Gjærstarter, et eller to step

Skal brygge 50liter med øl med en OG på 1.068 som da i følge brewersfriend trenger 622 milliarder gjærceller.
Har kun en pakke med ferskgjær som er 2 måneder gammel.
Spørsmålet er om det blir forskjell på gjærhelsa om jeg setter en starter på 4 liter, eller om eg kjører to stepp på 2.1 liter og får samme antall celler? Er det også slik at store startere, feks 4 literen i dette tilfelle bør stå 48 timers på røreren, mens den på 2 liter kun trenger 24?
 
Antar at du har en 5L Erlend meyer. Ville da ha brygget en 3L. Når den er ferdig, heller du ut 80% rett fra røreren (full suspensjon til sterilt glass for utfelling) og tilsatt ny 3L vørter i kolben (som da inneholder 20% fra første runde).
Jeg har ikke kjørt direkte tester, men synes jeg produserer mer gjær ved denne metoden enn ved store / step startere
 
Takk for svar! Har ventet med innkjøp av koble til jeg fikk svar på dette, så da kan jeg like godt kjøpe 3L. Virker som en veldig god plan det du sier her. Dekanterer du da både glasset fra første runde og kolben før du pitcher?
 
Til en 3 liter starter bør du ha 5 liters kolbe!
5 literen kan brukes til stort sett alt, så skal du ha en kolbe hadde jeg gått for den uansett.
 
Ved å kjøre 3 + 3L har du nok til å lagre 1/6 av den totale mengden du har produsert til neste brygg :)
Alltid i en 5L EM kolbe :)
Jeg lager ofte 3L starter til 25L batch. Sparer 1/4 - 1/3 i gjærbanken. Kan lett lagres i 6 mnd, men du må alltid lage ny starter
 
Hvordan vet du da hvor mye celler du har i det du har satt til side? Beklager mye nybegynner spørsmål.
 
Dette er ikke nøyaktig. Det finnes kalkulatorer, og resten tar du på slump / erfaring.
Generelt er det bedre med for mye gjær (overpitching) enn for lite gjær (underpitching)
 
Det har heller ikke så mye å si hvor mange celler du har tatt vare på.
Om du har 40 milliarder celler eller 100 milliarder så har størrelsen på starteren mye mer å si enn differansen på 60 milliarder celler.

Men dersom du har laget en starter på 3 liter, og har beregnet at den skal ende opp med f.eks 500 milliarder celler, så blir det jo 500 * (1/3) = 167 milliarder celler dersom du tar vare på 1/3 av starteren til "gjærbanken" din.

Og som nevnt over her så er ikke dette nøyaktig vitenskap. Jeg bruker denne kalkulatoren: https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/ og forholder meg til at tallene den gir er "rett".
Bare prøv deg frem og spør om hjelp og veiledning her, så finner du ganske for frem til en måte som stemmer og funker for deg. :)
 
Hvordan vet du da hvor mye celler du har i det du har satt til side? Beklager mye nybegynner spørsmål.

En av de viktigste funksjonene til dette forumet er å gi folk anledning til å stille nybegynnerspørsmål, så det er ingen grunn til å beklage at du gjør det:). Og snart er det du som svarer på dem;).

@msevland og @LarsUlv serverer rein visdom her, så jeg skal bare legge til at du etter hvert kommer til å slutte å bry deg om gjærcelletall i det hele tatt. I stedet ser du på volum. 1/2 dl fersk starterslurry holder godt til 25 liter normalsterkt øl. (Foutsetning: Den har fått stå i ro og bunnfelle seg et par døgn.) Du dobler det hvis du brygger noe med OG over 1.064. Dette gjelder for ale. Brygger du undergjæret øl, må du doble ale-tallene.

Praksisen med å sette til side litt av starteren til seinere bruk er en nøkkel til godt øl, tror jeg. Da veit du at den gjæren du bruker, ikke har vært utsatt for stress, og har mutert som følge av det. Og som Lars sier, så er størrelsen på starteren mye viktigere enn mengden gjær du starter opp med (sjøl om det er grenser). Så om du skjøter sammen det med det msevland sier om at du kan oppbevare en del av starteren lenge, så ser du at du kan holde deg med god gjær relativt enkelt gjennom å følge denne praksisen.

Bruk gjærnæring i starteren, så slipper du å tilsette det når du brygger. Jeg mener det bidrar til å holde fuselproduksjonen så lav som mulig.

Når du alltid brygger med fersk startergjær, er ikke oksygen så kritisk, heller - i alle fall ikke på "normalsterke" øl. Så kan du heller være litt forsiktig med oksygenet, hvis du bruker det - for mye er ikke bra.
 
takk for gode svar alle tre! hvis jeg har forstått det msevland sa riktig og vil spare på 0,5L av starteren så blir det av det siste steppet det skal tas da det er flest gjærceller her? eller har det liten betydning?
 
Et spørsmål til, når jeg lager ny starter av det jeg satte til side, kan jeg da også lage den 0,5L for stor å sette en ny dose vekk? Evt hvor mange ganger kan jeg gjøre slik?
 
Ja, det mener jeg at du kan. Helt sikkert opp til en 5-8 generasjoner vil jeg anslå. Men vi får vente på ekspertene her inne :) før du tar det jeg har skrevet for helt god fisk!
 
Mitt svar til trådstarter. Ser ingen grunn til å steppe hvis du skal lage den mengden du oppgir. 1 pk i en 4 liter starter er ikke noe problem i mine øyne. Men på en 1068 batch ville jeg pitcher 1,0 isteden for 0,75. Altså 830 bill celler og da må du nok kjøre et steg til på røreren.
Når det gjelder hvor lenge den skal stå. Etter 1 døgn skrur du av røreren og etter 15 min ser du om det stiger bobler opp. Gjør det det gir du den mer tid. Når det er dødt er den ferdig.
Btw er det ikke noe broblem å kjøre 5 liter av de mest aggressive gjær i en 5 liter kolbe. Du må dog ha i litt foam controll
 
Mitt svar til trådstarter. Ser ingen grunn til å steppe hvis du skal lage den mengden du oppgir. 1 pk i en 4 liter starter er ikke noe problem i mine øyne. Men på en 1068 batch ville jeg pitcher 1,0 isteden for 0,75. Altså 830 bill celler og da må du nok kjøre et steg til på røreren.
Når det gjelder hvor lenge den skal stå. Etter 1 døgn skrur du av røreren og etter 15 min ser du om det stiger bobler opp. Gjør det det gir du den mer tid. Når det er dødt er den ferdig.
Btw er det ikke noe broblem å kjøre 5 liter av de mest aggressive gjær i en 5 liter kolbe. Du må dog ha i litt foam controll

Hva er "litt" foam control da? Jeg bruker en 4-5 dråper, og opplever at 3,5 liter er grensa. Og da må jeg passe den som en smed. Jeg tviler ikke på det du sier, men er nysgjerrig på hva du gjør for å få det til, for jeg skulle virkelig gjerne kunne satt 5-litere.

Jeg er jo litt skeptisk til å slenge i så mye silikon, men egentlig er det vel tull, siden det legger seg oppå, og starterølet uansett dekanteres.
 
Hva er "litt" foam control da? Jeg bruker en 4-5 dråper, og opplever at 3,5 liter er grensa. Og da må jeg passe den som en smed. Jeg tviler ikke på det du sier, men er nysgjerrig på hva du gjør for å få det til, for jeg skulle virkelig gjerne kunne satt 5-litere.
Jeg bruker en vanlig sprøyte og tar 1 dråpe pr liter. På de hissigste et par tre dråper ekstra. Kjørte 5 liter wlp 400 og 5 liter wlp 530 uten problem forrige mnd.
 
Jeg bruker en vanlig sprøyte og tar 1 dråpe pr liter. På de hissigste et par tre dråper ekstra. Kjørte 5 liter wlp 400 og 5 liter wlp 530 uten problem forrige mnd.

Du setter den ikke kaldt?

Kan forklaringen være at silikonet blir mer effektivt fordi overflaten blir mindre jo mer du fyller kolben? Det virker ikke helt urimelig.

edit: Kommentar til bildet: Me like:)!!!!!
 
Tilbake
Topp