Bryggesoftware: Brewing Day

Så et spørsmål.
Noen som har en ide om hvor man kan endre Water to grain ratio i recipe details?
Da som en annen default enn 2,60. Fryktelig irriterende og sitte å endre slikt på hver eneste oppskrift.
Tror den eneste måten å få det til på er å legge inn en request til @ØyvindBråthen om mulighet for å lage brukerdefinerte defaults for slike verdier.

Jeg kan ikke se at det pr nå er mulighet for å legge inn en annen verdi en 2,6 liter i water to grain ratio.
 
Tror den eneste måten å få det til på er å legge inn en request til @ØyvindBråthen om mulighet for å lage brukerdefinerte defaults for slike verdier.

Jeg kan ikke se at det pr nå er mulighet for å legge inn en annen verdi en 2,6 liter i water to grain ratio.
Takker, om det er mulig så er jeg hvertfall da ikke alene om å ikke få det til:)
 
Et lite tilleggsønske: Mulighet til å heller oppgi fordelingen mellom mesk og skyllevann i %. Eks vil mesk 100 % være no-sprage).

Ellers slår jeg et slag for å sette "hop utilization" for WP manuelt, slik beersmith gjør. Dette fordi 1) de lærde strides og 2) det er uansett avhengig av temp man gjør WP på.

(Er det OK med slike forespørsler her, eller foretrekker du at det legges inn via systemet? Jeg foretrekker her :) )
 
Sist redigert:
Først vil jeg bare si Veldig BRA!
Denne likte jeg og sitter nå og knotter over mine oppskrifter fra diverse andre steder:)
Gleder meg til vannjustering også blir lagt til.

Så et spørsmål.
Noen som har en ide om hvor man kan endre Water to grain ratio i recipe details?
Da som en annen default enn 2,60. Fryktelig irriterende og sitte å endre slikt på hver eneste oppskrift.
Som andre har svart: dette går ikke nå, og er irriterende når man legger inn mange oppskrifter. Skal få laget en innstilling på det så det er mulig å sette dette selv. Takk for skryt ;)
 
Et lite tilleggsønske: Mulighet til å heller oppgi fordelingen mellom mesk og skyllevann i %. Eks vil mesk 100 % være no-sprage).

Ellers slår jeg et slag for å sette "hop utilization" for WP manuelt, slik beersmith gjør. Dette fordi 1) de lærde strides og 2) det er uansett avhengig av temp man gjør WP på.

(Er det OK med slike forespørsler her, eller foretrekker du at det legges inn via systemet? Jeg foretrekker her :) )

Du må gjerne legge det her. Jeg er glad for all konstruktiv tilbakemelding jeg får jeg :)
 
Fikset noen problemer med skalering av batch size

Har nå fikset/endret følgende ting når man endrer batch size for en oppskrift:
  • Whirlpool humletilsetninger ble ikke skalert i det hele tatt. Det er nå korrigert.
  • Øvrige ingredienser ble ikke skalert. De blir nå skalert lineært i forhold til endringen i batch size.
  • Gjær ble ikke tidligere skalert. Det blir nå skalert i forhold til endringen på fermentor volume når man endrer batch size.
 
Pre-boil OG bestemmes av hva du har satt som Mash efficiency på utstyrsprofilen din, ikke mesketemperatur og tid. Det er ikke mulig å bestemme OG, og dermed ikke FG bare av å vite temperatur og tid på mesken, da dette kommer ann på prosessen også som er forskjellig fra brygger til brygger (stort sett), så derfor er dette tatt inn i mash efficiency slik at man kan stille denne til å passe det som stemmer for sitt eget utstyr og oppsett.

Jeg er enig i at man ikke kan bestemme OG bare på bakgrunn av tid og temperatur på mesk. Imidlertid påvirkes vel FG av eksempelvis mesketid og temperatur. Mesker man på lavere temperatur vil man ende opp med høyere andel mindre komplekse sukkerbindinger som gjæren lettere kan spise, noe som medfører høyere utgjæring og dermed lavere FG. Mesker man på høyere temperatur skjer det motsatte. Dette påvirkes naturlig nok også av gjærstammen som brukes og hvor mye den gjærer ut.

Jeg er ingen ekspert, og dette er ikke svart hvitt, men det er vertfall slik jeg har forstått det. Så fra min side skulle jeg gjerne sett at man kunne se effekten i FG av å velge lavere eller høyere mesketemperatur. Det samme gjelder valg av gjær. Nå påvirkes ikke utgjæringsgraden av verken mesketemperatur eller valg av gjærstamme.

Man kan selvsagt regne ut dette selv ved bruk av andre hjelpemidler, men å få samlet det meste i et program er jo klart å foretrekke.

Takker forøvrig for et så langt flott program, som jeg nå bruker på alle brygg, foreløpig parallelt med andre programmer. Håpet er å kun bruke BD etterhvert.
 
Her har det nok skjedd en liten bug med meskediagrammet:
upload_2018-3-21_10-58-44.png

Brygget heter Sammarspils v1 startet 18. mars. Tidene ser riktig ut under steppene.
 
Jeg er enig i at man ikke kan bestemme OG bare på bakgrunn av tid og temperatur på mesk. Imidlertid påvirkes vel FG av eksempelvis mesketid og temperatur. Mesker man på lavere temperatur vil man ende opp med høyere andel mindre komplekse sukkerbindinger som gjæren lettere kan spise, noe som medfører høyere utgjæring og dermed lavere FG. Mesker man på høyere temperatur skjer det motsatte. Dette påvirkes naturlig nok også av gjærstammen som brukes og hvor mye den gjærer ut.

Jeg er ingen ekspert, og dette er ikke svart hvitt, men det er vertfall slik jeg har forstått det. Så fra min side skulle jeg gjerne sett at man kunne se effekten i FG av å velge lavere eller høyere mesketemperatur. Det samme gjelder valg av gjær. Nå påvirkes ikke utgjæringsgraden av verken mesketemperatur eller valg av gjærstamme.

Man kan selvsagt regne ut dette selv ved bruk av andre hjelpemidler, men å få samlet det meste i et program er jo klart å foretrekke.

Takker forøvrig for et så langt flott program, som jeg nå bruker på alle brygg, foreløpig parallelt med andre programmer. Håpet er å kun bruke BD etterhvert.

Angående valg av gjær, så er dette noe som taes med i beregningen allerede via min og max attenuation. Angående å justere beregningen på FG utifra mesketid og temperatur er absolutt interessant, men jeg vet iallefall ikke om noe forskning gjort på dette som gjør at man kan klare å få det inn i en formel. Er dette noe du kjenner til, så ville jeg satt pris på å bli sendt i riktig retning!

Du sier at du nå regner dette ut via andre hjelpemidler? Hvilke bruker du isåfall til dette?
 
Her har det nok skjedd en liten bug med meskediagrammet:
Vis vedlegget 35896

Brygget heter Sammarspils v1 startet 18. mars. Tidene ser riktig ut under steppene.
Ops, her ser det ut som det har gått på en liten smell ja. Akkurat hva er jeg ikke sikker på nå, men at det ikke skal se slik ut kan vi vel være enige om ;)
Takk for info angående hvilket brygg det gjelder. Da burde det være ganske greit å finne ut av hva som har gått feil her.
Sier ifra når jeg har en løsning på det. Det er mulig jeg rekker å se på det i kveld etter foreldremøte og andre tidssluk!
 
Angående valg av gjær, så er dette noe som taes med i beregningen allerede via min og max attenuation. Angående å justere beregningen på FG utifra mesketid og temperatur er absolutt interessant, men jeg vet iallefall ikke om noe forskning gjort på dette som gjør at man kan klare å få det inn i en formel. Er dette noe du kjenner til, så ville jeg satt pris på å bli sendt i riktig retning!

Du sier at du nå regner dette ut via andre hjelpemidler? Hvilke bruker du isåfall til dette?

Ja, ser det nå at gjæren er regnet inn. Det har du selvsagt helt rett i.
Når det gjelder beregning av OG/FG ut fra mesketid og temperatur, så bruker jeg Grainfather sitt oppskrifts- og beregningsprogram parallelt, og der endres disse parameterne etter hvilke meskesteg jeg legger inn. Hvilke formler de bruker for dette er jeg usikker på, men har skrevet en mail til dem og spurt. Skal poste det her når jeg får svar. Vet ikke noe om hvor nøyaktige de er, men det har vertfall stemt ganske så bra så langt. Fordelen de har er vel at de kan forholde seg til en type prosess som i det minste er temmelig lik for de fleste med denne bryggeren. Ikke sikkert det lar seg gjøre å legge inn dette i et program som skal ta høyde for svært mange forskjellige prosesser.
 
Svaret fra GF: We use the methods described in Ray Daniels’ “Designing Great Beers"

Hvis noen sitter på den boken kan de kanskje si noe mer om hva som beskrives der når det gjelder utregning av anslått OG/FG ut fra mesketemperatur.

Ser forøvrig at også BeerSmith tar høyde for mesketemperaturen i utregningen. I advanced options fremkommer følgende formel for å regne ut dette under "Adjust Final Gravity Based on Mash Temperature":
"Slope of FG Atten Adjustment [-1,250]% / deg-F (-1.25)" (feltet i klamme er mulig å endre av bruker)
"Center Mash Temp for FG Adjust [153,50] F (153.5) (feltet i klamme er mulig å endre av bruker)

Dette virker å være uavhengig av hvilket utstyr man bruker for meskingen.
 
Svaret fra GF: We use the methods described in Ray Daniels’ “Designing Great Beers"

Hvis noen sitter på den boken kan de kanskje si noe mer om hva som beskrives der når det gjelder utregning av anslått OG/FG ut fra mesketemperatur.

Ser forøvrig at også BeerSmith tar høyde for mesketemperaturen i utregningen. I advanced options fremkommer følgende formel for å regne ut dette under "Adjust Final Gravity Based on Mash Temperature":
"Slope of FG Atten Adjustment [-1,250]% / deg-F (-1.25)" (feltet i klamme er mulig å endre av bruker)
"Center Mash Temp for FG Adjust [153,50] F (153.5) (feltet i klamme er mulig å endre av bruker)

Dette virker å være uavhengig av hvilket utstyr man bruker for meskingen.

Takk for svar. Da skal jeg undersøke dette nærmere! :)
 
Svaret fra GF: We use the methods described in Ray Daniels’ “Designing Great Beers"

Hvis noen sitter på den boken kan de kanskje si noe mer om hva som beskrives der når det gjelder utregning av anslått OG/FG ut fra mesketemperatur. (...)
Har den boka. Kan sjekke, dersom ikke @ØyvindBråthen har den selv.
 
Forsøkte å gå inn i Brewingday.net. Fikk logget inn via Fjasboka.
Men når jeg forsøkte å gjøre noe der inne fikk jeg beskjed om at "trial-perioden er over":D
Når jeg ville betale med Paypal fikk jeg ikke logget inn (paypal åpnet i eget vindu,men den f#%@!! rundingen som surrer rundt der bare fortsatte å surre, så fikk ikke logget inn)
Kjent problem?
 
Forsøkte å gå inn i Brewingday.net. Fikk logget inn via Fjasboka.
Men når jeg forsøkte å gjøre noe der inne fikk jeg beskjed om at "trial-perioden er over":D
Når jeg ville betale med Paypal fikk jeg ikke logget inn (paypal åpnet i eget vindu,men den f#%@!! rundingen som surrer rundt der bare fortsatte å surre, så fikk ikke logget inn)
Kjent problem?
Hei,

Ikke et kjent problem. Hvor langt kom du får du møtte den snurrende rundingen? På første steget, eller etter innlogging?
 
Deling av oppskrifter

Det er nå mulig å dele oppskrifter på forum og lignende uten at de som skal på oppskriften må være registrerte.

Hvis man har satt en oppskrift til å være public, så vil det være en informasjonsboks under med link til oppskriften:
upload_2018-4-23_21-30-12.png

Man kan da enten copy/paste den manuelt, eller trykke på ikonet bak linken for å kopiere linkadressen:

upload_2018-4-23_21-31-6.png

De som trykker på denne linken kommer da inn og får sett på oppskriften din selv om de ikke er registrert. Er man logget inn får man mulighet til å kopiere oppskriften og slikt som vanlig.
 
Dette spørsmålet har jo vært oppe før. Men får man importert beer.xml filer fra Beersmith nå? Var det ikke noe krøll med hvordan BS formaterte filene eller noe?
 
Tilbake
Topp