Grei løsning på treg gjær?

Satte ett øl i går, en kolsch med wlp029.

Den har dato i februar og jeg lagde 12 liter med OG 1,047

Tenkte det gikk fint med bare å hive oppi pakken pga god dato og lav mengde øl . Ble pitchet på 14 grader og satt til 16,5 grader på temp kontroll.

Etter 20 timer var det null aktivitet. Tittet forsikrig inn i lokket og der var det rimelig dødt.lukket derfor, og ristet ganske godt på ny for å tilføre mer oksygen. Skrudde også opp temperaturen 2 grader for å få fart på ølet.

Er det innafor å gjøre det slik? Vil heller ha ett øl med litt for mye estere enn å risikere infeksjon. Kokte all mengden vørter denne gang og kjølte ned i lukket system så bør tåle litt håper jeg.
 
Satte ett øl i går, en kolsch med wlp029.

Den har dato i februar og jeg lagde 12 liter med OG 1,047

Tenkte det gikk fint med bare å hive oppi pakken pga god dato og lav mengde øl . Ble pitchet på 14 grader og satt til 16,5 grader på temp kontroll.

Etter 20 timer var det null aktivitet. Tittet forsikrig inn i lokket og der var det rimelig dødt.lukket derfor, og ristet ganske godt på ny for å tilføre mer oksygen. Skrudde også opp temperaturen 2 grader for å få fart på ølet.

Er det innafor å gjøre det slik? Vil heller ha ett øl med litt for mye estere enn å risikere infeksjon. Kokte all mengden vørter denne gang og kjølte ned i lukket system så bør tåle litt håper jeg.

Så lenge det ikke er kommet i gang noen gjæring, tror jeg ikke den ristingen gjør noe.

Men du kunne sikkert gitt den litt mer tid. Jeg har ikke prøvd mange ganger å tilsette gjær uten å gå veien om en starter, men de gangene jeg har gjort det, har det gått tregt med oppstarten av gjæringa. Jeg vil si det så sterkt som at det alltid er en fordel å sette en starter, også om du har nok gjær. Da kan du bare sette en liten en med en veldig svak vørter, som ikke gir noe særlig formering, men som frisker opp gjæren og gjør den kampklar.
 
Jeg tenkte bare at om jeg hadde for lite gjær i, så må den være lengre i vekst fasen før den kommer i gang og har derfor bare godt av litt ekstra oksygen som den bruker til dette? men jeg er ikke sikker.. :)

Skal definitivt kjøre liten starter neste gang jeg bruker fersk gjær.
 
Jeg tenkte bare at om jeg hadde for lite gjær i, så må den være lengre i vekst fasen før den kommer i gang og har derfor bare godt av litt ekstra oksygen som den bruker til dette? men jeg er ikke sikker.. :)

Skal definitivt kjøre liten starter neste gang jeg bruker fersk gjær.

Du hadde mer enn nok gjær, så forklaringen er nok bare at fersk gjær fra pakka kan være litt treig - og du startet nokså lavt, og det bidrar også til en litt seinere start. (Men 20 timer er ikke veldig seint, faktisk. )

Jeg tror ikke gjæringen kommer seinere i gang om du underpitcher, heller. Men det har du som sagt helt sikkert ikke gjort.
 
Hva gjærer du i ? Hadde det samme problem , men gjæringskaret var ikke tett i topp lokket , fikk det tett so puttrer det umiddelbart
 
Tok en hydrometer prøve i går og den var på 1,015. For min smak har jeg iallefall ikke gjort noe galt med gjæringstemperaturen, smakte meget lovende!
 
Satte ett øl i går, en kolsch med wlp029.

Den har dato i februar og jeg lagde 12 liter med OG 1,047

Tenkte det gikk fint med bare å hive oppi pakken pga god dato og lav mengde øl . Ble pitchet på 14 grader og satt til 16,5 grader på temp kontroll.

Etter 20 timer var det null aktivitet. Tittet forsikrig inn i lokket og der var det rimelig dødt.lukket derfor, og ristet ganske godt på ny for å tilføre mer oksygen. Skrudde også opp temperaturen 2 grader for å få fart på ølet.

Er det innafor å gjøre det slik? Vil heller ha ett øl med litt for mye estere enn å risikere infeksjon. Kokte all mengden vørter denne gang og kjølte ned i lukket system så bør tåle litt håper jeg.

Jeg mener bestemt at man setter vin og koker øl
 
Det er alltid en god idé å lage en liten forkultur. Det kan være så enkelt som at man tar litt vørter ut allerede før skylling, tynner den ut med kokt, nedkjølt vann - og lar gjæren snurre i dette den tiden det tar før man pitcher. Da er gjæren "oppvarmet" og godt motivert for større oppgaver.
 
Touché. Men i eksemplet er det i konteksten å sette det til gjæring, altså å plassere, ikke tilvirke. Å sette vin var jo ekstrakt, bøtte og vann. Det inngår en hel del mer arbeid med å brygge øl og således mener jeg det blir feil å bruke samme uttrykk.
 
Jeg synes man skaper øl. Jesus laget riktignok vin, men det er vel ingen grunn til å legge seg under det en enkel snekker tilsynelatende gjorde for ca to tusen år siden?
 
Jeg fikk 198 treff på "å sette et brygg". "sette øl" ga 444 treff. Jeg mener nokså bestemt at "sette" er det vanlige - selvfølgelig ved siden av å brygge.

"koke øl" fikk 152 treff, men det ser ut som om det stort sett viser til kokingen av ølet, ikke til det å lage øl. Mye mulig at det i deler av landet brukes om det å lage øl.
 
Tilbake
Topp