Vask av gjær.

Hei, flasket første batchen min i går og det ga meg muligheten til å vaske gjær for første gang.

Sitter da igjen med dette :
20140318_175749_zpswfqedglb.jpg


Er dette da ren gjær, eller er det dette som da er "slurry"?

Hvordan går dere frem for å finne hvor mye man skal bruke i en ny batch osv? Skal jeg veie det?

Takker!
 
er vel dette som er gjærslurry(?)
går an å bruke mrmalty.com til å beregne hvor mye slurry du skal bruke, ut fra høstingsdato.
enn annen og enklere metode er vel å bruke hele greia, hvis du skal brygge samme mengde øl som det gjæra er hentet fra.
 
Drar opp igjen denne fremfor å lage ny tråd.
Vasket en batch gjæret med wlp001 i går. Kun bitterhumle(30g på 25L) ble brukt.
Glassene har stått i kjøleskap siden i går, men klarer ikke helt å se det tydelige skillet slik som tidligere.
Definerer jeg hele mengden som tynn slurry og doserer deretter?
wlp001.jpg
 
Drar opp igjen denne fremfor å lage ny tråd.
Vasket en batch gjæret med wlp001 i går. Kun bitterhumle(30g på 25L) ble brukt.
Glassene har stått i kjøleskap siden i går, men klarer ikke helt å se det tydelige skillet slik som tidligere.
Definerer jeg hele mengden som tynn slurry og doserer deretter?
Vis vedlegget 36502
Hvor stor var batchen du vasket fra? Det der så ut som sinnsykt mye.... Tror det er en del døde celler og annet graps der. Bland det du har der med kanskje 4 liter vann, bland godt og hell av etter kanskje 15-20 min. Se hvor fort ting bunnfeller. Da får du ren gjær :) Jeg bruker aldri mindre enn 5 liter vann på gjærkaken. Heller av første gang etter kanskje 10 min. Heller av 2ndre gang etter litt lenger tid.
 
Hvor stor var batchen du vasket fra? Det der så ut som sinnsykt mye.... Tror det er en del døde celler og annet graps der. Bland det du har der med kanskje 4 liter vann, bland godt og hell av etter kanskje 15-20 min. Se hvor fort ting bunnfeller. Da får du ren gjær :) Jeg bruker aldri mindre enn 5 liter vann på gjærkaken. Heller av første gang etter kanskje 10 min. Heller av 2ndre gang etter litt lenger tid.

21L batch.
Helte oppi 2 liter vann som ble fordelt på 4 krukker før det ble silt av og overført til de to på bildet.
Jeg stusset også over at det ble såpass mye til slutt. Skal se om får vasket den på nytt i løpet av uka.
 
21L batch.
Helte oppi 2 liter vann som ble fordelt på 4 krukker før det ble silt av og overført til de to på bildet.
Jeg stusset også over at det ble såpass mye til slutt. Skal se om får vasket den på nytt i løpet av uka.
Ja, det er avgjørende å bruke masse vann... På høyre krukken ser du en tynn hvitaktig stripe øverst, det er ren gjær. :) Jeg bruker 2 store boller til 1ste avhelling. 2 stk store norgesglass til 2ndre avhelling. Disse går i kjøleskapet til sedimentering.
 
Det er notorisk vanskelig å skille levende gjær fra død gjær og annet bunnfall. Om gjæren ikke lenger lenger er i suspensjon er det nærmest håpløst. Har den sovnet, vil den synke med samme hastighet som død gjær – i hvert fall slik jeg opplever det.

Tusenkronerstipset er å lage større startere enn man trenger, og heller ta vare på overskuddet. Da får man en ren, fin gjær som legger seg i et lag over det som måtte være av grums.
 
Vasket på nytt igår og ser nå en klar forskjell på det jeg har nå og det jeg hadde i går. En lysere og åpenbart renere slurry enn igår. Betraktelig mindre mengde, men det bør være nok til batchen på søndag.
Burde definitivt brukt mer vann i første runde da den mengden (og fremgangsmåten) jeg brukte åpenbart ikke var god nok.
 
Slenger meg på her med noen spørsmål ang gjærstarter.. Har nettopp begynt med ferskgjær, lagde først en starter uten rører og har nå laget en rører ut av en pc vifte jeg hadde liggende. Den får ting til å gå rundt, gjort test med Nescafe (for å se maelstrømmen :O ) og med gjær (bake vel å merke) og sukker, dette ble også blandet godt. "Problemet" er at det ikke er en stor virvel, det går rundt inne i glasset men jeg vet ikke om dette er nok til å få gjort jobben.
 
Slenger meg på her med noen spørsmål ang gjærstarter.. Har nettopp begynt med ferskgjær, lagde først en starter uten rører og har nå laget en rører ut av en pc vifte jeg hadde liggende. Den får ting til å gå rundt, gjort test med Nescafe (for å se maelstrømmen :O ) og med gjær (bake vel å merke) og sukker, dette ble også blandet godt. "Problemet" er at det ikke er en stor virvel, det går rundt inne i glasset men jeg vet ikke om dette er nok til å få gjort jobben.

Virvelen treng ikkje vere voldsom. At du har bevegelse i vesken er godt nok


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er notorisk vanskelig å skille levende gjær fra død gjær og annet bunnfall. Om gjæren ikke lenger lenger er i suspensjon er det nærmest håpløst. Har den sovnet, vil den synke med samme hastighet som død gjær – i hvert fall slik jeg opplever det.

Tusenkronerstipset er å lage større startere enn man trenger, og heller ta vare på overskuddet. Da får man en ren, fin gjær som legger seg i et lag over det som måtte være av grums.

Jeg gjorde noe av det du snakker om til slutt der. Jeg hadde rein, fin og lys bunnhøstet slurry - jeg er litt nazi når det gjelder å ikke ta med bunnfall fra kjelen - og skulle bare friske den opp på røreren. Da jeg tok den av, la det seg et mørkere lag på bunnen, og det er jeg temmelig sikker på må ha vært død gjær for en stor del. Da skulle jeg selvfølgelig ha dekantert det øvrige, som inneholdt levende gjær, og kastet det som hadde bunnfelt seg.

Det gjorde jeg imidlertid ikke, og jeg så ingen mulighet til å skille ut det lyse laget med fin gjær som hadde lagt seg oppå det mørke laget, så jeg måtte bruke alt. Det gikk tilsynelatende bra, det - men det hadde vært kjekt å bli kvitt avfallet først.

Men neste gang skal jeg følge godt med, og gripe inn i det det mørke laget har lagt seg, men før den levende gjæren felles ut.
 
Tilbake
Topp