Vannjustering IPA. Ratio CaCl2/CaSO4

Skal brygge nok en IPA, og lurer på hva som er "vanlig" ratio mellom CaCl2 og CaSO4 ? Har brygget en del IPA'er,men syns kanskje de har mangel det lille ekstra ifht "humlebitt". Vil få opp kalsium nivå til min 50ppm. Men vil holde salttilsetning til et absolutt minimum for å åpnå det. Har vannprofil å regne meg fram til hvor mye jeg trenger, men lurer altså på forholdet mellom CaCl2/CasO4. Ph justerer jeg med melkesyre.
 
Alt er vanlig egentlig. west coast ipa er mer sulfat mens neipa er mer klorid men med mye av begge. Og alt i mellom og omvendt. Smak og behag. Ratio er forøvrig lite interessant ifht mengden av begge synes jeg da, den ene ikke «nuller ut den andre»

Verken sulfat eller klorid har noe med humla å gjøre, men sulfatet tørker ut ølet.

Min 50PPM hvor? I mesken eller i ølet? Hvis du vil ha i ølet så må du regne med å meske med sikkert 80PPM evt tilsette noe i kokekjelen.
 
Sist redigert:
Alt er vanlig egentlig. west coast ipa er mer sulfat mens neipa er mer klorid men med mye av begge. Og alt i mellom og omvendt. Smak og behag. Ratio er forøvrig lite interessant ifht mengden av begge synes jeg da, den ene ikke «nuller ut den andre»

Verken sulfat eller klorid har noe med humla å gjøre, men sulfatet tørker ut ølet.

Min 50PPM hvor? I mesken eller i ølet? Hvis du vil ha i ølet så må du regne med å meske med sikkert 80PPM evt tilsette noe i kokekjelen.
Ok, mener jeg lest at sulfatet vil gi et tydligere humlepreg. Jeg er i startfasen når det gjelder vannjusteringer. Så prøver å lære meg dette med vannkjemi :confused: 50ppm kalsium var jo tenkt i mesk.. bratt lærekurve dette her.. :eek: takk for svar!
 
Ok, mener jeg lest at sulfatet vil gi et tydligere humlepreg. Jeg er i startfasen når det gjelder vannjusteringer. Så prøver å lære meg dette med vannkjemi :confused: 50ppm kalsium var jo tenkt i mesk.. bratt lærekurve dette her.. :eek: takk for svar!

Ja det er vel en del som mener/mente (fått det fra sikkert bare en kilde) at sulfatet øker humlepreget men det er bare tull. Det gir ølet mer snert, som folk forbinder med at bitterheten kommer bedre frem.
 
Mener også bare å ha lest det som Miguel sier; sulfat fremhever bitterheten mens klorid fremhever maltkarakteren. Tror Mike Murphy fra Lervig (og Gahr?) bare bruker klorid - eller ihvertfall en overvekt. Men Mike er ikke så glad i veldig bittert øl heller:

"Water and salts

Norwegian water is great, but you still have to add some salt to it. Calcium chloride is always good in the mash. It definitely needs some calcium chloride. That helps to build the mouthfeel as well. Especially in stouts. It makes the beer smooth.

If I did a 20 000 liter IPA recipe, I would put 4-5 kilos of calcium chloride in the mash. And maybe 1.5 kilos in the boil.

If you wanna pop the hop character out some more, you can put some gypsum in the boil, but not too much because it gets a little salty."
https://www.brewolution.no/2018/07/30/lervig-del-3-murphys-law/
 
Går det an å brygge et øl, med ujustert vann. For så tilsette justering i det ferdige brygget pr glass, for å se hvordan ølet endrer karakter? Eller blir det bare tull?
 
Tror bare jeg får prøve meg fram her.. Er vel litt smak og behag dette her. o_O

Veldig:confused:!

Mens Mike Murphy altså advarer mot gips, sier Randy Mosher (han med "Radical Brewing") at du skal være forsiktig med kalsiumklorid, fordi det fort blir "minerally". Ut fra hva jeg leser, har jeg laget meg ei øvre grense på til sammen 2 ts klorid/sulfat til 25-litersbrygg, og jeg prøver å fordele det jevnt på kok og mesk. Så langt synes jeg det har fungert greit.

Mye mulig du kan blåse opp sulfatbruken, slik mange gjør, men jeg har ikke sett noe behov for å gjøre det.

Men som du sier; en får finne ut hva en liker sjøl:).
 
For noen år siden skulle IPA ha veldig høy IBU - gjerne ‘over’ 100. Moderen IPA har lavere IBU og i stedet mye sene humletilsettinger.
Teorien med at sulfat fremhever bitterheten mens klorid fremhever maltkarakteren bygger på eldre IPA-typer, ikke på de nye variantene, og er derfor ikke korrekt - som Miguel skriver
 
Da er bryggedagen igang og jeg gikk for like deler klorid/sulfat fordelt på mesk og kok, så får jeg se utfallet om et par uker ;)
 
Tilbake
Topp