Lambic og lagring

Vurderer å gå igang med overnevnte og tenker da å gå til innkjøp av eikefat. Har kapasitet til å brygge 60 liter og vurderte først 50 liters eikefat, men etter å ha lest litt om at dette må "holdes igang" kontinuerlig ned ny vørter ble jeg litt i tvil. Jeg drikker ikke surøl i de mengdene. Samtidig blir ølet saktere oksydert ved større fat og kan derfor lagres lengre. Jeg har også en fremtidsplan om å blande årganger etter hvert og det kan da være greit med litt ekstra. Er det noen som har nyttige erfaringer å dele?
 
Litt usikker på hva du mener, ser du for deg en solera-prosess? Ved spontangjæring i eikefatet er det anbefalt å toppe opp etter primærgjæringa, men tror ikke det er nødvendig å gjøre regelmessig dersom det er lite svinn.
 
Jeg erfarer selv at det kan være gunstig å løfte fatene for forskjellige operasjoner. Pumping er jo et alternativ, men vil kunne tilføre ølet mere uønsket lufting/oksygen.
Det var kun et praktisk råd og ikke uttrykk for noen bestemt måte å foreta gjæring/lagring på.
 
Litt usikker på hva du mener, ser du for deg en solera-prosess? Ved spontangjæring i eikefatet er det anbefalt å toppe opp etter primærgjæringa, men tror ikke det er nødvendig å gjøre regelmessig dersom det er lite svinn.

Ikke solera, jeg tenkte å overføre halvparten til glassballong og flaske resten to årganger og blande alle årgangene 3. året.
Med å "holde igang" tenkte jeg på at det står øl på fatet til enhver tid slik at det ikke dannes mugg. Saken er da om lambicen kan stå på fatet i et helt år uten at det blir for oksydert.

Jeg har lest litt av hvert om forgjæring med vanlig sacc og tilsette bakterier ved fating, men tror jeg heller mot hele prosessen i fatet med en blend. Noen erfaringer med den ene eller andre måten?
 
Det et litt innkjøring med eikefat. Per buer har beskrevet dette fantastiskt i medlemsseksjonen/ på bryggselv sin hjemmeside. Men Lambic kan gjæres på pet / glass beholdere.
 
Litt upraktisk å satse på blending med bare et eikefat, og små volum. Du må nesten satse på at batchen blir bra som den er alene. Eventuelt heller lage flere batcher som står på flere fat/glassballonger, og blende når de er ferdige.

Er ikke noe problem å ha ølet et år på fat så lenge det er lite headspace. Derfor det ofte foreslås å stikke over etter primærgjæring eller toppe opp, så det kan være så fullt som mulig. Dersom du tapper av halvparten, vil du nok få mer oksidering av det som er igjen.

Har en solera gående i et 60 L fat nå, hvor jeg stikker over til eikefatet etter primærgjæring for å unngå at det hoper seg opp med gjær. Det er ikke nødvendigvis så farlig om du vil lage noe lambicaktig. Uansett, om du ikke spontangjærer vil jeg anbefale å tilsette slanter fra diverse gueuzer, da blends har en tendens til å bli litt kjedelige.
 
Tilbake
Topp