Første brygg

Jeg sliter litt med å finne ut hvor mye vann jeg skal ha til mesking.

Oppskrift på Beer Brew Pale Ale:
Angitt på 7 kg malt, mens pakken jeg kjøpte har kun 5,1 kg malt.

Setter stor pris på råd
 

Vedlegg

  • 1509793406352818372493.jpg
    1509793406352818372493.jpg
    233,2 KB · Sett: 96
Du bør klage på ølsettet. Men uansett brygg det. Om du skal ha 25 liter i bøtta så skal du ha 25 liter + 8% rett etter skylling. Om du ikke har litermål i kjelen kan du på forhånd finne dette nivået i kjelen ved å fylle angitt mengde m et litermål. Lag så et merke i kjelen eller merk på en pinne. Skyll så til du når dette merket. Gjetter på at du trenger 5 til 10 L skyllevann men det ser du underveis.
 
Hei! Tallene på arket er å forstå som eksempler. Har du 5.1 kilo malt i settet ditt blir formelen 5 + (5.1x2.5) = 17,75 liter meskevann. Jeg finner ofte at dette blir litt for tykk mesk, så jeg pleier å gange med 3 pr kilo malt. Jeg brukte vel 20 liter meskevann på det ølsettet der, brygga 100 liter (4 sett) og det ble knallbra!
 
Du bør klage på ølsettet. Men uansett brygg det. Om du skal ha 25 liter i bøtta så skal du ha 25 liter + 8% rett etter skylling. Om du ikke har litermål i kjelen kan du på forhånd finne dette nivået i kjelen ved å fylle angitt mengde m et litermål. Lag så et merke i kjelen eller merk på en pinne. Skyll så til du når dette merket. Gjetter på at du trenger 5 til 10 L skyllevann men det ser du underveis.

Satte opp et regnestykke:
Jeg skal ha 25L i gjæringsdunken. Det betyr ca 30L vørter før koking.
Det er benyttet 19.3L meskevann til 5.1KG malt. Mengde skyllevann = 30L vørter + 5.1KG malt - 19.3L meskevann = ca 15.8L skyllevann?
 
Skyll til du har kokevolumet du skal ha. Det går bort cirka 3 liter i kokingen. Da trenger du å skylle til du har 29 liter i kjelen før kok. Varm væske 78 grader tar også litt mer plass enn 20 grader varm væske.
 
La oss si at du mesker med 20 liter. Når du tar ut malten vil de være vann igjen i malten, ca tilsvarende kg malt. Før du starter skyllingen har du da 20 -5.1l = 14,9 liter i kokekaret. Skyll til du når ca 27 til 28l og dette vil koke ned til ca 26 liter. Så taper du litt på grums i bunnen av kokeren og får ca 23-24l i bøtta.
 
Om du blingser litt på mengde meske- og skyllevann i starten, så er ikke det så grusomt farlig. End opp med riktig kokevolum, så kommer du i mål. Ta notater og lær deg oppsettet ditt.
 
Ble til slutt ferdig med mesking, varierte i temp fra 64,8 grader til 66,6 grader. Hadde dog problemer med skyllinga da jeg ikke hadde silkar men etter litt hjelp fra kona fikk vi med det meste tror jeg. Kokinga gikk bra. Tilsatte pose 1 når kokinga begynte. Når det var 15 min igjen av kokinga tilsatte jeg klaring middel, 10 min igjen pose 2 med humle og 5 min pose 3 med humle og satte kjølespiralen oppi. Etter 5 min slo jeg av kokinga og kjølte med kjølespiralen til ca 25°C. Tok ca 15 min. Deretter tappet jeg det oppi det desinfiserte gjæringskaret og tok prøve. Ende med en OG på 1.040 og ca 25 liter.
 
Ble til slutt ferdig med mesking, varierte i temp fra 64,8 grader til 66,6 grader. Hadde dog problemer med skyllinga da jeg ikke hadde silkar men etter litt hjelp fra kona fikk vi med det meste tror jeg. Kokinga gikk bra. Tilsatte pose 1 når kokinga begynte. Når det var 15 min igjen av kokinga tilsatte jeg klaring middel, 10 min igjen pose 2 med humle og 5 min pose 3 med humle og satte kjølespiralen oppi. Etter 5 min slo jeg av kokinga og kjølte med kjølespiralen til ca 25°C. Tok ca 15 min. Deretter tappet jeg det oppi det desinfiserte gjæringskaret og tok prøve. Ende med en OG på 1.040 og ca 25 liter.

Blir sikkert bra øl:). Bare et par kommentarer til framtidig bruk:
  • Jeg vet ikke hva slags klaringsmiddel du hadde der, men det er vel av typen Irish Moss, Whirlfloc eller supermoss. Det skal etter den nyeste visdommen ikke tilsettes før tidligst når det gjenstår 5 minutter for å få full effekt, evt. 10 minutter hvis det er et granulat. (Sjekk her, side 14.)
  • Du bør kjøle ned til en grad under den temperaturen du skal starte gjæringen på. Gjæringen kommer fortere i gang om du starter høyere, men gjæren jobber roligere om du starter lavere - og det er bra.
For all del: Ingen stygge feil, men det perfekte ølet krever mye pirk. (Men har du smakt det perfekte ølet;)?)
 
Jeg brukte whirfloc.
Lurer litt på hvordan jeg skal måle FG. Har ikke tappekran på meskekaret? Kan jeg ta av lokket?
 
Brukte stavmikser og blandet inn gjæren i 2 dl vann ca 31°C og masse luft før jeg satte på lokket

Nok et godt råd for framtida: Det er ikke nødvendig å rehydrere tørrgjær. Strø den rett i dunken, men sørg for å strø den jevnt utover. Vent et kvarter, og så rister du dunken for å blande inn gjæren - og litt luft, også, skjønt det er ikke så farlig når du bruker tørrgjær. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig.

Stavmikser??? La oss håpe du slipper tiltale for uaktsomt drap:(. Jeg syns jeg hører mammagjærcellen si til dattergjærcellen (fedre fins ikke): "Hvis du ikke spiser opp maltotriosen din før du legger deg, kommer Jan Jensen med stavmikser'n sin."

Jaja - det går vel bra. Det også.
 
Så en video på YouTube alt en brukte drill med blandestav. Hadde ikke det og tenkte at det ikke var så farlig. Har målt fg / og over 2 dager og fikk etter utregning 4.8 % alk. Noe lavere enn resepten tilsa. Har tappet på flasker i går og det ble 21Liter håper det blir bra
 
Godt da gikk det antageligvis bra denne gangen men vil ikke anbefale å stavmikse tørrgjæren mens den rehydreres i fremtiden ;)

Hvor lenge fikk det stå totalt?
 
Nok et godt råd for framtida: Det er ikke nødvendig å rehydrere tørrgjær. Strø den rett i dunken, men sørg for å strø den jevnt utover. Vent et kvarter, og så rister du dunken for å blande inn gjæren - og litt luft, også, skjønt det er ikke så farlig når du bruker tørrgjær. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig.

Virkelig? Hvor har du dette fra?
Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg mener å ha lest flere steder, uten å ha noen kilder å vise til akkurat nå, at rehydrering absolutt anbefales, mens risting av dunken er unødvendig så lenge man bruker tørrgjær?
 
Virkelig? Hvor har du dette fra?
Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg mener å ha lest flere steder, uten å ha noen kilder å vise til akkurat nå, at rehydrering absolutt anbefales, mens risting av dunken er unødvendig så lenge man bruker tørrgjær?
Vestkast sin episode med Kjetil Jikiun vil ha det annerledes. Jikiun refererer en del til Chris White fra White Labs som jeg ihvertfall ser på som en sikker kilde for info på gjærhelse. Rehydrering er litt viktig, men det viktigste er å gjenbruke gjæren. Batch nummer 2 på tørrgjær er best fordi da er gjæren i toppform. Men dette er en betent diskusjon som jeg ikke tør å gå videre inn på.
 
Tilbake
Topp