Flasker NM2018

Keyakoo

Norbrygg-medlem
Litt tidlig ute, men sikrer meg før jeg fyrer opp bryggeriet igjen. Mener å ha lest et sted at bjønnunger ikke er godtatt i NM 2018, kan dette stemme? Bruker kun bjønnunger, så er greit å vite i fall jeg mekker en usedvanlig god oppskrift, men ikke kan sende den inn på grunn av feil flasker.. I så fall, hvilke flasker er tillatt til neste år?
 
Litt tidlig ute, men sikrer meg før jeg fyrer opp bryggeriet igjen. Mener å ha lest et sted at bjønnunger ikke er godtatt i NM 2018, kan dette stemme? Bruker kun bjønnunger, så er greit å vite i fall jeg mekker en usedvanlig god oppskrift, men ikke kan sende den inn på grunn av feil flasker.. I så fall, hvilke flasker er tillatt til neste år?

Det er ikke bestemt, men sannsynligvis bare halvlitere.
 
Dette er hentet fra info til NM 2017

2 flaskestørrelser aksepteres med følgende krav:
 
Det må være lov å si at det er skuffende at 0.33-flasker utgår. Jeg flasker en miks av flasker, men majoriteten er 0.33.
 
Det må være lov å si at det er skuffende at 0.33-flasker utgår. Jeg flasker en miks av flasker, men majoriteten er 0.33.

Det må være lov å si :)

Vi gjør dette rett og slett for å forenkle logistikken. Med rundt 1.000-1.500 flasker som skal håndteres er det enklere desto likere de er. Det er også lettere for dommerne å få 1,5 dl i stedet for 1 dl av hvert øl.
 
Ser at de 0,5 flaskene jeg har er rett i overkant av 24 cm i høyde. Vil ikke disse bli godkjent?? Diameteren er godt innafor
 

Vedlegg

  • IMG_3496.JPG
    IMG_3496.JPG
    154 KB · Sett: 91
Logistikkmessig kan jeg skjønne det, men er litt frustrerende når alt lagringsøl til konkurranse er Bjørnunger. Derfor mener jeg at det bør være en stund til bjørnungen forsvinner fra konkurransen.

Da vi dømte innledende runder i NM var det en og annen bjørnunge, ble samme innhold i smake glasset, men ingen store skvetter å helle ut som i halvlitereflasker. Er mulig andre dommere må ha mye glasset, men de flighten jeg har vært med på har det ikke vært problem.
 
Litt før jul i 2015 ble det varslet at 2017 kom til å bli siste år med bjørnunger og at også de som brygget med tanke på NM i 2017 burde bruke halvlitersflasker. Det vil si at de ølene som skal leveres inn i 2018 vil være drøyt to år gamle. Om det blir mulighet for å levere øl som er eldre enn f.eks. 2016 i bjørnunger er det NM-komiteen for 2018 som bestemmer, men erfaringsmessig er det veldig få øl som er lagret mer enn to år som sendes inn.

Vi som arrangerer NM var også glad i bjørnunger, men vi må dessverre innse at de har blitt bortimot umulig å få tak i. I praksis er de borte fra handelen, og så vidt jeg vet er det ingen bryggerier som tapper på dem lengre.

I finaler og runder der det er tett er det greit å kunne gå tilbake til ølene og skjenke mer. Å ha mer øl gjør det også lettere å ta med uerfarne dommere som trenger trening.
 
Kort innpå: 0.33 er ikke ensbetydende med bjørnunger. Det har med å velge hvor store enheter man tapper på. Jeg velger som regel 0.33. Det hadde jo vært mulig å definere en parallell standard for 0.33 med farge, høyde- og breddemål, slik man har gjort for 0.5.
 
Det kunne vi ha gjort, men de ville fortsatt ikke passet i de samme eskene (så da må vi ha to typer esker, og det blir minst to esker per øltype å holde orden på, i stedet for en, når de skal sorteres, fraktes, kjøles og telles opp). Ettersom dommerkomiteen har ønsket å øke mengden tilgjengelig øl per flight til 5 dl, måtte man da også ha sendt inn dobbelt så mange flasker, som igjen gjør logistikken mer omfattende.
 
Hvis bjønnungene er på vei til å bli faset ut, hva skal hjemmebryggerne gjøre da??
Jeg for min del har slett ikke råd, eller rettere sagt lyst til å ta meg råd til å bruke oppimot 10 kroner per flaske hos bryggebutikker. Tigging og innsamling av ørten forskjellige typer som i tillegg har lim som ikke lar seg ta med aceton engang, det føler jeg at jeg er ferdig med..
Får vel dra på rundtur til det som er av matbutikker og fylle bod, kjeller og loft med bjønnunger før de forsvinner fra markedet da
 
Clausthaler og/eller Munkholm kommer på tilbud til kr 3,50 når grillsesongen setter inn for fullt.
Det er bare å bunkre opp.

På den andre siden burde det være enkelt å se at det beste, reint praktisk, er å ha en standard for flasker til NM.
At man ikke har fulgt med i timen holder ikke som argument for at 0,33 flasker skal godtas.
Er enig med Miguel: Folk gjør dette på fritiden - da må det være greit at de ønsker å forenkle logistikken så mye som mulig.
Den vil nok fortsatt være en utfordring. :)
 
Hvis bjønnungene er på vei til å bli faset ut, hva skal hjemmebryggerne gjøre da??
Jeg for min del har slett ikke råd, eller rettere sagt lyst til å ta meg råd til å bruke oppimot 10 kroner per flaske hos bryggebutikker. Tigging og innsamling av ørten forskjellige typer som i tillegg har lim som ikke lar seg ta med aceton engang, det føler jeg at jeg er ferdig med..
Får vel dra på rundtur til det som er av matbutikker og fylle bod, kjeller og loft med bjønnunger før de forsvinner fra markedet da
Hvis du liker øl, så kjøper du sikkert minst fem poløl på flaske i løpet av et år. Hokus pokus! Du har løst problemet.
 
Hvis bjønnungene er på vei til å bli faset ut, hva skal hjemmebryggerne gjøre da??
Jeg for min del har slett ikke råd, eller rettere sagt lyst til å ta meg råd til å bruke oppimot 10 kroner per flaske hos bryggebutikker. Tigging og innsamling av ørten forskjellige typer som i tillegg har lim som ikke lar seg ta med aceton engang, det føler jeg at jeg er ferdig med..
Får vel dra på rundtur til det som er av matbutikker og fylle bod, kjeller og loft med bjønnunger før de forsvinner fra markedet da
En idé for å samle inn flasker er å arrangere en Kinn-ølsmaking med mange venner. Alle tar med en eller to flasker hver og så deler dere og smaker dere gjennom alle. Den som arrangerer vil sitte igjen med mange Kinn-flasker, og etikettene er enkle å få av med kokende vann :) Alternativt kan du gjøre det samme med Nøgne Ø. Ikke like store flasker, men godkjente i NM.
 
Kinnflaskene er vel ikke godkjent... :)
nei, men oppfattet problemstillingen til vedkommende som om han manglet flasker til å tappe på selv, da er kinn-flasker fine. Går kjapt og er ikke så mye jobb. Han kan arrangere nøgne ø-smaking, da disse flaskene er godkjente i nm som jeg nevnte ovenfor =)
 
Ser misforståelsen her.. Å kjøpe 5 flasker for å tappe til NM er overkommelig. Det som gjorde meg smågrinete (og sporet en del av det originale spørsmålet mitt) var å høre at bjønnungene skal vekk fra markedet. Når jeg har tappet 2,5 liter til NM på kjøpte flasker står jeg fortsatt igjen med 18-20 liter per brygg som jeg vanligvis skulle ha tappet på bjønnunger. Om jeg skal gå over på kjøpte flasker, så blir det fort 400 kroner og vel så det per batch bare i flasker. (20 batcher i året blir oppunder 10 000 kr bare i flasker..)
 
Da er alternativet engangsinvestering i fat og beer gun/mottrykksfyller, så fyller du de flaskene du trenger til NM eller annet.

Noe må du jo ha ølet ditt på, selv om de tradisjonelle flaskene fases ut av markedet..?


Sent from a potato using Tapatalk
 
Tilbake
Topp