HJELP! Trøbbel med Barley Crusher maltmølle

Vi har hatt en Barley Crusher maltmølle siden vi begynte å brygge høsten 2009. Den har vel kvernet malt til 55-56 brygg, altså over et halv tonn. De siste gangene vi har brukt den, har vi imidlertid hatt store problemer, og siste gang jeg brygget (et lite speidelbrygg) var den helt ufyselig. Problemer er et mølla "stopper", den ene valsen dras enten ikke rundt i det hele tatt, eller den bare snurrer og snurrer ute å ta med seg noe korn.

Det er altså en mølle som bare har "drivkraft" på den ene valsen, mens den andre liksom skal dras rundt av malten som kjøres gjennom. Vi kjører den med god gammeldags håndmakt, og har prøvd flere forskjellige innstillinger for avstand mellom valsene, for å se om det har noe å si. Noen som har noen innspill til hva som kan være problemet, og hva vi skal prøve som løsning? Den løse valsen sitter veldig løst nå, altså den snurrer veldig bra med lite friksjon, i forhold til hvordan jeg husker at den var tidligere, veit ikke om det har noe med saken å gjøre.

Mølla er kjøpt fra Petit Agentur.
 
Sliter med samme problemet, uten noe helt klar løsning så har jeg stilt dem litt mere ifra hverandre, er usikker på om jeg fikk knust alt kornet da
 
Kjenner ikke til BarleyCrusher, men på min Crankandstein 2A er lagrene montert på en løs, tykk aluminiumsplate på hver ende av valsene, altså ikke på en fast enhet. Dvs at hvis du får litt vridning på en av platene under montering så vil lagrene 'knipe'. Hadde samme problem når jeg skrudde sammen mølla på basen, men etter å ha løsnet litt på skruene og justert litt, funka det fint. Kanskje har dere fått noe vridning på disse over tid?
 
Dag: Det kan har skjedd vridning, men problemet er overhodet ikke at valsen er fastklemt - snarere det motsatte. Den ruller veldig bra, og bedre enn jeg husket den i starten. Kan det være et problem?

Hele mølla var fastmontert på plate da vi fikk den, men den kan jo godt ha vridd seg for det...
 
Har dere forsøkt å demontere mølla? hvis det er litt for mye åpning mellom sideveggene og valsene så legger det seg mel der som tetter alt.
På min mølle, så monterte jeg den feil først (en monstermill), så det la seg mel og skall mellom veldig raskt, og da stoppet "slavevalsen" med engang.
 
Martin E skrev:
Dag: Det kan har skjedd vridning, men problemet er overhodet ikke at valsen er fastklemt - snarere det motsatte. Den ruller veldig bra, og bedre enn jeg husket den i starten. Kan det være et problem?

Hele mølla var fastmontert på plate da vi fikk den, men den kan jo godt ha vridd seg for det...
Ok, misforsto og leste med ett øye på ryggen, ellerno...
Meningen er vel at dravalsen skal dra med seg korn ned mellom valsene slik at slavevalsen blir dratt med. Kjennes serrateringen på valsene skarp ut? Eller kan den ha blitt slitt, regner med at valsene ikke bare er fulle av mel?
 
@neslekkim: Ja, det er en liten glipe mellom slavevalsen og skroget som holder den. Slavevalsen sitter imidlertid ikke fast - den sitter veldig løst og snurrer bra

@Dag: Skal prøve å ta ut valsene og vaske dem og olje dem litt i dag. Kanskje det hjelper. Kan hende det er serrateringen som begynner å bli sløv - er det noe å gjøre med det?
 
Martin E skrev:
@neslekkim: Ja, det er en liten glipe mellom slavevalsen og skroget som holder den. Slavevalsen sitter imidlertid ikke fast - den sitter veldig løst og snurrer bra

@Dag: Skal prøve å ta ut valsene og vaske dem og olje dem litt i dag. Kanskje det hjelper. Kan hende det er serrateringen som begynner å bli sløv - er det noe å gjøre med det?

Ja, de gikk veldig løst hos meg også, intil jeg hadde malt i trakta, da låste alt seg fordi mellomrommet mellom ramma og valsen var litt for stor så det kom mel/skall mellom.
Hver gang jeg tømte trakta og titta så var det løst igjen..

Ikke bruk motorolje da.. :)
 
Det spørst om ikkje den er utslitt rett og slett. Serateringen på valsane kan vere såpass slitt etter eit halvt tonn malt at den ikkje bit skikkeleg lenger. Ein kan kjøpe nye valsar til dei fleste møller trur eg. Om du får tak i rustfritt er det litt seigare stål enn vanleg svart, og vil potensielt vare litt lenger.

Eit anna alternativ er å få eit maskinverkset til å friske opp serateringen, det er då litt viktig at det blir brukt samme pitch som originalen, ellers kan det bli litt klatt.
 
Jeg har også en snikende mistanke om det, Protto. Jeg er litt skuffa over at en mølle til tre lapper ikke holder lenger. Neste gang tror jeg det blir Monster Mill MM3 (bare fordi MM2 er utsolgt fra Bryggselv og jeg må kjøpe den i dag), håper den holder lenger...
 
Det er noen tørste mannfolk i Fredrikstad (les Nøisom og CO) som har slitt ut to Barley Crushere.... Husk at Barley Crusher har livstidsgaranti, så er spørsmålet om du møter opp og vil motta en ny mølle om du ikke blir likvidert. Da har møllen vart hele det korte livet ditt  ;D
(Det siste var en morbid spøk)
 
Jeg hr nå plukka den fra hverandre, vasket rullene med såpe og vann og oljet den igjen. Nå funker den mye bedre. :) anbefales for andre med samme problem!
 
Hei
Jeg ser diskusjonen er 6 år gammel, men spørsmålet er: hvor lenge hjalp det med nyvaskede valser?
 
Noen andre som kan kaste lys over problemet?
Høres ikke bra ut at kverna skal slutte å fungere etter 500 kg malt!
(For enkelte (@Finn Berger) er det jo bare et par år :( )
 
Noen andre som kan kaste lys over problemet?
Høres ikke bra ut at kverna skal slutte å fungere etter 500 kg malt!
(For enkelte (@Finn Berger) er det jo bare et par år :( )

Monstermølla (3-valsers) har tygd seg gjennom et sted mellom 750 og 1000 kg så langt, og viser ingen tegn til slitasje så vidt jeg kan bedømme:).
 
Tilbake
Topp