Karboneringskammer

Men akvarieløsningen var egentlig ikke dum. Om du allerede har en pumpe får du "submersible aquarium heater" for noen tiere fra kina.
 
Ser ikke helt hvorfor jeg skal gå for glass, når jeg kan få plastikk som gjør samme nytten. Det er glassflasker jeg skal ha nedi der.
 
Kom kanskje litt uklart frem, men mente at du kan ha varmekolben og pumpe i plastkar også da...

Ah. Men jeg tror jeg går for en av de 800-kroners sous-vide greiene. Fix ferdig, trenger bare noe vann å stappe den i. Da blir det bare å finne ut av hvilken vei den ekstra pumpa bør peke.
 
Xfaktoren her er jo om den sous vide greia jeg linket til klarer å holde på lenge nok. Man må jo programmere tiden på den, og noen manual fra nettsiden til produsenten fantes ikke.
 
Det er tydeligvis noe jeg ikke skjønner her, for plassen, sølet, vann, penger, stress og alt matcher ikke et kjøleskap fra Finn med stc og varmebelte. Hvorfor? Om det er for gøy skjønner jeg det, men... why??? [emoji848][emoji848][emoji848]
 
Det er tydeligvis noe jeg ikke skjønner her, for plassen, sølet, vann, penger, stress og alt matcher ikke et kjøleskap fra Finn med stc og varmebelte. Hvorfor? Om det er for gøy skjønner jeg det, men... why??? [emoji848][emoji848][emoji848]

Fant akkurat ut at 99 timer er lengste tiden man kan sette den til, det holder jo ikke.

Men tja, det tar mye mindre plass enn et kjøleskap. Og jeg får bedre temperaturkontroll enn å varme opp luft. Men du er inne på noe. siden den ikke kan varme lenge nok , kanskje det blir en slik bakk, sirkulasjonspumpe, og varmebelter, eller et nedsenkbart varmeelement, hvis det finnes, varmebelter er vel forsåvidt kannskje nedsenkbare.
 
Misforstå meg rett, kult er det. På samme måte som når brewdog gjærer lager i sjøen, men dette er bare for å karbonere? (Og ja, jeg har tenkt mye på hvordan jeg kan gjøre set samme). Må jammen få smake en av hveteølene dine en dag [emoji1417] Skål Miguel[emoji481], jeg liker nysgjerrigheten din [emoji1417]
 
Misforstå meg rett, kult er det. På samme måte som når brewdog gjærer lager i sjøen, men dette er bare for å karbonere? (Og ja, jeg har tenkt mye på hvordan jeg kan gjøre set samme). Må jammen få smake en av hveteølene dine en dag [emoji1417] Skål Miguel[emoji481], jeg liker nysgjerrigheten din [emoji1417]

Ja det er bare for å karbonere. Hveteølene er ikke så spesielle, det er mer hva jeg lærer av å brygge de for min del. Samtidig som jeg prøver jo å "naile" de hveteølene. Men jeg har skjønt at temp under karbonering har mye å si, Med 65-70ml speise på hver flaske så blir det en liten ettergjæring der, med noe annet enn kun enkle sukkerarter.
 
Gikk for 2x200W akvariumvarmere. De + en 308 og en nedsenkbar pumpe bør iallefall få til noe.
Jeg ville holdt den rifla utafor, men ellers ser det bra ut. Lurte på å prøve en test neste gang jeg flasker og fylle grynfaren med så mange den har plass til og la den stå på egna temp, og resten på badegulvet ved siden av. Lett å rigge opp, ihvertfall.
 
  • Like
Reaksjoner: Dbe
Da har jeg fått alle bitene fra kina, rakk akkurat ikke IKEA idag for å kjøpe plastkar, satser på å få gjort det i morgen.

Uansett. På denne batchen med hefe har jeg oppdaget noe. Jeg karbonerer flaskene mine horisontalt. Denne siste batchen måtte jeg sette på varmekablene, som egentlig ikke gir så mye varme som jeg vil ha. Men, de som har stått nederst i kassa (nærmest varmekablene) har hatt et merkbart bedre preg enn de som har stått lengst fra kablene. Altså mer ester-preg. Jeg drikker en slik pr dag og det har vært ganske konsekvent hver gang jeg har tatt en av de som har ligget nederst, som nå er tre ganger. Ikke noe banket i stein, har jo ment en stund at karboneringstemperatur har mye å si, iallefall for hefene mine, men at det skulle være såpass merkbar forskjell overrasker meg, hvis det er grunnen. Men det er noe å jobbe ut fra.
 
Nå tok jeg en "nesten" A/B test. Hentet ut en fra øverste rekka i kassa, altså lengst unna varmekablene. For 20 min siden gjorde jeg ferdig en fra nederste rekke, nærmest kablene. Markant mindre estere. Good times, the science goes on.
 
Jeg synes det er best å åpne 2 forskjellige samtidig. Og ikke drikke noe øl før jeg prøvesmaker. Heller begge i vært sitt glass og drikker litt fra begge fram og tilbake.
Synes det er vanskelig å plukke ut forskjellen i smakene så godt etter å ha drukket en hel øl.
 
Jeg synes det er best å åpne 2 forskjellige samtidig. Og ikke drikke noe øl før jeg prøvesmaker. Heller begge i vært sitt glass og drikker litt fra begge fram og tilbake.
Synes det er vanskelig å plukke ut forskjellen i smakene så godt etter å ha drukket en hel øl.

Ja, det er sant. Tunga "blir vant" til det den får. Men jeg føler meg rimelig trygg på denne. Samboer sa også at det var mye mer banan i den jeg poppet tidligere, jeg konsulterer ofte henne for å høre om jeg er på trynet. Hun skyller munnen sin med Ringnes som regel.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp