Mesking/koking og ph, klarhet i øl.

magne1972

Moderator
for å starte en diskusjon, jeg bruker litt mørkbrent malt i lyse øl, for å korrigere ph i mesken for økt klarning av øllet. hvilken meskeph gir best klarning av øl? jeg har lest/skjønt 5,2-5,4 i mesk, og at den synker litt i koken i etterkant, men at meskejusteringen med salt, eller bakepulver fort vill øke litt mye, jeg har kasta ph-meteret på dynga, og bruker visuell måling, noen som har kule inspill på meskejustering av lyse maltsorter veldig generelt?
 
Har du tatt med det at kalsiumkonsentrasjonen også skal spille en rolle, og går videre til kun å se på pH?
 
for å starte en diskusjon, jeg bruker litt mørkbrent malt i lyse øl, for å korrigere ph i mesken for økt klarning av øllet. hvilken meskeph gir best klarning av øl? jeg har lest/skjønt 5,2-5,4 i mesk, og at den synker litt i koken i etterkant, men at meskejusteringen med salt, eller bakepulver fort vill øke litt mye, jeg har kasta ph-meteret på dynga, og bruker visuell måling, noen som har kule inspill på meskejustering av lyse maltsorter veldig generelt?

Jeg skjønner ikke at du ikke vil ha pH-meter hvis du er opptatt av å få en bestemt pH??

5,2, eller ned mot det for lyse øl. Jeg må slåss med syre for å komme dit, det holder ikke med rimelige mengder med salt (klorid og/eller sulfat). Å bruke mørk malt i lyse øl virker litt sjølmotsigende. Det skal ikke mye til før de ikke er lyse lenger.

Går ut fra at du mener natron, og ikke bakepulver? Men det drar jo pH'en opp, og du snakker vel om å få den ned?

Bruker du klarningsmiddel i kok (Whirlflock, Irish Moss, Supermoss) - og når tilsetter du det eventuelt? Jeg mener at det hjalp veldig på effekten av det at jeg begynte å tilsette det seinere, dvs. når det er igjen 7-8 minutter av kokinga.

Clarex har fin effekt.
 
Tilbake
Topp