Bernard, tsjekkisk pils på rema

Hver gang jeg kjøper en flaske Bernard på rema blir jeg overrasket over hvor god den er.

Jeg har prøvd å søke litt etter en oppskrift, men kommer ikke lenger enn at den er av sjangeren bohemian lager, og der er det mulig å finne noen generelle oppskrifter.

Men grans sin bohemian lager er virkelig noe helt annet :p

Pilsner urquell er heller ikke spesielt lik.

I prinsippet skal det vel være en ganske enkel øl med bare saaz-humle og lite annet enn pilsnermalt og beskjedne mengder krystall, men kan noen hjelpe meg å komme litt nærmere?
 
Jeg er også litt usikker på hva som gjenstår hvis man tar oppskriften ut av bildet. Oppskriften inkluderer jo gjerne mesketemperatur, koketid, type gjær, gjæringstemperatur og evt. temperaturendringer under veis.

Hva er det som ikke står i oppskriften som kan ha veldig store utslag på resultatet hvis man ser bort ifra å gjøre noe feil og drite seg ut underveis?

Jeg tenker uansett at en god oppskrift er en god start. Noen (som helst har smakt ølen i senere tid) som har noe tips i den sammenheng?
 
Hvis oppskriften er «innafor», så er prosess sikkert 80% av et sånt øl.

Dette er ikke som en IPA hvor feil pH i kok gjør at det fortsatt smaker for det meste bare «bittert», og dårlig kontoll på gjæringstemperatur som gjør at du får litt fruktige biprodukter «passet faktisk greit inn», og en dårlig pitch gjør at hvis FGen stopper på 1.016 så er det gangbart..

Du trenger god kontroll på oksygenopptak. Dette er skitviktig. Du må ha en «godkjent» pH i mesking, for at ølet ikke skal bli dølt i kantene, og mer eller mindre korrekt pH ved kok for å ikke få en røff bitterhet, ølet velter allerede der. Du kan heller ikke koke for hardt.

Du trenger mye frisk gjær, og stålkontroll på gjæringstemperaturen. Det vil ikke fungere å f.eks tenke at så lenge du bruker en lagergjær så går det greit selv om du gjærer på 14-16 grader.

Mange er nok uenige med meg her, men du må enten karbonere med co2 eller speise.
 
Hvis oppskriften er «innafor», så er prosess sikkert 80% av et sånt øl.

Dette er ikke som en IPA hvor feil pH i kok gjør at det fortsatt smaker for det meste bare «bittert», og dårlig kontoll på gjæringstemperatur som gjør at du får litt fruktige biprodukter «passet faktisk greit inn», og en dårlig pitch gjør at hvis FGen stopper på 1.016 så er det gangbart..

Du trenger god kontroll på oksygenopptak. Dette er skitviktig. Du må ha en «godkjent» pH i mesking, for at ølet ikke skal bli dølt i kantene, og mer eller mindre korrekt pH ved kok for å ikke få en røff bitterhet, ølet velter allerede der. Du kan heller ikke koke for hardt.

Du trenger mye frisk gjær, og stålkontroll på gjæringstemperaturen. Det vil ikke fungere å f.eks tenke at så lenge du bruker en lagergjær så går det greit selv om du gjærer på 14-16 grader.

Mange er nok uenige med meg her, men du må enten karbonere med co2 eller speise.

pH i mesk, her pleier jeg å regne ut hvilke vannjusteringer som trengs og slenge de oppi før malten. Effektiviteten gikk opp når jeg begynte med det, så jeg mener kalkulatorene funker.

pH i kok, dette har jeg aldri tenkt så mye på. Jeg kjøpte ph-måler for noen år siden, men sånne blir ødelagt om man ikke bruker de jevnlig og vedlikeholder de, så min er definitivt ødelagt nå. kan man bruke pH-papir? Fargen på ølen vil kanskje ødelegge avlesningen?

oksygenopptak tror jeg ikke er noe problem hos meg, har eliminert det meste av "splashing". Jeg har noen ganger sett luftlommer i slanger ifm HERMS'en, hvis jeg stopper pumpa for å fikse ett eller annet. Dette kommer jo ut av vørteren grunnet fordampning. Det kan vel ikke være farlig for vørteren å være i kontakt med oksygen den selv har avgitt kun minutter før i et relativt lukket system.

Stålkontroll på gjæringstemp har jeg. Magnetrører og fersk gjær er en selvfølge.

Men alt dette må vel gjelde alt av lys lager og pils? Dette er vel ikke unikt for en Bohemian Lager??

Karbonere med CO2 hadde vært kjekt. Å speise på flaske synes jeg høres upresist ut. Men det er forsåvidt prosessen med sukkerlake også... Har bommet på CO2-mengde fler ganger enn jeg tør innrømme :p


Her var det noen gode tips, takk for link!
 
Sist redigert:
Vanskelig å si noe fornuftig uten å ha smakt ølet. Men for tsjekkisk pils er det noen ting man ikke kommer utenom. Gjæren være WLP800 eller 802 eller tilsvarende fra Wyeast. Har ikke så god erfaring med Mangrove Jacks M84. Aromahumle være Saaz. FG må ikke være for lav – 1012-1016 er passe. Bitterhet rundt IBU 37-42. Og ikke altfor høy karbonering. Og hvis du driver med vannjustering – gå for en bløt profil. Hva som gjør Bernard spesielt har nok vært en godt bevart hemmelighet i mange generasjoner.
 
I prinsippet skal det vel være en ganske enkel øl med bare saaz-humle og lite annet enn pilsnermalt og beskjedne mengder krystall, men kan noen hjelpe meg å komme litt nærmere?

Kjøpte en Bernard på Rema i dag (selv om jeg egentlig har sluttet å kjøpe øl på Rema) for å sammeligne.

Jeg har en tsjekkisk pils som ikke er så langt unna.
Min er litt søtere og bitrere.
Jeg syns Bernard oppleves som litt mer "vannete", men min er på 6% mot Bernard sin 4,5%. Så akkurat det er ikke helt sammenlignbart.

Du kan jo prøve min oppskrift og jobbe deg videre fra den til du treffer det du vil ha.

22,5 liter etter kok
OG 1.058
FG 1.013
ABV 6%
IBU 63
EBC 7,2

4,5 kg Bohemian pilsner malt
0,5 kg Caramel Pils Malt
0,1 kg Acid Malt

Mesk 52 °C, 15 min
Mesk 63 °C, 45 min
Mesk 72 °C, 35 min
Mesk 78 °C, 10 min

140 g Saaz 3,1% @ 60 min
30 g Saaz 3,1% @ 15 min
30 g Saaz 3,1% @ 0 min

WLP800, Pitchrate 2,62 M cells/ml/Plato
Tilsatt O2, 1 min 1l/min

Gjæret som "hurtiglager":
5 dager på 10 °C
Øke til 16 °C i løpet av 3 dager
2 dager på 16 °C
Senk til 2 °C i løpet av 4 dager
2 dager på 2 °C

Tapp på fat/flaske.
Når ølet er ferdig karbonert, lagering på 2 °C i 30 dager.
 
Tusen takk! Prøver meg på en 5%-variant av den der, så får vi se hvor nærme jeg havner :)
Du vil sikkert justere ned litt på mengde bitterhumle også for å nærme deg Bernard.
Jeg har brukt 140+30+30 g av den enkle grunn at da bruker jeg opp akkurat 2 stk poser med 100 g.
 
Jepp, putter det inn i bryggeprogrammet og justerer mengde for riktig ibu.

Da blir det i gang med gjærstarter i kveld :)
 
@LarsUlv er ikke som andre millionærer. Han bruker formuen sin på lav alfa bitterhumle :p
Jeg ville brukt en høyalfa humle til bitterhet, og mer saaz på 15 og 0 min. Kutta ut cara og brukt melanoidmalt i stedet.
 
Tilbake
Topp