Du bør klage på ølsettet. Men uansett brygg det. Om du skal ha 25 liter i bøtta så skal du ha 25 liter + 8% rett etter skylling. Om du ikke har litermål i kjelen kan du på forhånd finne dette nivået i kjelen ved å fylle angitt mengde m et litermål. Lag så et merke i kjelen eller merk på en pinne. Skyll så til du når dette merket. Gjetter på at du trenger 5 til 10 L skyllevann men det ser du underveis.
Ble til slutt ferdig med mesking, varierte i temp fra 64,8 grader til 66,6 grader. Hadde dog problemer med skyllinga da jeg ikke hadde silkar men etter litt hjelp fra kona fikk vi med det meste tror jeg. Kokinga gikk bra. Tilsatte pose 1 når kokinga begynte. Når det var 15 min igjen av kokinga tilsatte jeg klaring middel, 10 min igjen pose 2 med humle og 5 min pose 3 med humle og satte kjølespiralen oppi. Etter 5 min slo jeg av kokinga og kjølte med kjølespiralen til ca 25°C. Tok ca 15 min. Deretter tappet jeg det oppi det desinfiserte gjæringskaret og tok prøve. Ende med en OG på 1.040 og ca 25 liter.
Brukte stavmikser og blandet inn gjæren i 2 dl vann ca 31°C og masse luft før jeg satte på lokket
Nok et godt råd for framtida: Det er ikke nødvendig å rehydrere tørrgjær. Strø den rett i dunken, men sørg for å strø den jevnt utover. Vent et kvarter, og så rister du dunken for å blande inn gjæren - og litt luft, også, skjønt det er ikke så farlig når du bruker tørrgjær. Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere enn nødvendig.
Vestkast sin episode med Kjetil Jikiun vil ha det annerledes. Jikiun refererer en del til Chris White fra White Labs som jeg ihvertfall ser på som en sikker kilde for info på gjærhelse. Rehydrering er litt viktig, men det viktigste er å gjenbruke gjæren. Batch nummer 2 på tørrgjær er best fordi da er gjæren i toppform. Men dette er en betent diskusjon som jeg ikke tør å gå videre inn på.Virkelig? Hvor har du dette fra?
Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg mener å ha lest flere steder, uten å ha noen kilder å vise til akkurat nå, at rehydrering absolutt anbefales, mens risting av dunken er unødvendig så lenge man bruker tørrgjær?