ColdCrash og Gelatin, 2 dager?

Tengte å CC en White Mango IPA på søndag, samt Gelatin. Og siden jeg reiser på ferie Tirsdag ettermiddag så har jeg planer om å stikke om på fat den tirsdagen.
Er det greit å CC med gelatin i 2 dager?

Takk :)
 
Sist redigert:
Ja. Det går fint. Det blir antagelig klarere etter å ha bunnfelt en stund på fat også.

Selv pleier jeg å ha gelatin på fatet når jeg fater ølet fra karet.
 
Ja. Det går fint. Det blir antagelig klarere etter å ha bunnfelt en stund på fat også.

Selv pleier jeg å ha gelatin på fatet når jeg fater ølet fra karet.
Gelatin i fatet? Kansje jeg skal bare CC de 2 dagene. Og så tilsette gelatin i fatet istede da? :)
 
Bruk ei flaske med kork som har to nippler. Press det ned med trykk, men via gass-inn, så gelatinen jobber fra toppen og ned.
 
Bare overfør (helst oksygenfritt) til fat og sett det kaldt. Om det er gjæringskaret eller fatet som står kaldt spiller liten rolle. Men i motsetning til fat suger et vanlig plast gjæringskar inn store mengder luft under kaldkræsjing. Gelatin må løses opp i vann (som også inneholder oksygen) – og er ikke nødvendig for klart øl.
 
Bare overfør (helst oksygenfritt) til fat og sett det kaldt. Om det er gjæringskaret eller fatet som står kaldt spiller liten rolle. Men i motsetning til fat suger et vanlig plast gjæringskar inn store mengder luft under kaldkræsjing. Gelatin må løses opp i vann (som også inneholder oksygen) – og er ikke nødvendig for klart øl.
Det er sånn jeg gjør det. Funker meget godt.
 
Tilbake
Topp