Wyeast 3711

Mc.

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med denne?
Laget en batch med bierre de garde og brukte denne som gjær.
OG var 1075 og FG ble 1002 !
Snakker om utgjæring.
 
Nei, har ingen erfaring.
Men man mistenker at den er i nær familie med Belle
så noen forholdsregler bør man vet ta.
 
Nei, har ingen erfaring.
Men man mistenker at den er i nær familie med Belle
så noen forholdsregler bør man vet ta.
Gjorde et søk på forumet og der er det flere som har brukt den ser jeg. Lav FG er visst vanlig. Håper inderlig yen ikke er i slekt med Belle. Vil ikke ha den damen i bryggeriet mitt.
 
Har brukt 3711 og Belle mye. Vesentlig lavere utgjæring på 3711. Har forsåvidt aldri hatt problemer med noen av dem.
 
Har brukt 3711 og Belle mye. Vesentlig lavere utgjæring på 3711. Har forsåvidt aldri hatt problemer med noen av dem.

Wyeast sier den er "extremely attenuative". Jeg har aldri brukt den, så jeg skal ikke ha noen mening om den er like rå som Belle, som jeg et par ganger fikk under 1.000.

Jeg har ingen definitiv kilde på at de er den samme. Men begge skal visst være fra brasserie Thiriez. Dette er liksom en av sånne "sannheter" som sirkulerer på nettet, og som etter hvert virker "troverdige".

Synes dette virker rimelig: http://allaboutbeer.com/brasserie-thiriez/

De fleste vil vel ikke få problemer, om de er omhyggelige med reinholdet. Men har du uflaks og får det, er det ikke helt lett å bli kvitt svineriet igjen.
 
Wyeast sier den er "extremely attenuative". Jeg har aldri brukt den, så jeg skal ikke ha noen mening om den er like rå som Belle, som jeg et par ganger fikk under 1.000.

Jeg har ingen definitiv kilde på at de er den samme. Men begge skal visst være fra brasserie Thiriez. Dette er liksom en av sånne "sannheter" som sirkulerer på nettet, og som etter hvert virker "troverdige".

Synes dette virker rimelig: http://allaboutbeer.com/brasserie-thiriez/

De fleste vil vel ikke få problemer, om de er omhyggelige med reinholdet. Men har du uflaks og får det, er det ikke helt lett å bli kvitt svineriet igjen.
Artig og god artikkel, men står ikke noe der om at 3711 er beslektet med Belle Saison..??
Ble litt interessert her nå - skal brygge med 3711 neste helg.
Har jeg grunn til å være urolig..?
 
Artig og god artikkel, men står ikke noe der om at 3711 er beslektet med Belle Saison..??
Ble litt interessert her nå - skal brygge med 3711 neste helg.
Har jeg grunn til å være urolig..?
Absolutt ikke, det er en finfin saison-gjær for dem som liker det tørt. Har brukt den 2-3 ganger, og man havner fort på 1.002-3. Kan muligens motvirkes noe om man mesker på f.eks. 67-68 grader. Ikke noe smittefare om man bare vasker som normalt.
 
Artig og god artikkel, men står ikke noe der om at 3711 er beslektet med Belle Saison..??
Ble litt interessert her nå - skal brygge med 3711 neste helg.
Har jeg grunn til å være urolig..?

Nei. Folk har brukt 3711 i mange år. "Problemet" med STA1-gener oppstod med Belle Saison. Folk har uvisst brukt STA1 gjærtyper lenge uten at det har vært noe problem. Belle lager riktignok biofilm så den er kanskje "verst". Bare vær hygienisk. Hvis det er en STA1 positiv gjær vel å merke.
 
Absolutt ikke, det er en finfin saison-gjær for dem som liker det tørt. Har brukt den 2-3 ganger, og man havner fort på 1.002-3. Kan muligens motvirkes noe om man mesker på f.eks. 67-68 grader. Ikke noe smittefare om man bare vasker som normalt.
Så du anbefaler ikke å ha rent sukker i et brygg med denne gjæren..?
Dette er jo en ganske vanlig ingrediens i en saison..
 
Du vil iallefall få flere estere hvis du bruker rent sukker. Folk har laget saisons med 3711 og sukker i årevis..Men du må kanskje ta noen valg i mesken for at det ikke skal bli knusktørt i verste fall.
 
Du vil iallefall få flere estere hvis du bruker rent sukker. Folk har laget saisons med 3711 og sukker i årevis..Men du må kanskje ta noen valg i mesken for at det ikke skal bli knusktørt i verste fall.
Tenker at jeg lager en oppskrift som jeg har brukt før - med sukker.. og mesk på 63 grader.
Jeg har ingenting i mot at øllet blir tørt - og jeg får frem forskjeller mellom gjærtyper som kanskje ikke ville vært så følbare om jeg tilpasser oppskrift.
Skulle dette oppleves for radikalt, får jeg endre til neste gang.. Eller gå tilbake til gjæren som jeg bruker idag.. :)
 
Hmm, skulle lest denne tråden før jeg brygga med 3711 ser jeg... ble 4,5% sukker i min, brewersfriend sier FG på 1.012 men jeg kan altså anta at den kryper en god del under? Mesketempen er jeg usikker på fordi jeg oppdaget mot slutten at min digitale tempmåler ikke var kalibrert, planen var i allefall 67c. Enten det ellers så er kokepunkt for vann i Bodø 118c. OG var forøvrig 1.055.
 
Hmm, skulle lest denne tråden før jeg brygga med 3711 ser jeg... ble 4,5% sukker i min, brewersfriend sier FG på 1.012 men jeg kan altså anta at den kryper en god del under? Mesketempen er jeg usikker på fordi jeg oppdaget mot slutten at min digitale tempmåler ikke var kalibrert, planen var i allefall 67c. Enten det ellers så er kokepunkt for vann i Bodø 118c. OG var forøvrig 1.055.
Jeg tror dette kommer til å gå helt fint..!
Dette med oppfattet tørrhet er jo basert på smak og behag - jeg liker mine saisons tørre og kommer nok til å ha sukker i dem fremover også.. Jeg mesker forøvrig på 63 grader.
Om dette blir en for tørr øl for deg, så har du i verste fall lært noe om egne preferanser - og det er da noe..? :)
 
Jeg brukte 7% carapils og syntes det hjalp på munnfølelsen ihvertfall.
Men fikk lite skum. Det bruset godt da jeg skjenket i, men la seg veldig fort. Noen tips til forbedring der? Karbonerte med 7g/l.
 
Jeg brukte 7% carapils og syntes det hjalp på munnfølelsen ihvertfall.
Men fikk lite skum. Det bruset godt da jeg skjenket i, men la seg veldig fort. Noen tips til forbedring der? Karbonerte med 7g/l.
Jeg har ofte 5% carapils og 5% biscuit i mine saison (og Belgisk Blonde), i tillegg til ca 10% hvete..
Får fint skum som holder lenge, men slet tidligere med at skummet la seg fort...
Usikker på hva jeg gjør annerledes.
Et par ting som jeg vet at jeg gjør, som ikke alle andre gjør, er at jeg alltid både mesker og koker i 1,5 time.. Men jeg aner ikke om dette betyr noe.. [emoji848]

Sent fra min G8441 via Tapatalk
 
Jeg brukte 7% carapils og syntes det hjalp på munnfølelsen ihvertfall.
Men fikk lite skum. Det bruset godt da jeg skjenket i, men la seg veldig fort. Noen tips til forbedring der? Karbonerte med 7g/l.

Lav pH i mesk, gjerne 5,2. Og legg inn et solid steg på 70-72 grader, gjerne en halvtime, før du går opp til utmesk. Og kutt ut proteinsteget, om du bruker det.
 
Mener jeg justerte ph til 5.2 ish. Bruker strips. Får prøve det steget rundt 72 grader. Proteinsteg bruker jeg ikke.
 
Tilbake
Topp