Vent-Matic Ultra-Flo tappekraner

Har kjøpt to modeller av Intertap, med og uten flowcontrol for å sammenlikne med Perlick 650SS. Synes Perlick har en tendens til å skumme litt i starten, mulig det skyldes at kranene ikke er kalde nok. Og så er prisen bra. 250,- for kran uten flow og 400,- for kran med flow.
Hvor får du kjøpt disse?
 
Får dere virkelig inn disse kranene fra Vent matic? Det siste jeg leste var at de som hadde lagt inn bestillinger ikke fikk varer, eller klarte å få tak i selger. Ser ut til at det er mye negativ omtale av dette firmaet.
 
Stemmer det - vi får inn disse kranene i begynnelsen av august. :) Skal holde dere oppdatert.

Det har tatt litt lenger tid enn de forventet med flytting av produksjon, så det er ikke full volumproduksjon ennå. Men vi er prioritert og får det vi skal ha.
 
Kranene er nå sendt fra Vent-Matic. :)
Estimert leveringsdato til oss er 24. august.
Flott!
Hold av to hvorav ett stoutkit til meg :D
Jeg bestiller når det åpnes for det i nettbutikken, men det skjer kanskje ikke før de er ankommet og ført inn på lager?
 
Flott!
Hold av to hvorav ett stoutkit til meg :D
Jeg bestiller når det åpnes for det i nettbutikken, men det skjer kanskje ikke før de er ankommet og ført inn på lager?
Will do. :) Venter til de er mottatt og kontrollert før de legges ut i nettbutikken.
 
det finnes flere gode kalkulatorer som kan hjelpe deg.

Mange takk for flere gode poster om dette tema og spesielt interessant fra en ærlig nybegynner som vil forsøke Cornelius fat på halve batch #003-2016, og bygge en utvidbar versjon av kegerator. :)

Men @msevland, disse kalkulatorene du nevner, har du et par linker til noen jeg kan se på og studere som teoretisk opplæring?

Ellers så fant jeg en grei forumpost på Brewboard, som gikk på sammenligning Vent-Matic vs Perlick. Kortversjonen: Vent-Matic ble "best i test".
Det er med bilder som viser plusser og minuser.
Homebrewtalk har tilsvarende om tema også der går mye av favøren til Vent-Matic.

Men jeg har det kun fra et teoretisk plan, og skal erverve meg mer kunnskap og dette forum er et bra sted å henge en mørk kveld. :)

Og tappetårn, jeg har allerede tankene klare i hodet, det blir litt som på korken min.. :) blir et fint TAPP. ;-)
 
Teorien på tappelinjer kan være litt forvirrende. Til keguratorbruk er det greiest å bruke slange (fagtermen er egentlig rør) med ytre diameter 3/16". Ca 1,6 meter for Vent-Matic, ca 2 meter for andre kraner.
 
Fantastisk! mange takk alle for info. :)

Det med lengden på rør (slange), riktig lengde, er det for å motvirke eller hindre skumproblemer under tapping?, og at man da ikke behøver å ha tappekran med flowkontrol. Behøver er kanskje et feil ord, men at man da med riktig lengde ikke lager skum som gjør at man trenger å ha en tappekran med flowcontrol, men da klarer seg fint med en som Vent-Matic. (som ikke har flowcontrol)
 
Ølet må ha høyt nok trykk på fatet til å beholde kullsyrenivået. Dersom trykket reduseres plutselig, vil mye av kullsyren gå ut av ølet og det blir skumproblem. Slangen må ha passe mye motstand til at trykket reduseres nok før ølet når kranen. Med tynn slange kan den være ganske kort. Med tykkere slange trengs det mer lengde for å få samme trykkredyksjon. Kompensator eller flow control reduserer trykket før ølet når utløpet av krana. Ulempen er at den skaper turbulens, så det er bedre å bruke slange med passe motstand.
 
Tilbake
Topp