Amundsen Apocalyptic Thunder Juice NEIPA

Ekornskurken

Norbrygg-medlem
Jeg ser at oppskriften til denne er tilgjengelig, samt at det er kommet et øl-sett hos Bryggselv.
Med tanke på at den skal ha 400g humle på 25l synes jeg ikke prisen så ille på settet heller. Spesielt ikke når de kjører en Happy Hour med 30% som de gjør i dag (17.09.17).
Er det noen som har brygget denne? Bestilte et sett i dag da det føltes som en god deal, men lurer på om noen har prøvd seg, og om resultatet ble bra.
 
Jeg synes oppskriften var såpass artig at jeg har planlagt et brygg av denne selv, i løpet av uka. Min plan var å halvere laktose, men ingen erfaringer med dette foreløpig. Vil gjerne høre andres erfaringer. Hvilken vannprofil vil dere anbefale?
 
Syntes denne var spennende selv og tenkte det kunne vært en fin start på NEIPA-verden. Brygget denne forrige lørdag, tørrhumlet nå i helga, så det blir flasking mot slutten av uken. Vet derfor ikke noe om resultatet enda, men kan oppdatere når brygget har fått noen dager på flaske.
 
Tappet denne på flaske i dag, faktisk. Prøvesmakingen lover godt. Den ble veldig (og da mener jeg VELDIG) fruktig. Masse tropiske aromaer. Etter min smak kunne den godt ha hatt et tydeligere humlepreg, men mulig det kommer bedre frem etter karbonering og lagring!

Sent from my BG2-W09 using Tapatalk
 
Tappet denne på flaske i dag, faktisk. Prøvesmakingen lover godt. Den ble veldig (og da mener jeg VELDIG) fruktig. Masse tropiske aromaer. Etter min smak kunne den godt ha hatt et tydeligere humlepreg, men mulig det kommer bedre frem etter karbonering og lagring!

Sent from my BG2-W09 using Tapatalk
Hvordan gikk det med utgjæringen din? Jeg tok en SG-prøve i dag og ble litt overrasket over at den ikke har gjæret lenger ned enn 1020. 10 dager på gjærkaret i dag så tviler på det skjer noe særlig mer. Aldri hatt problemer med utgjæring med US05. OG var 1064 så jeg fikk effektivitet som forventet.
 
@whistler oppskriften min sier at den skal ned til 1.014 som FG. Mesket du høyt på temperatur?

Ellers er det jo for meg spesielt at denne ikke skal ha humle i kok i det hele tatt. All humlen fra Whirlpool og ut. :)
Hvordan smaker den egentlig underveis?
 
Hvordan gikk det med utgjæringen din? Jeg tok en SG-prøve i dag og ble litt overrasket over at den ikke har gjæret lenger ned enn 1020. 10 dager på gjærkaret i dag så tviler på det skjer noe særlig mer. Aldri hatt problemer med utgjæring med US05. OG var 1064 så jeg fikk effektivitet som forventet.

Hadde litt problemer med utgjæring selv. Landet på 1017 etter 15 dager, OG på 1065, så ble overrasket over at den ikke hadde kommet lenger ned. Gjæret på lav temp til US05 å være, karet har stått i 15-16 grader hele veien, trodde kanskje at det kunne være en årsak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er jo bare å ta turen på Vinmopolet så vet en jo circa hvordan resultatet blir. Jeg synes ihvertfall å huske at originalen var OK men manglet et eller annet for å være en innertier. En stund siden så husker ikke helt hva som manglet for min del. Og husk, smaken er som baken så denne kan fort være innertier for andre :)
 
@whistler oppskriften min sier at den skal ned til 1.014 som FG. Mesket du høyt på temperatur?

Ellers er det jo for meg spesielt at denne ikke skal ha humle i kok i det hele tatt. All humlen fra Whirlpool og ut. :)
Hvordan smaker den egentlig underveis?
Oppskriften er udiskuterbart meget spesiell og ikke noe jeg hadde kommet på på egenhånd for å si det pent. Ingen humle i kok og 500 gram laktose o_O
Men, det er jo det som er litt moro. Strekke strikken litt. Kanskje blir det bra, kanskje blir det ikke så bra.

Jeg mesket den på cirka 66 som pleier. Jeg pleier å miste et par grader underveis i meskingen, så for høy temp bør ikke være noe problem. Derfor litt snedig at den ikke gjærer lenger ut. Har gjæret den på 18 grader, men dro opp tempen til 20 i går uten at jeg har noen særlig tro på at det skal sette igang noe mer action.

Det smakte forøvrig mye tropisk frukt i går.. Ellers syntes jeg den var mer bitter enn forventet, tatt i betraktning at all humle er tilsatt fra Whirlpool og ut.
 
Hadde litt problemer med utgjæring selv. Landet på 1017 etter 15 dager, OG på 1065, så ble overrasket over at den ikke hadde kommet lenger ned. Gjæret på lav temp til US05 å være, karet har stått i 15-16 grader hele veien, trodde kanskje at det kunne være en årsak.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm. Det er jo litt interessant at du opplever mye av det samme. Hvor mange grader mesket du den på? 16 grader pleier ikke være noe problem med US05. Jeg pleier å gjære den på 16-18 selv da jeg syntes det gir renere smak.
 
Hmm. Det er jo litt interessant at du opplever mye av det samme. Hvor mange grader mesket du den på? 16 grader pleier ikke være noe problem med US05. Jeg pleier å gjære den på 16-18 selv da jeg syntes det gir renere smak.

Husker ikke i farta, men mesket iht oppskriften fra bryggselv, var det ikke 66 grader?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er nok riktig, men hadde allikevel forventet noe høyere utgjæring. Jaja, øl blir det læll :)
Øl blir det, og etter prøvesmakingen ved flaskingen å dømme, blir det et godt øl også:) Tror jeg kommer til å brygge denne en gang til, men da vil jeg gjøre noen justeringer for å få et tydeligere humlepreg.
 
Øl blir det, og etter prøvesmakingen ved flaskingen å dømme, blir det et godt øl også:) Tror jeg kommer til å brygge denne en gang til, men da vil jeg gjøre noen justeringer for å få et tydeligere humlepreg.
Spennende. Gleder meg til å flaske min på søndag.
Hva tenker du av justeringer konkret? en 15 og 0 minutters tilsetning f.eks?
 
Spennende. Gleder meg til å flaske min på søndag.
Hva tenker du av justeringer konkret? en 15 og 0 minutters tilsetning f.eks?

Ja, f.eks det. Evt tørrhumle med større mengde, eller over lenger tid. Kan som sagt hende at humlepreget utvikler seg etter litt lagring, så bestemmer meg vel når sluttresultatet er testet:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er det par dager siden jeg flasket min versjon. Ølet ble stående 17 dager på gjærkaret og kom ikke lenger ned enn 1020.
Har aldri hatt problemer ved flasking tidligere, men dette ble en selsom opplevelse. Humlerester pleier alltid å bunnfelle godt etter 14 dager på kar, men her hadde det ikke gjort det og jeg fikk med en del humlerester på flaske. Når jeg hadde igjen fem liter på karet gikk krana tett og jeg ga opp. Fikk derfor særdeles få flasker ut av dette brygget. I tillegg ser jeg nå at det flyter litt humlegrums i halsen på flaskene. Får håpe det bunnfeller raskt..

Jaja, øl blir det, men jeg er usikker på om jeg kommer til å kjøre brygg med 400 gram humle fra WP og ut med det første.
Har du fått kjørt noen "karboneringstest" på ditt brygg @emilh ?
 
Det er jo ingenting som stopper denne å gjære langt ned med bare pils og flaket havre? Laktosen i slutt av koking gir ingen justeringsmulighet men interresant om denne gjør noe med gjæren slik at den gir seg for tidlig?
 
Da er det par dager siden jeg flasket min versjon. Ølet ble stående 17 dager på gjærkaret og kom ikke lenger ned enn 1020.
Har aldri hatt problemer ved flasking tidligere, men dette ble en selsom opplevelse. Humlerester pleier alltid å bunnfelle godt etter 14 dager på kar, men her hadde det ikke gjort det og jeg fikk med en del humlerester på flaske. Når jeg hadde igjen fem liter på karet gikk krana tett og jeg ga opp. Fikk derfor særdeles få flasker ut av dette brygget. I tillegg ser jeg nå at det flyter litt humlegrums i halsen på flaskene. Får håpe det bunnfeller raskt..

Jaja, øl blir det, men jeg er usikker på om jeg kommer til å kjøre brygg med 400 gram humle fra WP og ut med det første.
Har du fått kjørt noen "karboneringstest" på ditt brygg @emilh ?

Har ikke gjort noen «karboneringstest» enda nei. Kommer nok ikke til å teste en flaske før om en stund (setter den kaldt til uka, og gir den minst 1 uke i kjøleskapet før test). Jeg karbonerer med sukkerlake, og gjør da alltid et omstikk før flasking, så de problemene du har hatt der har ikke jeg opplevd (gjorde også omstikk med hevert). Hadde vært artig å høre om noen flere har brygget denne og hvordan det da har gått med gjæringen. Litt merkelig at vi begge har opplevd «problemer»..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp