Vannprofil Stavanger/Sola området

Regner med at vann går inn under råvarer ...
Er det noen som har informasjon om vannprofilene i området? Sendte en mail til Sola kommune for en uke siden men har ikke hørt noe.. Er det kanskje noen andre som sitter på denne informasjonen?
Kjøpte noen pH-strips og pH er veldig høy virker det som. Tenkte å tilsette noen mineraler for å redusere pH-en til et levelig nivå. Mellom 5 og 6 har jeg skjønt.
 
Du finner ikke verdiene for Bikarbonat på sidene deres, derfor sendte jeg en mail til dem, og fikk følgende svar :

"Hei, vi måler alkalitet i vannet, men dette er ikke et krav i henhold til drikkevannsforskriften og er derfor ikke oppført i vårt produktdatablad.
Alkaliteten måles ukentlig, og gjennomsnittet for renvann ut av anlegget vårt på Langevatn var for 2013 1,02mmol/l. Regner du dette om til mg/l HCO3 får du:
Alkalitet mmol/l til ppm HCO3 x 61 (61 = molvekten til karbonat)
1,02*61 = 62,22 mg/l"
 
Takk for info om karbonat! =)
Holder på å lære meg om salter og mineraler i vannet. Hadde litt kalsiumsulfat i IPAen jeg brygget i går, spent på å se om jeg merker forskjell :)
 
Hva bør en sånn gjenerelt gjøre med vannet her i Sola før en starter opp med bryggingen?
 
Jeg har vel ikke akkurat svart belte i vannjustering. Og har egentlig prøvd meg så smått med kalkulatoren til Svarstad ølbryggerlaug (takk til deg/dere!), denne benytter vel Gahr sine tall fra "Vann artikkelen" på medlemssiden her som jeg også har lest. Men så leser jeg at disse dataene ikke nødvendigvis helt oppdaterte her inne. Dog digger jeg formatet og enkelheten i kalkulatoren til @glennrlie og derfor kommer spørsmålet. Er det noen av dere Stavangerbryggere som sitter på et utgangspunkt xl ark/kalkulator fra feks ez Watercalc, men det som "trengs" av data inne?
 
Hei,

Har fått tilsendt fersk rapport for drikkevannet i Sandnes (se vedlegg). Som nevnt over er ikke alkalitet med i denne, men fikk oppgitt av IVAR å bruke 61 ppm HCo3.

Oppdatert vannprofil blir da slik:


F1877C65-2AF5-4654-B612-D357F6ABF0EA.jpeg
 

Vedlegg

  • Produktdatablad Langevant 2017.pdf
    274,3 KB · Sett: 81
Hei folkens!

Jeg sliter med å få PH til å stemme ut ifra kalkuleringene. Den ligger alltid 3-5 punkter høyere enn hva som er teoretisk. Forsåvidt ikke et problem da det er enkelt å senke PH til ønsket verdi, men vil gjerne forstå hvorfor det ikke stemmer.

Noen andre enn meg som sliter med det samme?
 
Hei folkens!

Jeg sliter med å få PH til å stemme ut ifra kalkuleringene. Den ligger alltid 3-5 punkter høyere enn hva som er teoretisk. Forsåvidt ikke et problem da det er enkelt å senke PH til ønsket verdi, men vil gjerne forstå hvorfor det ikke stemmer.

Noen andre enn meg som sliter med det samme?

Samme her, bare at faktisk pH endte 4-5 punkter lavere enn beregnet. Tilsatte 15ml melkesyre ihht ez kalkulatoren, og målte 0,4 lavere enn kalkulatoren sa :-(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvilket PH-meter bruker dere? Det kan være store variasjoner alt etter nøyaktigheten på instrumentet.
 
Kina versjon....... nykalibrert sådan. HI98128 dukker opp i dag ifølge DHL, så håper på mer samsvar med kalkulatoren ved neste korsvei
 
Jeg hadde et billig PH-meter, og var nok det som var årsaken til avviket. Siste brygg brukte jeg et annet ph-meter, og ph'n stemte spot on med kalkulatoren.
 
Jeg hadde et billig PH-meter, og var nok det som var årsaken til avviket. Siste brygg brukte jeg et annet ph-meter, og ph'n stemte spot on med kalkulatoren.
Hvilket PH-meter brukte du først, og sist? Jeg kjøpte et fra kina, men det har bedre nøyaktighet og oppløsning enn de billige gule PH-meterene som man får kjøpt. Har ikke prøvd det enda.
 
Tilbake
Topp