Klarner pilsen med kun lagring?

Hei.
Brygget en tsjekkisk pilsner.
Jeg glemte å kjøpe klarningsmiddel, og glemte søren med å cc også.
Er det noen sjanse for at ølet blir relativt klart ved kun lagring? Evt holder det da med en måned kald lagring?
 
Hei.
Brygget en tsjekkisk pilsner.
Jeg glemte å kjøpe klarningsmiddel, og glemte søren med å cc også.
Er det noen sjanse for at ølet blir relativt klart ved kun lagring? Evt holder det da med en måned kald lagring?

Litt dårlig kvalifisert gjetning: Ja. Antakelig ikke krystallklart, men sikkert helt greit. Kjøletåka er vel den som er verst å bli kvitt.
 
Ok, det er bra! Ingen krise om det ikke blir krystall klart. Men har nok lært til neste gang.
Jeg humlet veldig godt med saaz, kan gjæren gjenbrukes i neste batch?
Tenkte lage en tysk pils eller en munich dunkel.
 
Ok, det er bra! Ingen krise om det ikke blir krystall klart. Men har nok lært til neste gang.
Jeg humlet veldig godt med saaz, kan gjæren gjenbrukes i neste batch?
Tenkte lage en tysk pils eller en munich dunkel.
Det går helt fint. Mitt råd er å bruke godt med vann når du skal vasker 1ste gang. Jeg bruker 5 liter, mens andre bruker 2-3 liter. Jeg bruker kaldt vann fra springen, mens andre koker og avkjøler vannet først. Les deg litt opp først, og det finnes mange innlegg på forumet, og videoer på YouTube :)
 
Takk for tilbakemeldingen.
Selve vaskingen har jeg gjort før. Men har ikke vasket veldig humlepreget gjær. Så lurte hovedsaklig på om det kan være en ulempe eller sette noen bismak hvis jeg gjenbruker denne gjæren.
 
Ok, det er bra! Ingen krise om det ikke blir krystall klart. Men har nok lært til neste gang.
Jeg humlet veldig godt med saaz, kan gjæren gjenbrukes i neste batch?
Tenkte lage en tysk pils eller en munich dunkel.
Du skriver ikke hvilken gjær du har brukt. Men om det er én av de tsjekkiske (wlp800/802), så egner de seg egentlig ikke så godt til tysk pilsner. Typisk utgjæring for tsjekkisk er 1012-1016. En tysker bør ned mot 1006 til 1008. Da er wlp830 et bedre valg.
 
Takk for tilbakemeldingen.
Selve vaskingen har jeg gjort før. Men har ikke vasket veldig humlepreget gjær. Så lurte hovedsaklig på om det kan være en ulempe eller sette noen bismak hvis jeg gjenbruker denne gjæren.

Poenget med vaskinga er jo å bli kvitt smak og farge, så dersom du har fått ren gjær så ser jeg ingen problemer med det.
 
Vasking burde egentlig aldri være nødvendig. Det er jo bare å passe på å ikke få med en masse bunnfall fra kokekjelen. Og gjær fra tørrhumlet øl, der behovet for vasking vel vil være størst, skal du strengt tatt ikke bruke, uansett
 
Man ser jo gjerne at flokkuleringsegenskaper til tørrhumletgjær er ordentlig ødelagt.

Men det jeg stusser mest over her er at det er brygget en tjekkisk pils også tenker man å bruke gjæren videre til tysk. Om det er ordentlig tjekkisk type gjær du har brukt (som WLP800 eller WLP802) ville jeg ikke brukt den til noe tysk pils. Da smaker det tjekkisk pils i mine øyne.
 
Super bra med tilbakemeldinger Takk til alle.
Gjæren er w34/70. Så derfor jeg tenkte bruke den videre i en tysker.
Jeg har falsk bunn i kjelen, i tillegg siles vørteren før den går i karet.
Men! Jeg synes likevel det ser ut som trub ligger i selve gjæren og ikke synker til bunns. Kan det være at jeg tar feil og at det er slik den skal se ut, eller er det pga store mengder humle brukt i koken, som har klart å lure seg forbi silen. Se vedlagt bilde. Forrige gjær jeg vasket, ble mye lysere.
Og når jeg først har dere alle på tråden, hvor nye av slurryen bør jeg bruke i neste brygg (tyskeren), hvis jeg ikke setter starter? Og hvor mye bør brukes hvis jeg setter starter. Den er 3 dager gammel i skrivende stund.
 

Vedlegg

  • 20180809_135004.jpg
    20180809_135004.jpg
    95,8 KB · Sett: 43
Det der er ikke helt hva jeg vil kalle "ren" gjær. Lett at det blir slik med bruk av lite vann. Bruk jeg hadde gjort er å vaske på nytt (med min. 2 liter vann, dekantert etter 5 min ), og så satt en starter på, tja, 0,5 dl av det du får (etter at det har fått stått i ro i kjøleskapet en stund). :)
 
I en pakke WLP er det jo mellom 40 og 50 ml, så noe rundt det ja :)

Men det er jo en ganske tynn væske. Mener å ha lest at det bare er 14 ml tjukk kremet gjær der. I de gamle "rørene" var det vel 35 ml væske (sjekka akkurat; jeg har noen liggende:)), og når de sto i ro så gjæren fikk samlet seg i bunnen, kan det passe. Hvis det er riktig, og hvis det skal være 100 milliarder celler (jeg tviler litt på det), så vil en dl. av helt fersk, tjukk gjær fra Whitelabs inneholde 700 milliarder levedyktige celler .

Uansett hva man tror om de tallene: Den gjæren vi høster, har langt mindre. Har den minimalt med avfall, og er helt fersk, og fra en gjæringsprosess som har stresset gjæren lite, gjetter jeg på at 1/3 ikke er helt på jordet. Og det betyr i så fall at en dl. nyhøstet, kremet og rimelig rein slurry har i overkant av 200 milliarder celler, som er en grei "grunnenhet", altså omtrent nok til 25 liter normalsterk ale. (Jeg ville kanskje hatt litt mer.)

Dette er selvfølgelig veldig usikkert. Men det stemmer med erfaringene mine, i alle fall. Om slurry står dette i kommentarene under pitch-kalkulatoren til Brewer'sfriend:
Yeast Slurry:
  • Default slurry density is 1 billion cells / mL, but you can adjust it. Some sources say it is as high as 5 B / mL.
Så anslaget mitt er midt på treet i forhold til dette.
 
Sist redigert:
Ja tynn væske. Og så regner jeg med at det vi høster er litt dårligere. Så da tenkte jeg ca 0,5 dl litt tykkere slurry til en starter må være passe Men jeg kan jo ta feil da
 
Også må man ikke glemme størrelsen på cellene. 1318 kontra WLP530 feks er veldig forskjellig i fysisk størrelse på celler. Således vil celler per dl sprike mellom stammene. Det er noe man ser veldig godt i mikroskop også.

Etter at jeg har begynt å telle med mikroskop slurry tilfeldig fra batcher ser jeg stor forskjell i densitet. Litt rart da gjæren er topphøstet helt ren uten trub :).
 
Sist redigert:
Ja tynn væske. Og så regner jeg med at det vi høster er litt dårligere. Så da tenkte jeg ca 0,5 dl litt tykkere slurry til en starter må være passe Men jeg kan jo ta feil da

Nei, for all del. Det stemmer jo til og med med de beregningene jeg har ovenfor her;) - dvs. at det skulle svare til å sette en starter på ei pakke gjær!

Jeg driver forresten og gjeter en 3-liters starter nå, som jeg satte på en drøy halv desiliter gjær fra en mindre starter av beste merke. Den vil på død og liv ut av kolben:confused:! Jeg skulle nok ikke brukt så mye:(.
 
Tilbake
Topp