Hvordan vet du da hvor mye celler du har i det du har satt til side? Beklager mye nybegynner spørsmål.
En av de viktigste funksjonene til dette forumet er å gi folk anledning til å stille nybegynnerspørsmål, så det er ingen grunn til å beklage at du gjør det
. Og snart er det du som svarer på dem
.
@msevland og
@LarsUlv serverer rein visdom her, så jeg skal bare legge til at du etter hvert kommer til å slutte å bry deg om gjærcelletall i det hele tatt. I stedet ser du på volum. 1/2 dl fersk starterslurry holder godt til 25 liter normalsterkt øl. (Foutsetning: Den har fått stå i ro og bunnfelle seg et par døgn.) Du dobler det hvis du brygger noe med OG over 1.064. Dette gjelder for ale. Brygger du undergjæret øl, må du doble ale-tallene.
Praksisen med å sette til side litt av starteren til seinere bruk er en nøkkel til godt øl, tror jeg. Da veit du at den gjæren du bruker, ikke har vært utsatt for stress, og har mutert som følge av det. Og som Lars sier, så er størrelsen på starteren mye viktigere enn mengden gjær du starter opp med (sjøl om det er grenser). Så om du skjøter sammen det med det msevland sier om at du kan oppbevare en del av starteren lenge, så ser du at du kan holde deg med god gjær relativt enkelt gjennom å følge denne praksisen.
Bruk gjærnæring i starteren, så slipper du å tilsette det når du brygger. Jeg mener det bidrar til å holde fuselproduksjonen så lav som mulig.
Når du alltid brygger med fersk startergjær, er ikke oksygen så kritisk, heller - i alle fall ikke på "normalsterke" øl. Så kan du heller være litt forsiktig med oksygenet, hvis du bruker det - for mye er ikke bra.