Starter wlp550

Aasberg

Norbrygg-medlem
Satte en 1,5 liters starter på en pk wlp550 best før 30.08.17. Nå 27 timer på røreren er det fremdeles null synelig aktivitet. Ikke så mye som en bobble har vært å sett i kolben. Noen som har opplevd det samme?
 
Satte en 1,5 liters starter på en pk wlp550 best før 30.08.17. Nå 27 timer på røreren er det fremdeles null synelig aktivitet. Ikke så mye som en bobble har vært å sett i kolben. Noen som har opplevd det samme?

Nei, den funka vel greit nok for meg - tror jeg. (Det var noen måneder siden.). Det der virker direkte merkelig. Ingen tenkelig forklaring i temperatur under oppbevaring/transport?

Det bruker jo å være synlige tegn, men om du smaker på den/tar en SG-prøve?
 
Satte en 1,5 liters starter på en pk wlp550 best før 30.08.17. Nå 27 timer på røreren er det fremdeles null synelig aktivitet. Ikke så mye som en bobble har vært å sett i kolben. Noen som har opplevd det samme?

Det kan være at du ligger en eller to grader under på temp i rommet, hva er temperaturen?
 
Skal måle SG, men vil la den bunnfalle først, så lar den stå litt til før den settes kaldt. Temp i rommet er 22-24 grader.
 
Den kan være lunefull, ser at den går ut på dato om 14 dager, det kan nok ha noe å si.
Siste starter jeg satte på 550 tok over et døgn før den kom i gang, men ble helt fin den.
Nå ble nok vørteren avkjølt i meste laget før pitching, så det kan nok være en årsak. Glad i varme.
 
15002208749131090981464.jpg Starter fikk stå 50 timer på rører før jeg satt den kaldt. Ingen synelige tegn til gjæring underveis, ikke så mye som en boble. Måler nå SG 1004 så jobben er gjort.
 
Vet det, men kalibrert i rent vann ble det rett å lese av ved høyeste punkt.

Mitt funker også sånn. Jeg har sett begge måter å lese på angitt som "den rette". Men det er egentlig uinteressant: Det er jo den testen du bruker som viser hva som er rett for ditt hydrometer.
 
Tilbake
Topp