Nybegynner trenger hjelp med en stout

Bare morsomt at det blir litt diskusjon og liv i tråden. Typeriktighet spiller liten rolle foreløpig, sålenge øllet blir godt. Satser på 05, mesker høyt på et steg, og skyller tilslutt. Burde vell ikke bli stygt det. Er IBU på 30 passelig i et slikt brygg?

Jeg ville gått opp til 40. Du skal balansere både sødmen og alkoholen her, og det blir fort litt ... vel, kvalmende er vel for sterkt, men engelsk "cloying".
 
Hørest supert ut det. Du blir nok fornøyd! Om du ønsker det kan du tilsette litt natron for å heve pH i mesk og kalsiumklorid for å fremme maltsmak og gjærhelse. Dette med vannjustering er litt å sette seg inn i men jeg angrer på jeg ikke gjorde det fra starten av selv når det egentlig ikke er så vanskelig som det ser ut til. Edit: som Finn skriver og jeg er enig med han når jeg tenkte over alkoholprosenten IBU til 40 er nok lurt ja.
 
Hørest supert ut det. Du blir nok fornøyd! Om du ønsker det kan du tilsette litt natron for å heve pH i mesk og kalsiumklorid for å fremme maltsmak og gjærhelse. Dette med vannjustering er litt å sette seg inn i men jeg angrer på jeg ikke gjorde det fra starten av selv når det egentlig ikke er så vanskelig som det ser ut til.

Det høres bra ut! Har lest litt om vannjustering, og tenkte å prøve meg på det denne gangen. Lav PH er visst ikke noe særlig godt. Er jo ikke dyrt med natron og kalsiumklorid heller :)
 
Iom at dette er TS sitt andre brygg og det skal være på 1.070 så er det kanskje tryggere å si at TS bør legge seg på en BUGU på ca 0.65-ish og mengden bitterhumle blir bestemt ut av preboil gravityen (som da bør måles korrekt). Da er det bare et moment som kan gå galt, og det er målingen av PBG.

Litt lite vann og så er ikke 40 IBU nok.. Men sannsynligheten for at det blir lavere enn anntatt OG er nok størrre, så sånn sett kan jo 40 IBU være greit for da havner den litt på den lave siden mtp BUGU hvis han treffer f.eks 62 eller noe.
 
Iom at dette er TS sitt andre brygg og det skal være på 1.070 så er det kanskje tryggere å si at TS bør legge seg på en BUGU på ca 0.65-ish og mengden bitterhumle blir bestemt ut av preboil gravityen (som da bør måles korrekt). Da er det bare et moment som kan gå galt, og det er målingen av PBG.

Litt lite vann og så er ikke 40 IBU nok.. Men sannsynligheten for at det blir lavere enn anntatt OG er nok størrre, så sånn sett kan jo 40 IBU være greit for da havner den litt på den lave siden mtp BUGU.

Hva står BUGU for?
 
Hva står BUGU for?
Forholdet mellom Bitterness Units og Gravity Units. Og jeg ville faktisk droppe vanjusteringer hvis dette er ditt andre brygg. Det er andre ting som må nailes først, og iom at du lager en stout er neppe pH'en det du bør bekymre deg for, og smaksjusteringer har du jo ingenting å sammenligne mot enda(såvidt jeg vet).
 
Jeg var litt kort.

Ta bitterheten i IBU og del på OG, da får du forholdet mellom BU og GU, BU:GU.

https://www.scribd.com/document/347480144/beer-bitterness-ratio-chart-bu-gu-pdf

Avkoket ditt vet du kanskje sånn ca. Hvis du måler før du koker, så vet du hvis du treffer høyt eller lavt på effektiviteten. Treffer du høyt kan du evt blande ut med vann i kokekjelen. Så kan du sette dataene inn i bryggeprogrammet og beregne hvor mye bitterhet du skal ha for å få sånn tålelig grei BU:GU.
 
Forholdet mellom Bitterness Units og Gravity Units. Og jeg ville faktisk droppe vanjusteringer hvis dette er ditt andre brygg. Det er andre ting som må nailes først, og iom at du lager en stout er neppe pH'en det du bør bekymre deg for, og smaksjusteringer har du jo ingenting å sammenligne mot enda(såvidt jeg vet).

Ahh skjønner. Så IBU på 45 passer bra til OG på 1070? Eller er der PBG på 1070? Stemmer godt at jeg ikke har noe å sammenlikne med, driter i justeringen visst det ikke har mye å si.
 
Jeg var litt kort.

Ta bitterheten i IBU og del på OG, da får du forholdet mellom BU og GU, BU:GU.

https://www.scribd.com/document/347480144/beer-bitterness-ratio-chart-bu-gu-pdf

Avkoket ditt vet du kanskje sånn ca. Hvis du måler før du koker, så vet du hvis du treffer høyt eller lavt på effektiviteten. Treffer du høyt kan du evt blande ut med vann i kokekjelen. Så kan du sette dataene inn i bryggeprogrammet og beregne hvor mye bitterhet du skal ha for å få sånn tålelig grei BU:GU.

Perfekt! Da skjønner jeg :)
 
Ahh skjønner. Så IBU på 45 passer bra til OG på 1070? Eller er der PBG på 1070? Stemmer godt at jeg ikke har noe å sammenlikne med, driter i justeringen visst det ikke har mye å si.

Det har mye å si hvis du har sammenligningsgunnlag :)

45:70 = 0.64. Så ser du i skjemaet hvordan det passer inn. Forskjellige typer stouts skal gjerne ha forskjellig bugu.
 
Iom at dette er TS sitt andre brygg og det skal være på 1.070 så er det kanskje tryggere å si at TS bør legge seg på en BUGU på ca 0.65-ish og mengden bitterhumle blir bestemt ut av preboil gravityen (som da bør måles korrekt). Da er det bare et moment som kan gå galt, og det er målingen av PBG.

Litt lite vann og så er ikke 40 IBU nok.. Men sannsynligheten for at det blir lavere enn anntatt OG er nok størrre, så sånn sett kan jo 40 IBU være greit for da havner den litt på den lave siden mtp BUGU hvis han treffer f.eks 62 eller noe.

45 IBU, da (70 : 45 = 65). Det er jo ikke så kritisk. Du skal ha rimelig følsomme smaksløker for å kjenne små forskjeller, og det er bedre å ha litt for mye enn litt for lite. Som regel vil jeg tro beregningene våre ligger i underkant.

Ønsker man å bli deprimert, kan man jo bare begynne å gå til bunns i vanskelighetene ved å beregne hvor mye alfasyreinnholdet i humla er svekket før den havner i kjelen din. Det er i alle fall mindre enn det som står på pakka - men hvor mye?

@Fagerli Tenk ikke så mye på dette nå. Men ta litt tid når ølet er ferdig til å vurdere humlinga - og skriv ned det du kommer fram til. 45 IBU bør helt klart være nok her - og opplever du at ølet likevel ikke er bittert nok, så har du funnet ut noe du kan bruke videre.
 
Hehe! Jeg er ganske sikker på at jeg ligger i underkant så jeg bumper ofte 5 IBU i kalkisen på de litt mer bitre ølene.

Det var mer for å havne litt typeriktig innenfor mtp at jeg så for meg at andregangsbrygger som skal ha 1.070 = kan bli litt lavt, eller kan bli litt høyt mtp vannvolum. Samt at TS fikk lære noe nytt, som er ganske enkelt :)
 
Hehe! Jeg er ganske sikker på at jeg ligger i underkant så jeg bumper ofte 5 IBU i kalkisen på de litt mer bitre ølene.

Det var mer for å havne litt typeriktig innenfor mtp at jeg så for meg at andregangsbrygger som skal ha 1.070 = kan bli litt lavt, eller kan bli litt høyt mtp vannvolum. Samt at TS fikk lære noe nytt, som er ganske enkelt :)

Bestandig morsomt å lære noe nytt! :)
 
Hehe! Jeg er ganske sikker på at jeg ligger i underkant så jeg bumper ofte 5 IBU i kalkisen på de litt mer bitre ølene.

Det var mer for å havne litt typeriktig innenfor mtp at jeg så for meg at andregangsbrygger som skal ha 1.070 = kan bli litt lavt, eller kan bli litt høyt mtp vannvolum. Samt at TS fikk lære noe nytt, som er ganske enkelt :)

Det var jo en grei måte å gjøre det på:).

Jeg ser litt på høstingsåret, og så vurderer jeg fargen litt - og så reduserer jeg prosenten ned på frihånd. Tror kanskje resultatet blir omtrent som med din strategi.

Jeg tror, om jeg skal dømme ut fra fargen og lukta, i alle fall, at den humla vi får fra seriøse forretninger, har blitt skikkelig behandlet. Så jeg slår ikke ned så veldig mye - med mindre det er noe som ligget veldig lenge i fryser'n her. Jeg vakumerer ikke, jeg bare pakker sammen så tett jeg kan i originalemballasjen og legger det i fryser'n. Og innbiller meg at det holder overraskende godt.
 
Det var jo en grei måte å gjøre det på:).

Jeg ser litt på høstingsåret, og så vurderer jeg fargen litt - og så reduserer jeg prosenten ned på frihånd. Tror kanskje resultatet blir omtrent som med din strategi.

Jeg tror, om jeg skal dømme ut fra fargen og lukta, i alle fall, at den humla vi får fra seriøse forretninger, har blitt skikkelig behandlet. Så jeg slår ikke ned så veldig mye - med mindre det er noe som ligget veldig lenge i fryser'n her. Jeg vakumerer ikke, jeg bare pakker sammen så tett jeg kan i originalemballasjen og legger det i fryser'n. Og innbiller meg at det holder overraskende godt.

Ikke se på fargen. Da vil du bli forvirret fra humle til humle.. Jeg bare erfarer at ølene mine er noe lavere i IBU enn det jeg opplever fra x bryggeri med et øl som skal være samme IBU. Det dumme er at jeg stoler blindt på at bryggeriene har mer rett enn meg, men ofte så har de vel det. Så referansen min mtp IBU er ikke skalaen i et bryggeprogram, men av komersielle bryggerier.

Jeg har vært borti noe dårlig humle fra bryggersjapper. Men det kan enten være året, eller behandlingen den har fått ett eller annet sted på veien mellom distributør og ferskvaredisk. Det er ikke så vanskelig å kjenneigjen (merkbart forringet) /dårlig humle (som du er vant med). Mens nyansene er ja, nyanser, i aromaen vel å merke. Hvis ikke en farge som skal være svart er svart, så er det nesten samme greia. Man merker det.
 
Ikke se på fargen. Da vil du bli forvirret fra humle til humle.. Jeg bare erfarer at ølene mine er noe lavere i IBU enn det jeg opplever fra x bryggeri med et øl som skal være samme IBU. Det dumme er at jeg stoler blindt på at bryggeriene har mer rett enn meg, men ofte så har de vel det. Så referansen min mtp IBU er ikke skalaen i et bryggeprogram, men av komersielle bryggerier.

Jeg har vært borti noe dårlig humle fra bryggersjapper. Men det kan enten være året, eller behandlingen den har fått ett eller annet sted på veien mellom distributør og ferskvaredisk. Det er ikke så vanskelig å kjenneigjen (merkbart forringet) /dårlig humle (som du er vant med). Mens nyansene er ja, nyanser, i aromaen vel å merke. Hvis ikke en farge som skal være svart er svart, så er det nesten samme greia. Man merker det.

Stemmer sikkert det med fargen, ja. Noen er mørkere i grønnfargen, noen lysere, noen litt mer over mot gult? Men når de skjærer over mot brunt, regner jeg med at det er snakk om alvorlig oksidasjon?
 
Stemmer sikkert det med fargen, ja. Noen er mørkere i grønnfargen, noen lysere, noen litt mer over mot gult? Men når de skjærer over mot brunt, regner jeg med at det er snakk om alvorlig oksidasjon?

Gult og brunt er vel ikke spes bra Jeg lukter på alle mine pakker, kaster ganske mye som har vært åpnet, pakket, åpnet igjen etc. Som oftest er det humle som jeg har vært for lat med å gå opp og hive i fryseren igjen. Noen humler tåler litt misbruk mye bedre enn andre. Jeg hiver mye mer amerikansk humle enn tysk f.eks. Sikkert fordi de tyske har så "lite" aroma i utgangspunktet at hvis de bare blir litt degradert i aromaen så er det vanskeligere å fange opp.
 
Tilbake
Topp