Fjerning av flaskeetiketter

Helt enig. Jeg hadde med 12 øl fra Hamburg i sommer og samtlige var like enkle som en klassisk Ringnesflaske.

Ringnes burde forresten være med. Både polølet på flaske og Munkholm går meget enkelt av.
Jeg vet ikke hvor lenge denne tråden kommer til å gå. Men trenden synes klar. Dersom du kjøper øl for smak og også ønsker å bruke tomflaskene så kjøp utenlandsk håndtverksbrygg.
 
De tåler jo trykket i ølet de selges originalt med. Det gjelder bl.a. diverse bokkøl, Munkholm m.fl.
Jeg er ikke redd for å bruke dem.
Ikke jeg heller, men bjørnungene er nok bedre egnet. Særlig i de tilfeller der FG ennå ikke er helt nådd, og man flasker for tidlig. Jeg blir nok ennå mer oppmerksom på dette når jeg får en del av de flaskene. Det er jo stor forskjell på tyngden av 0,5 litere også...
 
Jeg har fått flere knuste bjørnunger under karbonering enn noen andre flasketyper. Både hals og bunn som har gått. Har ikke sett eller testet de nye flaskene, men flasker som er 1-gangs brukt fremfor noen som har et utall gjenbruk og utvendige påkjenninger vil jo være å foretrekke.
 
Jeg har aldri hatt en flaskebombe. Jeg forsøker å være nøye på at FG er nådd. Likevel har jeg hatt gushere, så man vet jo aldri.
 
Jeg har fått flere knuste bjørnunger under karbonering enn noen andre flasketyper. Både hals og bunn som har gått. Har ikke sett eller testet de nye flaskene, men flasker som er 1-gangs brukt fremfor noen som har et utall gjenbruk og utvendige påkjenninger vil jo være å foretrekke.
Joa, alle flasker kan vel ryke. Mange bjørnunger har vel hatt et tøft liv opp gjennom årene :)
 
Gouden Carolus (Ambrio og Hopsinjoor). Etiketter tas enkelt av i varmt vann. Litt limrester på flaska som fjernes lett med litt «negleskraping». Definitivt godkjent.
 
Så langt er enkel fjerning kreditert:
7-Fjell
EC Dahls
Harviestoun
Austmann
Baatbryggeriet
MB Mariestads Bryggeriet (bløtlegging soda)
Alstadberg Gårdsbryggeri
Gentse Stadsbrouweij GRUUT
Moor Beer Company
Mikkeller
Berentsens
To Øl
Brasserie de la Senne
Bersalis
Gouden Carolus
Inderøy Gårdsbryggeri

Mens kjemisk, mekanisk eller limrester er tillagt:
Klostergården
Rørosbryggeriet
Nøgne Ø
Brewdog
Kinn
Stjørdalsbryggeriet
AjA Bryggeri
 
Sist redigert:
Ny etiketterfaring: sky flasker med halsetikett. Der ser det ut som superlim brukes selv hos de som har enkle hovedetiketter for fjerning.
Erfaring hentet på Broklyn flasker.
 
Brooklyn flasker kommer etter min erfaring i to utgaver:

1. Relativt enkle å fjerne etter bløtlegging i skikkelig varmt vann.
2. Bortimot umulige å fjerne uten heftig skraping og kjemikalier som olje etc.

Det fine er at man kan se forskjell på dem. Alternativ 1 har nemlig etiketter med pent avrundet hjørne, mens alt. 2 har skarpe, rettvinklede hjørner på etikettene.

Jeg har ikke opplevd at halsetikettene bruker noe annet lim, men de kan jo være fra et produksjonssted jeg ikke har forsøkt.
 
Sist redigert:
Da var det nok 2ern jeg prøvde. Halsetikett erfaringen er nok høstet over lengre tid med flere bryggerier. Jeg synes de jevnlig er mere strevsomme enn hovedetiketten. Er de av «sølvpapir» så er det som regel håpløst. Selv på disse bruker de åpenbart lim.
 
Tilbake
Topp