Maltbasen er vel omtrent slik den kunne vært til en kølsch.
Du har nok rett i det.Ikke med Maris Otter, vel? Det blir for tungt for en kølsch. Sett inn pilsnermalt i stedet, så går det. Jeg brukte bare pilsnermalt i min siste, og den ble min klart beste.
Mye mulig at jeg er for hissig på at kølschen skal være lett og crisp - og jeg mener jo ikke at det ikke blir godt øl. Men jeg tenker vel på kølsch som en overgjæret pils med nogo attåt (som gjæren skal sørge for), og da skurrer det med så mye MO. Du er liksom på vei over den engelske kanal når du bruker det.Kjørte 50/50 Pils malt/Maris Otter i den jeg laget i våres. Syntes ikke den ble for tung.
Mye mulig at jeg er for hissig på at kølschen skal være lett og crisp - og jeg mener jo ikke at det ikke blir godt øl. Men jeg tenker vel på kølsch som en overgjæret pils med nogo attåt (som gjæren skal sørge for), og da skurrer det med så mye MO. Du er liksom på vei over den engelske kanal når du bruker det.
Nei, å bekymre seg om typeriktighet har vel strengt tatt bare noe for seg om en skal brygge til konkurranser. Og tråden her dreier seg jo om hvordan wlp029 forholder seg til 001, og hva den kan brukes til. Og den kan i alle fall helt sikkert brukes til å brygge en lys ale med mye MO. Det blir jo ikke noe "tungt" øl, heller. "Tungt" er relativt, og det som er tungt i en kølsch, vil kanskje være lett i en engelsk pale ale.Var ikke ment som noe angre på noen Finn, kun en observasjon. Jeg er ikke så opphengt i typeriktighet. Mye av mine øl vasser trolig godt ute i atlanteren siden jeg foretrekker Maris Otter fremfor Pale Malt. Men som vi alle vet så er smaken som baken. Det viktigste er vel at vi alle lager noe vi hvertfall liker selv.
Vi prøvde den på en porter en gang. Hadde ti liter vørter som vi pitcha på wlp029-kake. Den var rar og snodig i starten med et tonn av lakris, men ble vanvittig god etterhvert. Meget balansert!
85/15% pilsner/hvete. Saaz til 15-20 ibu og litt på senhumla. Meske på 66. Værsågod! Klar til påske, schmaka gått!!Artig. Porter var vel ikke det jeg ville tenkt på. Men baltic porter kan jo brygges på lagergjær, så hvorfor ikke?
Jeg lurte litt på å prøve en schwarzbier eller en black ipa. Har brukt den til schwarzbier før, og det ble veldig bra. Men så var det det at det er lyst øl jeg har lyst på nå.
85/15% pilsner/hvete. Saaz til 15-20 ibu og litt på senhumla. Meske på 66. Værsågod! Klar til påske, schmaka gått!!
Sleng inn et par prosent sjokomalt for farge i kinna davel!Men det blir jo kølsch. Og dessuten vil det uten tvil være borte før påske.