I en pakke WLP er det jo mellom 40 og 50 ml, så noe rundt det ja
Men det er jo en ganske tynn væske. Mener å ha lest at det bare er 14 ml tjukk kremet gjær der. I de gamle "rørene" var det vel 35 ml væske (sjekka akkurat; jeg har noen liggende
), og når de sto i ro så gjæren fikk samlet seg i bunnen, kan det passe. Hvis det er riktig, og hvis det skal være 100 milliarder celler (jeg tviler litt på det), så vil en dl. av helt fersk, tjukk gjær fra Whitelabs inneholde 700 milliarder levedyktige celler .
Uansett hva man tror om de tallene: Den gjæren vi høster, har langt mindre. Har den minimalt med avfall, og er helt fersk, og fra en gjæringsprosess som har stresset gjæren lite, gjetter jeg på at 1/3 ikke er helt på jordet. Og det betyr i så fall at en dl. nyhøstet, kremet og rimelig rein slurry har i overkant av 200 milliarder celler, som er en grei "grunnenhet", altså omtrent nok til 25 liter normalsterk ale. (Jeg ville kanskje hatt litt mer.)
Dette er selvfølgelig veldig usikkert. Men det stemmer med erfaringene mine, i alle fall. Om slurry står dette i kommentarene under pitch-kalkulatoren til Brewer'sfriend:
Yeast Slurry:
- Default slurry density is 1 billion cells / mL, but you can adjust it. Some sources say it is as high as 5 B / mL.
Så anslaget mitt er midt på treet i forhold til dette.