Hvor mye legger dere på på karboneringstrykket når dere skal fylle med mottrykksfyller?
Jeg tenkte mer på hvor mye man overkarbonerer ølet for at det ikke skal bli for flatt etter tapping. For litt futt regner jeg med at ølet mister når man mottrykksfyller?Vanligvis ingenting, pleier ikke å fylle så mange flasker av gangen. Med 2 bar skulle det være godt innafor det flaskene pleier å tåle. (Har prøvd fylling på 3 bar, med fullt sikkerhetsutstyr. Gikk bra, men anbefales ikke.)
Ah, selvfølgelig. Har aldri karbonert ekstra for mottrykksfylling.Jeg tenkte mer på hvor mye man overkarbonerer ølet for at det ikke skal bli for flatt etter tapping. For litt futt regner jeg med at ølet mister når man mottrykksfyller?
Jeg tenker å overføre hele fatet til flasker. Får prøve å legge på 1 bar ekstra ved karbonering. Heller litt for mye futt enn litt for lite...Jeg har også lurt litt på dette. Det hadde vært ok å kompensere for trykket en mister. Men skal en bare overføre til en 4-5 flasker fra et fat, er det forholdsvis upraktisk å kjøre opp karboneringen en uke i forveien (eller herje med risting) for så å justere ned igjen etterpå.
Det var å ta i litt synes jeg. Jeg legger meg opp litt men ikke så mye. 20-30% er et greit sted å starteJeg tenker å overføre hele fatet til flasker. Får prøve å legge på 1 bar ekstra ved karbonering. Heller litt for mye futt enn litt for lite...
Jeg tenker å overføre hele fatet til flasker. Får prøve å legge på 1 bar ekstra ved karbonering. Heller litt for mye futt enn litt for lite...
Oi, det var ikke mye...1bar ekstra er veldig mye. Jeg ville heller tenkt mer 0.1 bar.
Min erfaring er at overkarbonert øl er umulig å flaske. Det blir for mye skum, selv om jeg bruker 0,2 bar under flaskinga. Jeg karbonerer normalt og i kjøleskap.
Jo jeg bruker mottrykksfyller. Kan du forklare fra A til ÅDa bruker du vel ikke mottrykksfyller? Jeg fyller selv med 2.5bar og når man finner teknikken er det grei skuring.
Jo jeg bruker mottrykksfyller. Kan du forklare fra A til Å