoppet og oppnådd videre nedgjæring. Etter det dere sier skulle dette vært umulig. Det er det ikke.
Ulike gjærtyper har ulik utgjæringsgrad. Etter det dere påstår skulle det samme være tilfelle med f.eks WLP 002 dersom denne også til en viss grad gjærer ned maltotriose. Selv om WLP 007 skulle gjære ut noe maltotriose og CBC-1 ikke gjør dette så vil dette ikke ha noen effekt etter at WLP 007 er ferdig utgjæret (da er maltotriosen brutt ned og gjæret). Den kan være utgjæret fordi den er sliten? fordi alkoholprosenten er høyere enn den trives med, lav pich osv. Dersom CBC-1 har en høyere utgjæringsevne/alkoholtoleranse enn der WLP 007 sa takk for seg vil du fremdeles få videre utgjæring.

Jeg har prøvd begge deler. Tilsetning av CBC-1 en uke før flasking oppnådd fall i FG og flasket med godt resultat. Denne gangen, uvisst av hvilken grunn gjorde jeg det ikke, og ble straffet.

mvh
Bårdd
 
Jeg har flere ganger satt CBC-1 til øl som har stoppet og oppnådd videre nedgjæring. Etter det dere sier skulle dette vært umulig. Det er det ikke.
Ulike gjærtyper har ulik utgjæringsgrad. Etter det dere påstår skulle det samme være tilfelle med f.eks WLP 002 dersom denne også til en viss grad gjærer ned maltotriose. Selv om WLP 007 skulle gjære ut noe maltotriose og CBC-1 ikke gjør dette så vil dette ikke ha noen effekt etter at WLP 007 er ferdig utgjæret (da er maltotriosen brutt ned og gjæret). Den kan være utgjæret fordi den er sliten? fordi alkoholprosenten er høyere enn den trives med, lav pich osv. Dersom CBC-1 har en høyere utgjæringsevne/alkoholtoleranse enn der WLP 007 sa takk for seg vil du fremdeles få videre utgjæring.

Jeg har prøvd begge deler. Tilsetning av CBC-1 en uke før flasking oppnådd fall i FG og flasket med godt resultat. Denne gangen, uvisst av hvilken grunn gjorde jeg det ikke, og ble straffet.

mvh
Bårdd

Men f.eks. Hvis du hadde laget en splitt og tilsatt 007 i ene og cbc-1 i andre, mener du da at cbc-1 hadde gjæret lengre ned? Det er slik jeg forstod det da du skrev at cbc har større utgjæringsevne iallefall. Det at det fortsatt er ufermentert tilgengelig sukker igjen etter at 007 ga seg, mente jeg er ufullstendig gjæring av 007. Vi snakker kanskje om litt forskjellig her i praksis, men likevel samme i teori. Praksisen er jo det som til syvende og sist teller, og der har jo du opplevd det du beskriver.

Men da kan man evt tilsette en hvilken som helst gjær, som tåler høy abv, etter 007, i ditt eksempel, vil jeg anta, ikke nødvendigvis cbc-1?
 
ja nå er vi mer på linje. Når maltotriosen allerede er utgjæret vil det være andre faktorer som avgjør f.eks alkoholtoleranse, gjærhelse og generell utgjæringsgrad.

jeg mener ingenting om utgjæringsgrad fra dag 1 og ut. Det er ikke tema når vi snakker om karbonering.
mvh
Bårdd
 
Jeg mistenker cbc-1 for å være sjampisgjær. Som forøvrig fungerer glimrende til karbonering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei

Hvis du bruker cbc-1 vil jeg anbefale deg å sette denne til dunken i alle fall en uke før du tapper ølet. CBC-1 gjærer lengre ned enn wlp 007. Tre flaskebomber i kjelleren siste måned viser dette klart. Sett til en pakke cbc-1 rehydrert og la den virke på restsødmen i karet før du flasker. Du vil likevel ha nok cbc-1 tilgjengelig i vørteren når du flasker.

med vennlig hilsen
Bårdd
Er dette noe man kan gjøre på en doppelbock også?? Har brukt pipete ved flasking før, men og helle cbc-1 rett oppi en uke før og så flaske er jo veldig mye enklere også.
 
Jeg mistenker cbc-1 for å være sjampisgjær. Som forøvrig fungerer glimrende til karbonering.

Det virker logisk med tanke på at den også er av typen killer yeast... Det er vel stort sett bare vin og champisgjær som har det genet:

"CBC-1 is a killer yeast, meaning it will secrete a toxic protein that can inhibit killer sensitive strains (most brewing strains are killer sensitive). While this is a positive yeast trait when conducting a pure fermentation/refermentation with CBC-1, extra care should be taken to ensure proper cleaning procedures are in place to avoid any cross-contamination with other brews. "

http://www.lallemandbrewing.com/wp-content/uploads/2017/03/lallemand-tds-cbc1-022817-1.pdf
 
Tilbake
Topp