WLP029 - hva kan den brukes til?

Hei

Jeg liker å prøve meg frem når jeg brygger og jeg tenkte å prøve WLP029 på en oppskrift jeg tidligere har brukt WLP001 på.

Er det store forskjeller på de 2 gjærtypene? Vet det er forskjeller men av erfaring, er det noen som har brukt WLP029 på annet en kølsch her?


Oppskriften er:

upload_2016-9-10_22-23-42.png
 
Har brukt den på mye, fungerer veldig godt i IPA og Pale, fikk ekstremt god tilbakemelding på en bitter med den gjæren. Kan brukes til det meste etter min mening, men er heller ikke ekstremt opptatt av typeriktighet og slikt. Fungerer ekstremt bra i alt av hvete øl jeg har laga. Vurderer å bruke den som "husgjær". God utgjæring generelt, og fin smak.
Tror du kan forvente mer "sjel" i ølet enn med 001.
 
Flott!

Er lite opptatt av typeriktighet selv, så lenge det faller i smak er det innafor :)

Hvile temperaturer har du gjæret på til hvilke typer øl da?
 
Tror jeg har kjørt på 18 grader med avslutning på 20 siste dagene. Sist jeg brukte den hadde jeg ikke mulighet til å kjøle, den nye koniske er for stor for kjølehjørnet jeg bruker, så svinga sikkert over 20 til tider. Men IPA'en blei bra den.
 
Jeg vil si 16; da får du noe mindre av den spesielle fruktigheten som 029 gir. I et sånt øl som det du har der, vil den fruktigheten bli nokså merkbar om du gjærer den høyt, så jeg ville lagt den på 16 - og du kan gå enda litt lavere, tror jeg.

Fruktigheten er vel den sjelen som Grepstad snakker om. Jeg er ikke særlig glad i den når den blir for tydelig, mens andre vil ha den.

Har en kølsch nå som jeg flasket for litt over en måned siden, og som jeg satte i kjøleskap etter karboneringen. Det var vel omtrent det den trengte for å kvitte seg med det meste av fruktigheten, og få et "reint" preg. Hvis du vil ha et reint preg, da:).
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Kjørte 50/50 Pils malt/Maris Otter i den jeg laget i våres. Syntes ikke den ble for tung.
 
Kjørte 50/50 Pils malt/Maris Otter i den jeg laget i våres. Syntes ikke den ble for tung.
Mye mulig at jeg er for hissig på at kølschen skal være lett og crisp - og jeg mener jo ikke at det ikke blir godt øl. Men jeg tenker vel på kølsch som en overgjæret pils med nogo attåt (som gjæren skal sørge for), og da skurrer det med så mye MO. Du er liksom på vei over den engelske kanal når du bruker det;).
 
Mye mulig at jeg er for hissig på at kølschen skal være lett og crisp - og jeg mener jo ikke at det ikke blir godt øl. Men jeg tenker vel på kølsch som en overgjæret pils med nogo attåt (som gjæren skal sørge for), og da skurrer det med så mye MO. Du er liksom på vei over den engelske kanal når du bruker det;).

Var ikke ment som noe angrep på noen Finn, kun en observasjon. Jeg er ikke så opphengt i typeriktighet. Mye av mine øl vasser trolig godt ute i atlanteren siden jeg foretrekker Maris Otter fremfor Pale Malt. Men som vi alle vet så er smaken som baken. Det viktigste er vel at vi alle lager noe vi hvertfall liker selv.
 
Sist redigert:
Var ikke ment som noe angre på noen Finn, kun en observasjon. Jeg er ikke så opphengt i typeriktighet. Mye av mine øl vasser trolig godt ute i atlanteren siden jeg foretrekker Maris Otter fremfor Pale Malt. Men som vi alle vet så er smaken som baken. Det viktigste er vel at vi alle lager noe vi hvertfall liker selv.
Nei, å bekymre seg om typeriktighet har vel strengt tatt bare noe for seg om en skal brygge til konkurranser. Og tråden her dreier seg jo om hvordan wlp029 forholder seg til 001, og hva den kan brukes til. Og den kan i alle fall helt sikkert brukes til å brygge en lys ale med mye MO:). Det blir jo ikke noe "tungt" øl, heller. "Tungt" er relativt, og det som er tungt i en kølsch, vil kanskje være lett i en engelsk pale ale.

Når det er sagt, så er "kølsch" noe jeg veldig gjerne vil få til fordi jeg har oppdaget at dette er et øl jeg liker fryktelig godt, og at det jeg liker ved det, bare er der nå det brygges helt opp mot kriteriene. Jeg kan godt tenke meg å gjøre noe "galt" med en Northern English Brown Ale eller en Irish Red - men altså ikke med en kølsch.
 
Problemet er ikke nytt, men like morsomt hver gang: Jeg har en dag til disposisjon for brygging i morgen, og den gjæren jeg kunne få innkalt til tjeneste på så kort varsel, var wlp029. Kølsch har jeg, og i det hele tatt er jeg velforsynt med tysk øl nå, så jeg leter etter andre alternativer.

Så langt heller jeg mot denne oppskriften fra brülosofen, som jeg fant da jeg lette litt i tråder her på forumet der wlp029 nevnes, og den ser ikke så gal ut, litt bearbeidet:

Best Blonde Ale
OG: 1.046, FG: 1.008 (82% utgjæring), SRM: 4, IBU: 20, ABV: 4.9%. Meske på 65, gjære på 14.
Malt
84% Pilsnermalt
7,5% Hvetemalt
5,4% Crystal 30 EBC
2,7% CaraPils

Humle
~13 IBU Magnum/Warrior/Galena – Boil 55 min
9.00 g Cascade – Boil 25 min
9.00 g Cascade – Boil 10 min
9.00 g CTZ – Boil 10 min
9.00 g Cascade – Boil 5 min
Gjær
WLP029

Sjøl om det går mot mørkere tider, er jeg veldig i det lyse hjørnet for tida - og mottakelig for andre lyse oppskrifter med wlp029.

PS. Hadde ikke denne oppskriften blitt god med en belgisk gjær - Westmalle's, kanskje; den som Kinn bruker?
 
Vi prøvde den på en porter en gang. Hadde ti liter vørter som vi pitcha på wlp029-kake. Den var rar og snodig i starten med et tonn av lakris, men ble vanvittig god etterhvert. Meget balansert! :D
 
Vi prøvde den på en porter en gang. Hadde ti liter vørter som vi pitcha på wlp029-kake. Den var rar og snodig i starten med et tonn av lakris, men ble vanvittig god etterhvert. Meget balansert! :D

Artig. Porter var vel ikke det jeg ville tenkt på. Men baltic porter kan jo brygges på lagergjær, så hvorfor ikke?

Jeg lurte litt på å prøve en schwarzbier eller en black ipa. Har brukt den til schwarzbier før, og det ble veldig bra. Men så var det det at det er lyst øl jeg har lyst på nå:).
 
Artig. Porter var vel ikke det jeg ville tenkt på. Men baltic porter kan jo brygges på lagergjær, så hvorfor ikke?

Jeg lurte litt på å prøve en schwarzbier eller en black ipa. Har brukt den til schwarzbier før, og det ble veldig bra. Men så var det det at det er lyst øl jeg har lyst på nå:).
85/15% pilsner/hvete. Saaz til 15-20 ibu og litt på senhumla. Meske på 66. Værsågod! Klar til påske, schmaka gått!!
 
Tilbake
Topp