Juleøl

# 1 Tenkte eg ville brygge et juleøl. Men har alt lest meg til at eg sikkert er et halvt år for seint ute :)
Noen der ute som har et godt alternativ ?

# 2 Jeg brygger på en Speidel 50 ltr og de fleste oppskrifter eg finner på juleøl, så er maltmengden høgere en hva som er skreve at er maks for speidelen min (13,5 kg)
Noen erfaringer å dele der ute ?
 
1. Hva med en litt mektig amber ale, brown ale? 5-7% og noe julepreg? safale 04, modnes perfekt til desember :)

2. Bruk malt ekstrakt, eller kok litt lengre (får noe mindre slutt volum) men får riktig % osv, dette er jo trolig ikke et gressklipper øl som du MÅ ha 50 liter av :)
Koker ofte 15-30min lengre jeg, for å få riktig OG, men lavere volum. bare tilpass humleskjema etter dette.
 

Slutter meg til forslaget. Jeg synes den der er nydelig. Unngår alle juleølfellene, som i rask rekkefølge er: for mye alkohol, for mye sødme og for mye krydder. (Obs! Sterkt subjektiv mening, selvfølgelig:).)

Men om du tenker at juleøl = øl som passer til julemat, så hadde jeg satset på en straight saison. Det passer fint å brygge den nå - og den blir god til jul. WLP565 og ellers itt'no tull. 5,2 %. (Jeg skal akkurat til å bære 50 liter i kjeller'n;).)
 

Slutter meg til forslaget. Jeg synes den der er nydelig. Unngår alle juleølfellene, som i rask rekkefølge er: for mye alkohol, for mye sødme og for mye krydder. (Obs! Sterkt subjektiv mening, selvfølgelig:).)

Men om du at juleøl = øl som passer til julemat, så hadde jeg satset på en straight saison. Det passer fint å brygge nå - og den blir god til jul. WLP565 og ellers itt'no tull. 5,2 %. (Jeg skal bære 50 liter i kjeller'n nå;).)

Malt til 48 liter
7,2 kg Pilsnermalt
1,6 kg Hvetemalt
1,2 kg Lyst münchnermalt
Humle (28 IBU)
34 gr Magnum @ 60
40 gr EKG @ 20
80 gr EKG @ 2
GjærWLP565

Meske på 65, gjære med løst lokk på 18 grader til å begynne med, trykk på lokket når den heftigste fasen er over, og la stige etter hvert. Pass på at temperaturen i dunken ikke får synke.
 
Tilbake
Topp