Måle SG Undergjæret brygg

hei,

Har satt mitt første undergjærede brygg. I oppskriften står det at den skal gjæres 14 dager på 8-10 C og så 7 dager på 16C.

Skal sg være stabil før jeg øker til 16c eller etter ca en uke der?

Christer
 
hei,

Har satt mitt første undergjærede brygg. I oppskriften står det at den skal gjæres 14 dager på 8-10 C og så 7 dager på 16C.

Skal sg være stabil før jeg øker til 16c eller etter ca en uke der?

Christer

Det kommer vel an på gjæringsforløpet. Du skal være omtrent 3/4 av veien fra OG til forventet FG når du begynner å sette opp temperaturen. Dvs. at hvis du har en OG på 1.050 og en forventet FG på 1.010, så lyser lampa for temperaturheving i det du når 1.020.
 
Vil du dypdykke litt i lagergjæring, kan du lese denne: http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Fermenting_Lagers

Alternativ F blant de ulike alternativene Braukaiser (han heter Kai Troester) legger fram og diskuterer, er det som er nærmest til den oppskriften du har, og det jeg foreslår - som forøvrig er fra Palmer. Som Troester sier, er denne temperaturhevingen ikke nødvendigvis nødvendig. Men den er en grei forsikring - synes jeg.
 
Er det noen fordel med hurtiggjæring av lager annet enn at det er hurtig? Jeg sverger til å la den gjære kaldt i 4 uker, men stort hell.
 
Er det noen fordel med hurtiggjæring av lager annet enn at det er hurtig? Jeg sverger til å la den gjære kaldt i 4 uker, men stort hell.

Hvis du med hurtiggjæring mener å bruke en diacetylrast, er det fristende å spørre om det er noen fordel ved å la den gjære kaldt hele veien:). Det diacetylrasten gjør, er å la gjæren jobbe mer effektivt med å fjerne diacetyl og acetaldehyd og hva den ellers gjør av gode gjerninger før den slukker lyset og tar kvelden. Du korter ned den tida opprydningen og den endelige utgjæringen tar, men hovedpoenget er å sikre seg at ryddejobben blir gjort best mulig.

Ikke dermed sagt at din måte å gjøre det på, gir et dårligere øl. Men jeg tror ikke det gir et bedre øl, heller. Diacetylrasten er kanskje en slags forsikringsordning? Det er i alle fall en billig forsikring:). Og er du bare litt usikker på om du har tilsatt nok gjær/sunn nok gjær/nok okysgen osv., er det helt klart å anbefale, mener jeg.
 
Hvis du med hurtiggjæring mener å bruke en diacetylrast, er det fristende å spørre om det er noen fordel ved å la den gjære kaldt hele veien:). Det diacetylrasten gjør, er å la gjæren jobbe mer effektivt med å fjerne diacetyl og acetaldehyd og hva den ellers gjør av gode gjerninger før den slukker lyset og tar kvelden. Du korter ned den tida opprydningen og den endelige utgjæringen tar, men hovedpoenget er å sikre seg at ryddejobben blir gjort best mulig.

Ikke dermed sagt at din måte å gjøre det på, gir et dårligere øl. Men jeg tror ikke det gir et bedre øl, heller. Diacetylrasten er kanskje en slags forsikringsordning? Det er i alle fall en billig forsikring:). Og er du bare litt usikker på om du har tilsatt nok gjær/sunn nok gjær/nok okysgen osv., er det helt klart å anbefale, mener jeg.
Jeg har prøvd begge metoder, best resultat fikk jeg ved å kjøre kaldgjæring i fire uker. Som du sier, har man kontroll på oksygen og gjær så skal det ikke være nødvendig med diacetylrest.
 
Stilte opp til 16C etter to uker jmf oppskriften, da var jeg kommet ned til 1.012. Det skjedde plutselig mye annet den uken jeg egentlig skulle flaske, så nå har det stått to uker på 16c i stedet for en, og jeg kjenner distinkt lukt/smak av banan. Kan dette ha kommet av for lang tid på 16c eller er det mer sannsynlig at jeg ikke har fått målt faktisk temperatur i vørteren underveis og dermed faktisk gjæret høyere enn jeg trodde?
 
Saflager W-34/70. Husker ikke i farten om det var 1 eller 2 pk, men siden oppskriften tilsier 5,2% pleier vel vestbrygg å slenge med 2.
 
Hevet du temperaturen veldig rask, ellers litt så som så kontroll på temperaturen underveis? og hvis det var 23-25L til gjæring så synes jeg selv iallefall at to pakker er for lite.
 
Jeg bruker en 25w varmeplate inni kjøleskapet, så det gikk i overkant av et døgn før temperatursensoren målte 16. Nevnte gravitas ble målt før jeg startet oppvarmingen, og jeg får forsåvidt samme måling nå, to uker senere.
Hvorvidt to pakker er nok eller ei har jeg ikke erfaring til å bedømme enda, stoler på vestbrygg der - men jeg har fanget opp at det er et tema som diskuteres ofte :)

Edit: 23 liter i dunken.
 
Henger på siden i kjøleskapet, som er av typen akkurat plass til 1 stk 30l gjæringsdunk med gjærlåsen oppå, med noen cm luft i mellom :) så lufttemperaturen i skapet har i alle fall jeg bedømt til å være ganske jevn pga størrelsen

Edit
Kan for ordens skyld også nevne at sensoren er tapet rett på dunken, med 4 lag bobleplast utenpå. Hadde ikke noe mer isolerende materiale for hånden da jeg satt i gang, men neste gang blir det liggeunderlag utenpå tenker jeg
 
Virker jo som at du gjør det meste riktig. Usikker på hva som kan være greia. Mange gjærer jo med 2 pakker, og mange sier at det går greit, men andre vet jo ikke hvordan det egentlig smaker.

Men temperatur i kombinasjon med noe annet, ofte gjærmengde er som regel en del av årsaken iallefall.
 
Skal brygge igjen senere i uka, får fylle gjøringsdunken med vann før den tid og se hvordan temp måling på utsiden avviker fra inni og justere tempstyringen deretter.

Takk for hjelp med feilsøking :)
 
Tilbake
Topp