Ting vi kjøper på ebay/ali etc. og hva vi synes om det

Jeg har sluttet med liten slange og begynt å benytte lang slange mellom gjæringskar og flaskefyller. Så lar jeg øl-flaskene stå i kassen sin, og fyller av hjertens lyst ved å stappe flaskefylleren nedi og flytte den til neste når flasken er fylt. Da slipper jeg å bytte flasker og jeg synes det er vesentlig enklere. Flaskefylleren stopper jo når den løftes uansett. Fikk tipset her inne av en eller annen luring (husker ikke hvem!).
 
Det virker jo veldig praktisk, har tenkt det samme selv, men så er det o2'en da.. Flaske, så cap med en gang er min rutine. Det skal faktisk ikke mye oksygen til før man merker den klamme hånden der.
 
Men ser du alle flaskene under ett, vil det være noe forskjell av betydning?
Det er vel overflaten som blir utsatt for lufta så hvis overflaten i omstikkingskaret er like
stort som samlet overflate i flaskehalsene og tida man bruker er like lang så går det for det samme?
-Forutsetter bruk av omstikkingskar. Direkte fra gjæringskar med co2 over seg blir noe annet.
 
Men ser du alle flaskene under ett, vil det være noe forskjell av betydning?
Det er vel overflaten som blir utsatt for lufta så hvis overflaten i omstikkingskaret er like
stort som samlet overflate i flaskehalsene og tida man bruker er like lang så går det for det samme?
-Forutsetter bruk av omstikkingskar. Direkte fra gjæringskar med co2 over seg blir noe annet.

Hvis flaten i omstikkingskaret = flata i samlet overflate i flaskene så har du vel bare like stor overflate som kan ta opp oksygen to ganger? Så har du luft i headspace i flaskene som også vil gjøre en jobb over tid.
 
Jeg har sluttet med liten slange og begynt å benytte lang slange mellom gjæringskar og flaskefyller. Så lar jeg øl-flaskene stå i kassen sin, og fyller av hjertens lyst ved å stappe flaskefylleren nedi og flytte den til neste når flasken er fylt. Da slipper jeg å bytte flasker og jeg synes det er vesentlig enklere. Flaskefylleren stopper jo når den løftes uansett. Fikk tipset her inne av en eller annen luring (husker ikke hvem!).
Jeg bruker heller ikke en kort skjøtestump lengre, men jeg flasker og korker en og en flaske.
 
Miguel, ølet kan bare være ett sted om gangen.
Så spørsmålet er vel da om det betyr noe om det er bøtte eller flaske.
Hva hvis jeg sier at jeg bruker dobbel så lang tid hvis jeg setter på korker fortløpende?
Jeg gjør ikke det men uten å ha gjort noe annet enn et overslag så tror jeg overflata i flaskene er mindre enn overflata i bøtta. Og noe mer tid vil jeg bruke hvis jeg gjør det på den måten.
-Jeg skrev alle flaskene under ett.
Fortløpende korking tror jeg gir lite oksygen i de første flaskene og mye i de siste.
 
Miguel, ølet kan bare være ett sted om gangen.
Så spørsmålet er vel da om det betyr noe om det er bøtte eller flaske.
Hva hvis jeg sier at jeg bruker dobbel så lang tid hvis jeg setter på korker fortløpende?
Jeg gjør ikke det men uten å ha gjort noe annet enn et overslag så tror jeg overflata i flaskene er mindre enn overflata i bøtta. Og noe mer tid vil jeg bruke hvis jeg gjør det på den måten.
-Jeg skrev alle flaskene under ett.
Fortløpende korking tror jeg gir lite oksygen i de første flaskene og mye i de siste.

Aha, da forstod jeg ikke hva du sa tidligere. Men ja godt, spørsmål. Jeg har ikke tenkt noe særlig på det da det ikke er noe som bekymrer meg siden jeg ikke bruker omstikkingskar når jeg flasker. Men jeg vil tro at hvis du har mindre "sammenlagt" overflate over tid, så vil vel det være det gunstigste? Men er nok mer gunstig å få det på flaske så fort som mulig uansett. Antakelser dog.
 
Har denne ankommet og muligheten bydd seg for en liten test? :) Kom plutselig på denne og lurte på om dette var noe som var verdt å vente på..
Har fått den og den ser og føles digg ut. Har midlertidig lånt ut bryggeriet, så testen lar seg vente på :)
Ser Staro også er fornøyd. Meget enkel og solid, så jeg kan ikke se hva som kan gå galt :)
Løp og kjøp
c84cc27b9d0954b3cfc58ef98f2b4b35.jpg
 
Sist redigert:
Har fått den og den ser og føles digg ut. Har midlertidig lånt ut bryggeriet, så testen lar seg vente på :)
Ser Staro også er fornøyd. Meget enkel og solid, så jeg kan ikke se hva som kan gå galt :)
Løp og kjøp
c84cc27b9d0954b3cfc58ef98f2b4b35.jpg
Helt klart et løp og kjøp objekt. Viste det frem til @Oberstbräu i går, regner med at han kan bekrefte også.
 
Vi er jo flokkdyr. Er jo derfor at alle i Norge kjøper Idun ketchup selv om Heinz sin er 100 ganger bedre.
Tja... flokkdyr er vi vel, men hadde det vært så ille hadde vi drukket vår industripils og holdt kjeft. Hele forumet er vel et slags bevis på at man gjør litt opprør, er det ikke? Jeg liker ihvertfall å tro at ikke hjemmebrygging bare handler om å spare penger(det er det vel ingen av oss som gjør heller).
 
Du har helt rett i det @Staro jeg bare spøker litt. Ble selv veldig glad i å se en bling tappestav. Vil sikkert legge den i handlekurven selv om jeg flasker en gang i året :)
 
En av disse tappestavene i rustfritt hadde større diameter og ga derfor mer headspace i flaskene etter fylling. Det gjelder ikke denne?
 
En av disse tappestavene i rustfritt hadde større diameter og ga derfor mer headspace i flaskene etter fylling. Det gjelder ikke denne?
Den føles tykkere enn de i plast jeg har kjøpt hos bryggselv tidligere, men jeg kan ikke si at det ser ut som om det er mer headspace i flaskene.
 
Jeg må si at kombinasjonen av bling og mulighet til å koke gjør at dette føles veldig aktuelt her i gården også. Flaskefylleren er vel en av tingene i et bryggeri som oftest blir mistenkt når det gjelder flaskeinfeksjoner.
 
Takk for tipsene. Rustfri flaskefyller og en beta silikonslange bestilt fra ali. Blir første gang derfra for min del. Jeg har kjøpt mye fra eBay og dx før, så jeg er vant med kinapakker.
 
Helt klart et løp og kjøp objekt. Viste det frem til @Oberstbräu i går, regner med at han kan bekrefte også.
Jepp, virka som god kvalitet, men den er tykkere enn plastvarianten, så en anelse mere headspace blit det nok. Men jeg hadde nok kjøpt en hvis jeg ikke hadde gått all in for mottrykksfylling.
 
Tilbake
Topp