Karbonering på cornelius fat, trenger hjelp.

Skal prøve meg på karbonering på fat for første gang.

Har fram til nå gått i de fleste feller når det gjelder bryggingen så nå skal jeg ha det fullstendig klart på forhånd.

Tenkte å karbonere dette på Corneliusfat. (finner ikke noe når jeg søker på dette i farta med mine type drikke)

http://www.brygging.no/easybrew-gluten-low-olsett

https://www.olbrygging.no/products/pare-cider-ekstraktsett

Kan noen forklare beste måte.

Finner ikke noe på hvor mye trykk dette skal ha, samt hvordan tempen skal/bør være??
 
Google hvor mye co2 et slikt øl gjerne skal ha, så googler du "keg carbonation chart", leser av riktig trykk ved den temperaturen du skal karbonere på, og sette trykket deretter. Du får oppgitt i PSI, så bare google "x psi in bar" så får du riktig trykk i bar. Godspeed.
 
Google hvor mye co2 et slikt øl gjerne skal ha, så googler du "keg carbonation chart", leser av riktig trykk ved den temperaturen du skal karbonere på, og sette trykket deretter. Du får oppgitt i PSI, så bare google "x psi in bar" så får du riktig trykk i bar. Godspeed.

Når det gjelder temperatur trodde jeg dette hadde med øl typen at dette måtte karboneres på rett temp, men om ølet er 20 grader så er det det som er utgangspunktet for trykket da alternativt 10, 14 etc? Altså i karbonerings øyeblikket. Hadde en mistanke om at ølet måtte opp på rett grader før dette ble utført. Dette ble veldig knotete forklart.
 
Hvis du bare har ett fat og vil servere ølet på riktig temperatur rett ut fra tappen så karbonerer du på samme temperatur som serveringstemperatur, og setter trykket deretter.

Glemte å sitere. @Frode Nesvold
 
Jeg har 5 kjøleskap til øl, gjær og ølbrygging, brygger for mye og har alt forlite kjøleskap. Jeg setter øllet kjellerkaldt og carbonerer stortsett på 1,2 bar over ett par uker minst, pilsen blir fint karbonert, kansje i overkant på stout... har en egen co2 flaske og manifoil til karboneringen. (3 fat av gangen)
Tidligere så kjølte jeg ned til ca 0 grader, koblet på co2 or rullet fatet med 2 bar. Det ble helt lotto, stortsett alt ble overkarbonert, med untak av pils muligens
 
Jeg har 5 kjøleskap til øl, gjær og ølbrygging, brygger for mye og har alt forlite kjøleskap. Jeg setter øllet kjellerkaldt og carbonerer stortsett på 1,2 bar over ett par uker minst, pilsen blir fint karbonert, kansje i overkant på stout... har en egen co2 flaske og manifoil til karboneringen. (3 fat av gangen)
Tidligere så kjølte jeg ned til ca 0 grader, koblet på co2 or rullet fatet med 2 bar. Det ble helt lotto, stortsett alt ble overkarbonert, med untak av pils muligens

Det er egentlig bare smake underveis. Etter å ha praktisert denne metoden dritmye nå, (2C) så har jeg ikke fått ett eneste overkarbonert øl. Det går bare på litt rutine/feeling og intern klokke for hvor lenge man skal rulle. Treffer som regel greit etter å ha rullet litt, evt ruller jeg en smule til. Og smånyansene går over natta i kjøleskapet.
 
Jeg har 5 kjøleskap til øl, gjær og ølbrygging, brygger for mye og har alt forlite kjøleskap. Jeg setter øllet kjellerkaldt og carbonerer stortsett på 1,2 bar over ett par uker minst, pilsen blir fint karbonert, kansje i overkant på stout... har en egen co2 flaske og manifoil til karboneringen. (3 fat av gangen)
Tidligere så kjølte jeg ned til ca 0 grader, koblet på co2 or rullet fatet med 2 bar. Det ble helt lotto, stortsett alt ble overkarbonert, med untak av pils muligens

Kan man sette på rett trykk for så og ta av flasken for å unngå lekkasje?
 
Dersom ølet er ferdig karbonert (mettet med CO2 basert på trykk og temperatur) vil dette gå bra så lenge man ikke har noen lekkasjer i fatet ja.

Takk for nok et svar, men hvordan er det om jeg tvangs karbonerer på 10 grader for så sette fatet inn i kjøleskapet til kjøling, vil det da endres?
 
Takk for nok et svar, men hvordan er det om jeg tvangs karbonerer på 10 grader for så sette fatet inn i kjøleskapet til kjøling, vil det da endres?

Kommer an på hva du mener med "tvangskarbonere" :) Dette brukes om hverandre med to (litt) forskjellige meninger:

1. Karbonere med CO2 fra flaske, på en gitt temperatur og et visst trykk over en viss tid
2. Karbonere med CO2 fra flaske på høyt trykk samtidig som fatet rulles for å tvinge inn mest mulig CO2 på kort tid

I begge tilfeller vil ølet bli en smule mer karbonert dersom du tilsetter CO2 ved 10 grader og deretter setter det kaldere (4-5 grader). Metode 1 er dog mer forutsigbar.
 
Kommer an på hva du mener med "tvangskarbonere" :) Dette brukes om hverandre med to (litt) forskjellige meninger:

1. Karbonere med CO2 fra flaske, på en gitt temperatur og et visst trykk over en viss tid
2. Karbonere med CO2 fra flaske på høyt trykk samtidig som fatet rulles for å tvinge inn mest mulig CO2 på kort tid

I begge tilfeller vil ølet bli en smule mer karbonert dersom du tilsetter CO2 ved 10 grader og deretter setter det kaldere (4-5 grader). Metode 1 er dog mer forutsigbar.

Tenkte på alternativ 2.
Gjæringskaret står nå med 10-12 grader.
Så tanken min var om dette må kjøles ned mer før jeg karbonerer. Sliter litt med å finne rett trykk for typen øl jeg har.

Bør jeg tappe over på fat og la det bli kaldere før jeg går i gang eller er det bare å kjøre på.

Føler det også er litt risiko første gangen å la det stå en uke med tanke på lekkasje etc.

Brukes det samme metode for cider også?
 
Det beste du kan gjøre er jo å sette fatet på serverings temp og serverings trykk, som er 1-1,4 bar i ett par uker. Nå kan det jo være vanskelig da vi ofte har fult opp i fryseren eller kjøleskapet vi serverer fra. Min erfaring er att det da er mer forutsigbart å sette så kaldt du kan og rundt serverings trykk eller litt over i en periode på 2 uker, ta en test og la det eventuelt stå litt lenger og eller øk trykket litt
 
Nå har jeg et spørsmål. Har tappet lit av en dunkel for å smake Det er bare å helle ut hele skiten. Den virker oksidert. Det som er ekstra morsomt er at dataene for vannjusteringene er søkk vekk. Men jeg vet jeg ikke var heavy på noe.

Jeg har gjæret på 0.6 bar i et corneliusfat med sånn kina-spundingventil. Er det noen som har noe forslag til hvor det kan ha gått til helvete?

Ca to uker inn og jeg får sånn tørr støv/pappsmak. Pilsen som står ved siden av med samme type spundventil er fin. Hvor i all verden kan jeg har sluppet inn oksygen?

99% munick dunkel, 1% carafa sp 3. Den ene prosenten med special 3 skal ikke gi dette tørre tanninske ubitre preget.
 
Jeg har smakt på denne igjen. Den er ikke bra i det hele tatt. Det er drain-worthy.

Oppfølgingsspørmål. Ris-skall. Ikke spør meg hvorfor, men jeg brukte ca 10% av selve grist-vekten som ris-skall. Kan det være en synder? De "skal" jo ikke gi noe smak.

Jeg tenker også at 0.6 bar, som jeg ser fra notatene ikke ble oppnådd får flere dager utiforløpet kanskje ikke er nok? Men samtididig, når jeg gjærer i bøtte så oppnår jeg sikkert ikke det trykket uansett. Så det kan jo ikke være oksygen?

Så jeg vil peke mot ris-skallene. Ca fem kilo malt, og 500g skall. Jeg har aldri opplevd dette før.

Det er ikke noe malt-renhet i den, av type smooth. Eller kan det være gristen? 99% mørk munich 1% carafa special 3.Jeg har aldri brygget med så mye av den mørke typen før.
 
Det er ikke noe malt-renhet i den, av type smooth. Eller kan det være gristen? 99% mørk munich 1% carafa special 3.Jeg har aldri brygget med så mye av den mørke typen før.
Hvordan smaker det dersom du tar noen korn av gristen og tygger på?
 
Jeg har smakt på denne igjen. Den er ikke bra i det hele tatt. Det er drain-worthy.

Oppfølgingsspørmål. Ris-skall. Ikke spør meg hvorfor, men jeg brukte ca 10% av selve grist-vekten som ris-skall. Kan det være en synder? De "skal" jo ikke gi noe smak.

Jeg tenker også at 0.6 bar, som jeg ser fra notatene ikke ble oppnådd får flere dager utiforløpet kanskje ikke er nok? Men samtididig, når jeg gjærer i bøtte så oppnår jeg sikkert ikke det trykket uansett. Så det kan jo ikke være oksygen?

Så jeg vil peke mot ris-skallene. Ca fem kilo malt, og 500g skall. Jeg har aldri opplevd dette før.

Det er ikke noe malt-renhet i den, av type smooth. Eller kan det være gristen? 99% mørk munich 1% carafa special 3.Jeg har aldri brygget med så mye av den mørke typen før.
Jeg kan sende deg en bayer laga på rein mørk München som sammenlikning. Jeg veit ikke hvor nyttig det er med tanke på variasjon i metoder etc, men si ifra hvis du vil.
 
Jeg kan sende deg en bayer laga på rein mørk München som sammenlikning. Jeg veit ikke hvor nyttig det er med tanke på variasjon i metoder etc, men si ifra hvis du vil.

Jeg slår til. Kan vippse deg for frakt. Skal brygge et nytt forsøk i morgen da den forrige måtte avlide, gadd ikke vente lengre. Den var så off på det tidspunktet at jeg så ikke noe håp for at den skulle bli mer enn "drikkendes", altså ikke noe glede av å smake den. Skulle hatt en å sammenligne med. Gjerne opplys meg om prosess og, så jeg ikke smaker helt i blinde.
 
Jeg slår til. Kan vippse deg for frakt. Skal brygge et nytt forsøk i morgen da den forrige måtte avlide, gadd ikke vente lengre. Den var så off på det tidspunktet at jeg så ikke noe håp for at den skulle bli mer enn "drikkendes", altså ikke noe glede av å smake den. Skulle hatt en å sammenligne med. Gjerne opplys meg om prosess og, så jeg ikke smaker helt i blinde.
Send meg en pm med adresse, så kommer den nordover. :) Satte forøvrig en ny i helga, denne med 200 g Crystal og litt tettnang og hersbrücker som bonus.
 
Smake på siste versjon av denne nå, bare stått ei uke eller så, men denne virker mye mye mer lovende. Skiftet noen pakninger og brukte mer gjær, Har trua på denne. Silke, pr nå iallefall, søt fortsatt selvsagt.
 
Tilbake
Topp