• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Ønskes Kjøpt Kraftig pumpe til whirlpool

Ja da er to pumper bestilt her også!
Det fine med å bytte jobb, er at feriepengene kommer til påske!
 
Alt er avhengig av hvor mye malt og hva slags bunn/silkar/pose det må gjennom. Klarer selv uten stress å klemme gjennom 6L i minuttet, men det spørs hvor lenge det varer før det går tett hos meg.
Joda, men 6 ltr vil vel knapt lage registrerbar bevegelse i forbindelse med en whirlpool f.eks..?
 
I forhold til mesking vil selvsagt 6 ltr/min være plenty, antakelig for mye i mange situasjoner..?
Men når det whirlpooles eller kjøles vil man vel gjerne flytte litt volum..? Skape litt bevegelse i forhold til å oppnå effektivitet..?
Ihvertfall ønsker jeg det..
I min BBA60 har pumpen angivelig en kapasitet på 11 ltr i minuttet - uten at den tygger partikler (da går den tett) - noe jeg finner alt for lite..
Dette var et av flere viktige poeng da jeg nylig kjøpte BT 80pro.. :)
 
Ja, og så må du også i tillegg til volum tenke på trykk ut av WP-armen. At det er litt fres ut av den, sånn at du ikke monterer et 2" utløp der liksom.
 
Ja, og så må du også i tillegg til volum tenke på trykk ut av WP-armen. At det er litt fres ut av den, sånn at du ikke monterer et 2" utløp der liksom.
Det viktigste her blir uansett volum - du må ha volum for å skape bevegelse..
Du ønsker jo at et relativt stort volum (i gryta), sammenlignet med 6 ltr/min, skal bevege seg i en "malstrøm" og danne en haug av alle uønskede partikler i midten av gryta.
Noe av dette kan du oppnå med å sette hastighet på strømmen fra pumpen, men dette må ikke overdrives - da blir trykkfallet for stort.. Litt som en høytrykkspyler i løse luften.. :)
 
Jojo, men stort volum og (veldig) lite trykk.. selv med pumpa helt åpen blir jo ikke mye action. Det går nok av seg selv, for så store åpninger er vel ingen som har ifht kapasiteten sin. Det var bare nevnt som at trykk også har noe å si. Trykkfallet ut av pumpa er også veldig avhengig av temperatur på vørteren, man hører fort om man får kavitasjon. Det viktigste er at pumpa får nok vørter i forhold til hvor stor flow man vil ha, den kan ikke pumpe ut mer enn den får inn. Tjukkeste dim på ting (da jeg hadde forskjellige dims på koblinger) satt allefall alltid på inn-siden til pumpa hos meg.
 
Jojo, men stort volum og (veldig) lite trykk.. selv med pumpa helt åpen blir jo ikke mye action. Det går nok av seg selv, for så store åpninger er vel ingen som har ifht kapasiteten sin. Det var bare nevnt som at trykk også har noe å si. Trykkfallet ut av pumpa er også veldig avhengig av temperatur på vørteren, man hører fort om man får kavitasjon. Det viktigste er at pumpa får nok vørter i forhold til hvor stor flow man vil ha, den kan ikke pumpe ut mer enn den får inn. Tjukkeste dim på ting (da jeg hadde forskjellige dims på koblinger) satt allefall alltid på inn-siden til pumpa hos meg.
Selvsagt - og det er jo poenget.. Derfor må volumet ut av pumpa være stort nok til å "gjøre inntrykk" på det mye større volumet, utenfor, som skal flyttes på.. Volum og fart er viktig.
11 ltr/min hos meg på 50 ltr vørter ut av en åpning på ca 10 mm gir omtrent ikke bevegelse. Men skal innrømme at jeg aldri har målt faktisk output med trub og humlerester i vørter.. Antakelig er dette langt mindre enn 11 ltr..
Til sammenligning - Bare tenk på hvor mye væske du flytter med å dra sleiven en runde rundt - da flyttes et stort volum pr sekund i et øyeblikk, og hele grytevolumet flytter seg lenge etterpå..
 
Selvsagt - og det er jo poenget.. Derfor må volumet ut av pumpa være stort nok til å "gjøre inntrykk" på det mye større volumet, utenfor, som skal flyttes på.. Volum og fart er viktig.
11 ltr/min hos meg på 50 ltr vørter ut av en åpning på ca 10 mm gir omtrent ikke bevegelse. Men skal innrømme at jeg aldri har målt faktisk output med trub og humlerester i vørter.. Antakelig er dette langt mindre enn 11 ltr..
Til sammenligning - Bare tenk på hvor mye væske du flytter med å dra sleiven en runde rundt - da flyttes et stort volum pr sekund i et øyeblikk, og hele grytevolumet flytter seg lenge etterpå..

Har ikke målt WP selv. Hvor i kjelen har du innløpet til WP?
 
Haha det har faktisk ikke slått meg at 6L/min er lite, da den forrige pumpen (chugger) var enda saktere.

Årsaken er nok at jeg kjører resirk gjennom en motstrømkjøler. Den fra BS med sort slange utenpå. Er det noen som bruker motstrømkjøler og som får bedre flow en dette?
 
I spesifikasjonene står det 7gpm, som tilsvarer 26,5L/min, så hvis du får bare 6L/min så er det noe som hindrer flowen. Kan være motstrømskjøleren ja.

De fleste bryggepumpene ligger mellom 25 og 30 L/min.
 
Slik jeg forstår det, har den pumpen innebygd flow control.
Kan denne redusere gjennomstrømningen?
 
Tilbake
Topp