Torshov Bryggeri

Dette ser bra ut. Gleder meg til å se bilder av det ferdige resultatet. Å få til noe sånt må være enormt tilfredsstillende
Breggerettslag? Med rett til å brygge... hmmm
Må nesten ha WLP007 som husgjær her da.

Adressen? Eller har dere James boende der?
 
Dette ser bra ut. Gleder meg til å se bilder av det ferdige resultatet. Å få til noe sånt må være enormt tilfredsstillende


Adressen? Eller har dere James boende der?
Det er veldig tilfredsstillende. Men det er en del elektrojobb igjen med kobling og montering PIDer. Grugleder meg til det. Er ikke så god på elektronikk, men har bekjente som kan hjelpe.

I forhold til 007 så var det vel ikke noe mer enn license to brew(license to kill) som var referansen. De som kjenner meg er godt vant til tynne vitser og slappe ordspill.
 
Da har jeg lekt elektriker og koblet opp varmeelementet i HLT. Første prøvekjøring med resirkulering og varme viser 50grader på 40min. Så matematisk er alt vel. Planen er å kjøre med Caso under i tillegg for å få opp farten. Det drypper en del fra ymse 1/2" skjøter da jeg er tom for gjengeteip.
IMG_2759.JPG IMG_2758.JPG

Ventetiden brukes til å drikke litt hjemmelaget øl og vatre opp noen gjæringsskap.
IMG_2760.JPG

Så bærer det snart hjem for der står 10-literSpeidelen på 47ende time med 2kg Shortribs... nam
 
Sist redigert:
Hvordan opplever du løsningen under brygging? Dannes det mye damp/dråper i toppen av hetta som drypper ned? Og lekker der mye av kondensert vann fra viftehuset?
Nå har jeg ikke brygget her enda og bare testkokt en liten stund, men det ble ikke noe kondens i hetta da. Det virker som alt ble dratt ut. På utsiden var det synlig at det lå massse vann i røret, fint at det da heller nedover vekk fra vifta.
 
Da har vi gjennomført første brygg i det nye bryggeriet. Som sagt i forrige post ble det en ESB-Colab med @Oberstbräu. Veldig uvant å brygge på nytt oppsett. Mye rot da vi ikke har fått opp hyller enda, men vi fant da det meste vi trengte. Det ble første kjøring med motstrømskjøleren, noe som ikke var så godt planlagt. Ikke hadde jeg skaffet klemringskoblinger til den og heller ikke hadde jeg tenkt på hva vi skulle bruke der. Heldigvis hadde jeg en del silikonslanger i ymse tykkelser og jaggu et gammelt thrumometer. Thrumometeret har jo så smale utganger at vi måtte lage en improvisert overgang til tykkere slange(se bilde). 5,5kw ga en god kok på 60 liter vørter. Måtte skru av elementet et par ganger ved første oppkok for å roe ned skumdannelser(for jeg bruker ikke foam control). Må få laget meg en skikkelig kabel så jeg får tatt i bruk kontrolleren jeg har til elementet. Jaggu manglet jeg en pumpe også så vi måtte sette kokekjelen på gulvet og løfte den opp full av vørter. Fly-sparging funker skikkelig dårlig med tre kjeler i samme høyde og bare en pumpe. Kanskje ble dette et forhastet brygg, men dæven så mange erfaringer på en dag. Det var fint å ha med seg obersten som er en dreven brygger. Vi hostet opp den ene reodor-løsnignen etter den andre. Men vi traff bra nok på OG og det står 46 liter til gjæring.

IMG_2781.JPG IMG_2779.JPG IMG_2780.JPG IMG_2778.JPG
 
Etter å ha brygget en batch i det nye bryggerommet ble det klart at her trengtes det noen forbedringer. Så i dag har jeg koblet opp og testet den nye pumpa som ble kjøpt inn denne uken. Det ble en Chugger SS center pumpe. En godt testet pumpe som gjør akkurat det jeg trenger. Den skal brukes til whirpool i kokekjele og overføring fra kokekjele til motstrømskjøler. Pumpen fikk nytt støpsel og hurtigkoblinger som alt annet i bryggerommet. Vi kjører en standard med hutigkobling-hunn på alle tingene og hurtigkobling-hann på alle slanger. Da blir ting enkelt og modulært.

Slik så det ut under testing av pumpen:
IMG_2784.JPG

Så var det motstrømskjøleren som skulle fikses på. Jeg sliter med å finne riktige klemringskoblinger til den og har derfor valgt en annen, men helt fin løsning. Må bare få byttet ut de håpløse slangekoblingene fra Biltema til noe skikkelig.
IMG_2785.JPG

Neste prosjekt står på vent og er å isolere mesk og kokekjele med Armaflex. Isolasjonen har jeg kjøpt av @Oberstbräu her på fourmet(takk for en god handel).
IMG_2786.JPG

Så kanskje jeg en dag får ut fingeren og starter på bygging av bokser til PID og oppkoblinger av dette. Jeg har jo alle delene, det er bare denne tiden som er vrien å få til å strekke til.
 
Hvorfor valgte dere hann-kobling på slangene? Det er da mye lettere renhold med hunn på slangene. Bare å koke dem.
Etter at en hurtigkobling-hunn gikk i gulvet og mistet bevegeligheten på låsen ble dette avgjort. Slanger dingler og slenger mer rundt enn kjeler, pumper og kjølere. Har hatt det sånn en god stund. Du har jo et poeng med enklere mulighet for kok. Men strengt tatt gjelder dette kuleventiler i like stor grad som hurtigkoblinger. Det er mye som burde blitt kokt, men jeg demonterer ikke alle koblinger mellom hvert brygg uansett. Etter brygging kjøres jo hele systemet fra ende til annen gjennom med PBW/bryggerens og så skylling med varmtvann. I mine øyne gjør dette susen, så tar vi en storrengjøring innimellom.
 
Første fellesbrygg

Da har vi hatt bryggelagets første sambrygg. Målet var å lære opp de uerfarne i hvordan å brygge øl selv på enkleste mulige måte. Så i dag ble det brygget BIAB i en 37,5L kjele uten skylling. Vi fylte kjelen til randen under mesking. Vi traff alikevel spot on på OG. Ølet som ble brygget var et ølsett fra bryggeland med en NY saison som er et øl som skal ligne på Brooklyn Sorachi Ace. Ølsettet hadde godt merkede poser og gode instruksjoner.

Oppvarming av vann før oppstart:
IMG_2829.JPG

Maltet går i kjelen:
IMG_2830.JPG

Visdomsord?
IMG_2831.JPG

Hvis dere setter i denne kontakten uten vann i kjelen ødelegges varmeelementet.
IMG_2832.JPG

Litt venting og en liten prøvesmak fra Torshov Bryggeri
IMG_2827.JPG

Starteren som kjører på magnetrøreren i bakgrunnen er til pilsen som skal brygges i neste uke.
 
Hvordan opplever du løsningen under brygging? Dannes det mye damp/dråper i toppen av hetta som drypper ned? Og lekker der mye av kondensert vann fra viftehuset?
Nå føler jeg at vi har testet avtrekket nok til å svare. Det er ingen dråpedannelse og viften tar unna all damp. Fungerer mye bedre enn jeg hadde trodd. Det er ikke noe van eller kondens i viftehuset i det heletatt.
 
Nå føler jeg at vi har testet avtrekket nok til å svare. Det er ingen dråpedannelse og viften tar unna all damp. Fungerer mye bedre enn jeg hadde trodd. Det er ikke noe van eller kondens i viftehuset i det heletatt.

Hvilken vifte er brukt? Hvor mye luft flytter den?
 
Har du da fylt opp med riktig mengde vann før knusing og rører, eller fyller dere delvis, rører og fyller underveis slik at det ikke klumper seg?
 
Tilbake
Topp