SS brewtech falskbunn vs Blichmann falskbunn

Er det noen som har noen erfaringer? Spørsmplet er om jeg etterhvert skal skaffe meg en infussion, siden den er isolert og drenerer fra bunn.
 
Brewtech-bunnen er veldig fin. Men det er litt plunder med å unngå at den svarte silikonpakningen løsner og glir opp når du skal sette bunnen på plass. Den er rett og slett i overkant tettsluttende mot kjeleveggen. En løsning er å fukte med litt starsan, som jo inneholder et såpestoff.

Det kommer garantert ikke noe grums forbi den pakningen. Hvor optimal hullstrukturen er når det gjelder å stoppe partikler, aner jeg ikke. Jeg bruker alltid en meskepose, som vel uansett er mer effektiv. Men jeg kan ikke tenke meg at den ikke er på høyde med andre.

Dreneringa i kjelen min fungerer veldig godt, og jeg går ut fra at det er det samme systemet.
 
Har kun erfaring med Blichmann sin falskbunn og den fungerer utmerket. Aldri hatt stuck mash selv med melete kverningsgrad og heller aldri malt i vørteren. Den er litt kjip å vaske da det setter seg fast en del korn i den. Jeg kan sammenligne med Speidel sin falskbunn da den er veldig lik SS-brewtech sin i hullene(altså hullene ikke i hullene, for der er det jo ingenting). Mye lettere å vaske Speidelbunnen. Hadde jeg kunne byttet i dag ville jeg byttet min Blichmann G2 mot en SS-brewtech isolert kjele, men det har ikke med falskbunnen å gjøre, men kjelen. Så hvis det er noen der ute som tenker omvendt...
 
Brewtech-bunnen er veldig fin. Men det er litt plunder med å unngå at den svarte silikonpakningen løsner og glir opp når du skal sette bunnen på plass. Den er rett og slett i overkant tettsluttende mot kjeleveggen. En løsning er å fukte med litt starsan, som jo inneholder et såpestoff.

Det kommer garantert ikke noe grums forbi den pakningen. Hvor optimal hullstrukturen er når det gjelder å stoppe partikler, aner jeg ikke. Jeg bruker alltid en meskepose, som vel uansett er mer effektiv. Men jeg kan ikke tenke meg at den ikke er på høyde med andre.

Dreneringa i kjelen min fungerer veldig godt, og jeg går ut fra at det er det samme systemet.

Dette har jeg gått glipp av. Er det pakning rundt falskbunnen på infussion? I såfall er det faktisk helt uaktuelt for min del :(
 
Dette har jeg gått glipp av. Er det pakning rundt falskbunnen på infussion? I såfall er det faktisk helt uaktuelt for min del :(
Hvorfor det?
Jeg har falskbunn i min 36 liter kjele.
Brukte en splittet silikonslange som pakning til å begynne med, men skippet det etter noen batcher. Jeg sirkulerer mens jeg mesker og da setter maltsengen seg slik at det blir en filtereffekt som gjør pakningen unødvendig.

Så for min del var pakning bare ekstra hassel og mer å vaske, men hva er det med pakningen som gjør SS kjelen uaktuell?
Funker sikkert uten pakning også vil jeg tro.

Sent via Tapatalk
 
Hvorfor det?
Jeg har falskbunn i min 36 liter kjele.
Brukte en splittet silikonslange som pakning til å begynne med, men skippet det etter noen batcher. Jeg sirkulerer mens jeg mesker og da setter maltsengen seg slik at det blir en filtereffekt som gjør pakningen unødvendig.

Så for min del var pakning bare ekstra hassel og mer å vaske, men hva er det med pakningen som gjør SS kjelen uaktuell?
Funker sikkert uten pakning også vil jeg tro.

Sent via Tapatalk

Mer dill.. Oppsettet mitt skal være så superenkelt som mulig, da gidder jeg faktisk ikke styre med en pakning rundt falskbunnen, og så vil jeg helst ha så lite som mulig av plast eller gummi eller denslags i oppsettet. Barnslig men ja..
 
Mer dill.. Oppsettet mitt skal være så superenkelt som mulig, da gidder jeg faktisk ikke styre med en pakning rundt falskbunnen, og så vil jeg helst ha så lite som mulig av plast eller gummi eller denslags i oppsettet. Barnslig men ja..
Nei, ikke barnslig. Jeg forstår.
Jeg vil også ha det så enkelt som mulig, der det kan være enkelt.
Men som sagt vil jeg tippe at du kan skippe pakningen, i alle fall med kontinuerlig sirkulering under mesking.

Noen som har prøvd?

Sent via Tapatalk
 
Dette har jeg gått glipp av. Er det pakning rundt falskbunnen på infussion? I såfall er det faktisk helt uaktuelt for min del :(
Den pakningen ser ut som om den er overflødig. Falskbunnen hviler vel på en kant, på samme måte som i en Boilermaker:

600.png
 
Dette har jeg gått glipp av. Er det pakning rundt falskbunnen på infussion? I såfall er det faktisk helt uaktuelt for min del :(

Du ser den på bildet her: https://www.ssbrewtech.com/products/infussion-mash-tun

Jeg så ikke på dreneringssystemet, som selvsagt er annerledes enn på meske- og kokekjelen, som jeg har. Men jeg tror ikke pakningen er nødvendig. Den er helt sikkert ikke nødvendig i kjelen min, den gjør det bare helt optimalt tett rundt kanten. Og jeg kan vanskelig tenke meg at du får en slik bunn uten pakning som ligger bedre mot bunnen enn min gjør om jeg ikke bruker pakningen. (Jeg kommer antakelig til å kutte den ut om jeg ikke finner en måte å få lurt den nedi på uten for mye tull.)

Om snittegningen er riktig, er det snakk om en helt flat bunn som ligger an mot en kant. Min er konveks, men med en flat fals langs ytterkanten. Den virker veldig gedigen, tung og solid, mye mer tillitvekkende enn den jeg har brukt tidligere. Jeg ville ikke bekymret meg for anvendeligheten.

@Einar Michelsen kan kanskje bidra med erfaringer?
 
Tilbake
Topp