Karbonering og mottrykksfyller

Vanligvis ingenting, pleier ikke å fylle så mange flasker av gangen. Med 2 bar skulle det være godt innafor det flaskene pleier å tåle. (Har prøvd fylling på 3 bar, med fullt sikkerhetsutstyr. Gikk bra, men anbefales ikke.)
 
Vanligvis ingenting, pleier ikke å fylle så mange flasker av gangen. Med 2 bar skulle det være godt innafor det flaskene pleier å tåle. (Har prøvd fylling på 3 bar, med fullt sikkerhetsutstyr. Gikk bra, men anbefales ikke.)
Jeg tenkte mer på hvor mye man overkarbonerer ølet for at det ikke skal bli for flatt etter tapping. For litt futt regner jeg med at ølet mister når man mottrykksfyller?
 
Jeg tenkte mer på hvor mye man overkarbonerer ølet for at det ikke skal bli for flatt etter tapping. For litt futt regner jeg med at ølet mister når man mottrykksfyller?
Ah, selvfølgelig. Har aldri karbonert ekstra for mottrykksfylling.
 
Jeg har også lurt litt på dette. Det hadde vært ok å kompensere for trykket en mister. Men skal en bare overføre til en 4-5 flasker fra et fat, er det forholdsvis upraktisk å kjøre opp karboneringen en uke i forveien (eller herje med risting) for så å justere ned igjen etterpå.
 
Ingen tall, men merker litt mindre skum og svakere karbonering. Noe som ville trukket ned i en konkurranse om jeg drev med slikt....
Men jeg tapper stort sett på flaske når jeg skal gi vekk øl, og da blir folk uansett ganske glade. :)
 
Jeg har også lurt litt på dette. Det hadde vært ok å kompensere for trykket en mister. Men skal en bare overføre til en 4-5 flasker fra et fat, er det forholdsvis upraktisk å kjøre opp karboneringen en uke i forveien (eller herje med risting) for så å justere ned igjen etterpå.
Jeg tenker å overføre hele fatet til flasker. Får prøve å legge på 1 bar ekstra ved karbonering. Heller litt for mye futt enn litt for lite...
 
Min erfaring er at overkarbonert øl er umulig å flaske. Det blir for mye skum, selv om jeg bruker 0,2 bar under flaskinga. Jeg karbonerer normalt og i kjøleskap.
 
Min erfaring er at overkarbonert øl er umulig å flaske. Det blir for mye skum, selv om jeg bruker 0,2 bar under flaskinga. Jeg karbonerer normalt og i kjøleskap.

Da bruker du vel ikke mottrykksfyller? Jeg fyller selv med 2.5bar og når man finner teknikken er det grei skuring.
 
Mulig det varierer med typen mottrykksfyller. Har ikke testet den "vanlige" tohåndsmodellen som alle selger, men jeg beregner aldri noe ekstra på min Mileco-fyller. Tror de fleste vil oppleve skumproblemer om man legger seg på 3 vol. eller mer. Og da er helvete løs: Man sitter igjen med mindre kullsyre i flaskene enn om man hadde vært mer edruelig mht. karboneringstrykket.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp