1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Vent-Matic Ultra-Flo tappekraner

En tråd i 'Andre samarbeidspartnere' startet av Tapcooler, 31 Aug 2015.

1. Kennethhardi

Kennethhardi
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvor får du kjøpt disse?

2. E.Brekke

E.Brekke
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ebay og Ali

Sent fra min Nexus 4 via Tapatalk

3. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Får dere virkelig inn disse kranene fra Vent matic? Det siste jeg leste var at de som hadde lagt inn bestillinger ikke fikk varer, eller klarte å få tak i selger. Ser ut til at det er mye negativ omtale av dette firmaet.

4. Frode:D

Frode:D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den norske leverandøren tapcooler.no venter inn leveranse nå i begynnelsen av august. Jeg bestiller der så snart det er ankommet. :)
    http://www.tapcooler.no/no/vent-matic-c-3/vent-matic-ultra-flo-v5-kran-p-2

Easybrew liker dette.
  5. Ole Seglem

Ole Seglem
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

6. Tapcooler

Tapcooler
    Expand Collapse
    Samarbeidspartner

Stemmer det - vi får inn disse kranene i begynnelsen av august. :) Skal holde dere oppdatert.

Det har tatt litt lenger tid enn de forventet med flytting av produksjon, så det er ikke full volumproduksjon ennå. Men vi er prioritert og får det vi skal ha.

Frode:D liker dette.
  7. Frode:D

Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok, derfor ja.
    Perlick 650ss er alternativet mitt, men vet hva jeg helst vil ha. Satser på at den som venter på noe godt ikke venter forgjeves :D

Tapcooler liker dette.
  8. Tapcooler

Tapcooler
    Expand Collapse
    Samarbeidspartner

Kranene er nå sendt fra Vent-Matic. :)
    Estimert leveringsdato til oss er 24. august.

Easybrew og Frode:D liker dette.
  9. Frode:D

Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Flott!
    Hold av to hvorav ett stoutkit til meg :D
    Jeg bestiller når det åpnes for det i nettbutikken, men det skjer kanskje ikke før de er ankommet og ført inn på lager?

10. Tapcooler

Tapcooler
    Expand Collapse
    Samarbeidspartner

Will do. :) Venter til de er mottatt og kontrollert før de legges ut i nettbutikken.

11. Frode:D

Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ok
    Ok, takk! :)

12. Tapcooler

Tapcooler
    Expand Collapse
    Samarbeidspartner

13. TAPP

TAPP
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mange takk for flere gode poster om dette tema og spesielt interessant fra en ærlig nybegynner som vil forsøke Cornelius fat på halve batch #003-2016, og bygge en utvidbar versjon av kegerator. :)

Men @msevland, disse kalkulatorene du nevner, har du et par linker til noen jeg kan se på og studere som teoretisk opplæring?

Ellers så fant jeg en grei forumpost på Brewboard, som gikk på sammenligning Vent-Matic vs Perlick. Kortversjonen: Vent-Matic ble "best i test".
    Det er med bilder som viser plusser og minuser.
    Homebrewtalk har tilsvarende om tema også der går mye av favøren til Vent-Matic.

Men jeg har det kun fra et teoretisk plan, og skal erverve meg mer kunnskap og dette forum er et bra sted å henge en mørk kveld. :)

Og tappetårn, jeg har allerede tankene klare i hodet, det blir litt som på korken min.. :) blir et fint TAPP. ;-)

14. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

15. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Moderator

Den (hele siden) gjennomgår for tiden en liten oppgradering, og vil forhåpentligvis blir publisert som en julegave rett før jul ;)

msevland liker dette.
  16. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Teorien på tappelinjer kan være litt forvirrende. Til keguratorbruk er det greiest å bruke slange (fagtermen er egentlig rør) med ytre diameter 3/16". Ca 1,6 meter for Vent-Matic, ca 2 meter for andre kraner.

17. TAPP

TAPP
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Fantastisk! mange takk alle for info. :)

Det med lengden på rør (slange), riktig lengde, er det for å motvirke eller hindre skumproblemer under tapping?, og at man da ikke behøver å ha tappekran med flowkontrol. Behøver er kanskje et feil ord, men at man da med riktig lengde ikke lager skum som gjør at man trenger å ha en tappekran med flowcontrol, men da klarer seg fint med en som Vent-Matic. (som ikke har flowcontrol)

mag-wes liker dette.
  18. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ølet må ha høyt nok trykk på fatet til å beholde kullsyrenivået. Dersom trykket reduseres plutselig, vil mye av kullsyren gå ut av ølet og det blir skumproblem. Slangen må ha passe mye motstand til at trykket reduseres nok før ølet når kranen. Med tynn slange kan den være ganske kort. Med tykkere slange trengs det mer lengde for å få samme trykkredyksjon. Kompensator eller flow control reduserer trykket før ølet når utløpet av krana. Ulempen er at den skaper turbulens, så det er bedre å bruke slange med passe motstand.

19. Tapcooler

Tapcooler
    Expand Collapse
    Samarbeidspartner

Et begrenset antall Vent-Matic Ultra Flo V5 selges med 35% rabatt: Vent-Matic Ultra-Flo høyglanspolert | Vent-Matic | Tapcooler
    Disse var opprinnelig holdt av til egen produksjon av serveringsmøbler, men pga. endrede interne prioriteringer frigjøres de nå.
    Designet lever videre som Ultratap, men dette er de siste tilgjengelige kranene produsert i USA og med Vent-Matic logo.

20. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ønsker to ;-)

Del denne siden