Tapcooler mottrykksfyller for Vent-Matic / Perlick / Intertap

Vil bare nevne at mottryksfylleren KUN passer på nyere Perlick kraner!
Har 3 kraner som er 4 år gamle og der er spouten for stor.

Passer fint på mine 5 intertap kraner.

Burde kanskje vært opplyst om ved annonseringen?
 
Vil bare nevne at mottryksfylleren KUN passer på nyere Perlick kraner!
Har 3 kraner som er 4 år gamle og der er spouten for stor.

Passer fint på mine 5 intertap kraner.

Burde kanskje vært opplyst om ved annonseringen?
Det står da både her på forumet og i nettbutikken "Vent-Matic, Perlick 600-serie og Intertap".
 
Vil bare nevne at mottryksfylleren KUN passer på nyere Perlick kraner!
Har 3 kraner som er 4 år gamle og der er spouten for stor.

Passer fint på mine 5 intertap kraner.

Burde kanskje vært opplyst om ved annonseringen?
Det stemmer, den passer bare på 600-serie Perlick. 500-serien har for stor åpning i tuten, og den legendariske 400-serien har for liten.

Har forsøkt å informere om dette, men det kan være at informasjonen ikke har vært god nok. Send meg en mail hvis du vil returnere mottrykksfylleren.
 
Ja, ser i ettertid at det står 600 serien.
Fylleren er fin den og passer jo på intertap, så jeg klarer meg fint :)
 
Har du link til den?
Jeg bruker litt PETG, som er "translucent", men iom at man smelter plast i tynne lag, og i tillegg stiver den av innvendig, så tviler jeg på man kan printe noe som kan gi det ønskede resultatet her. I tillegg er PETG ganske stivt, og denne proppen burde vært myk.

Enig, og det er da også det jeg leser om egenskapene på den - så dette ble et skudd i det blinde.
 
Mottrykksfylleren vil etter hvert bli tilgjengelig hos forhandlere, og i den forbindelse må vi dessverre justere prisen i nettbutikken vår opp til det som blir utsalgspris hos forhandler.
Gammel pris er tilgjengelig for medlemmer av Norbrygg til og med 7 mars. Legg på følgende direkte etter den vanlige rabattkoden for Norbrygg: CPBF
Salg via denne rabattkoden vil bli sendt ut samlet senest 12. mars.
 
@Tapcooler tåler denne å kokes?? Tenker da hovedsakelig for å drepe bugs etter å ha flasket bla. Surøl.
Nei, dessverre.
Sjekket spec på pushfitkoblingen for CO2, og der er 65 grader angitt som maks temperatur. Det frarådes å ta ut kraven på pushfitkoblingen - lett å knekke tappene.
Alle delene som kan tas av kan kokes. Teleskoprøret, krankoblingen, trykkavlastningsventilen og CO2-ventilen. O-ringene (nitrilgummi) tåler 108 grader. O-ringene i CO2-ventilen bør smøres med f.eks. CIP film før montering.
 
Nei, dessverre.
Sjekket spec på pushfitkoblingen for CO2, og der er 65 grader angitt som maks temperatur. Det frarådes å ta ut kraven på pushfitkoblingen - lett å knekke tappene.
Alle delene som kan tas av kan kokes. Teleskoprøret, krankoblingen, trykkavlastningsventilen og CO2-ventilen. O-ringene (nitrilgummi) tåler 108 grader. O-ringene i CO2-ventilen bør smøres med f.eks. CIP film før montering.
Ok. Tusen takk, den tåler vel et klorbad kanskje?
 
Denne er jo genial! Har endelig somlet meg til å bruke den på noen flasker nå, og den fungerte som bare det.
Har dog et spørsmål; tappestangen (teleskopdelen) i seg selv skal kunne tas av fra selve mottrykksfylleren, ikke sant? Synes kanskje den satt litt løst etter jeg hadde dyttet den inn igjen, slik at den har en tendens til å bli dratt av når jeg forlenger teleskopet, ikke et stort problem altså.
 
Denne er jo genial! Har endelig somlet meg til å bruke den på noen flasker nå, og den fungerte som bare det.
Det høres bra ut! :)
Har dog et spørsmål; tappestangen (teleskopdelen) i seg selv skal kunne tas av fra selve mottrykksfylleren, ikke sant? Synes kanskje den satt litt løst etter jeg hadde dyttet den inn igjen, slik at den har en tendens til å bli dratt av når jeg forlenger teleskopet, ikke et stort problem altså.
Da kan det hende at det ikke er helt på plass. Når det skal settes tilbake, er det greiest å trekke det helt ut, holde i tynneste seksjon og vri den litt samtidig som den trykkes på plass. Den stopper i en metallkant inni mottrykksfylleren, så den skal ikke fjære noe når den er helt på plass.
 
Hva er o-ring størrelsen der den går inn i kranen? Var noe trangt på ene Intertap kranen min så øverste o-ring ble litt klippet før jeg fant fram CIP Film tuben
 
Hm. Første forsøk gikk ikke så bra som jeg hadde håpet. Skulle fylle noen halvlitersflasker her. Jeg skrudde igjen ventilen helt (tror jeg, i hvert fall. Ellers er jeg bare svak i fingrene), åpnet for CO2 i en 3-4-5 sekunder og åpnet tappekranen. Resultatet var at halve flaska ble fylt med skum. Hvordan kan jeg unngå dette? Kan det ha noe med at ølet muligens er litt overkarbonert i fatet?
 
Hm. Første forsøk gikk ikke så bra som jeg hadde håpet. Skulle fylle noen halvlitersflasker her. Jeg skrudde igjen ventilen helt (tror jeg, i hvert fall. Ellers er jeg bare svak i fingrene), åpnet for CO2 i en 3-4-5 sekunder og åpnet tappekranen. Resultatet var at halve flaska ble fylt med skum. Hvordan kan jeg unngå dette? Kan det ha noe med at ølet muligens er litt overkarbonert i fatet?
Når du skrur trykkavlastningsventilen helt igjen, vil du i utgangspunktet ikke få fylt så mye øl på flaska fordi trykket i flaska blir like stort som trykket på fatet. Det høres ut som om det er en lekkasje et eller annet sted, enten mellom flasketuten og silikonproppen eller et eller annet sted i mottrykksfylleren. Klarer du å finne ut hvor det lekker?

Det er vanskeligere å unngå for mye skum når du fyller overkarbonert øl, men mulig er det. Da må du øke trykket på fatet og stramme trykkavlastningsventilen litt, sånn at det blir høyere trykk på flaska. Ikke overdriv dette, flaskene tåler ikke ubegrenset trykk. Verneutstyr anbefales. (Jeg ville nok redusert karboneringsnivået i stedet).
 
Jeg fant problemet. Pakningen i trykkavlastningsventilen lå ikke skikkelig på plass, slik at det ble en lekkasje der. Alt ble så meget bedre når jeg fikk satt den skikkelig på plass. Så er det bare å lære seg å bruke denne saken skikkelig.
 
Tilbake
Topp