Dette her med Sulfat vs klorid å hva det gjør med smak...

Disse saltene tilfører kalsium, også, hvilket er en ekstra grunn til å bruke salter, siden vannet ditt antakelig har nokså lite kalsium. .

Jeg aner ikke hvor mye kalsium det er i vannet her på Lillehammer. Det bare sto oppført i den oppskrifta jeg kopierte fra ei nettside.
 
Ser at du har grunnvann og ikke overflatevann, som er det vanligste landet over. For denne øltypen er nok det bare en fordel, så jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter å brygge uten vannjusteringer.
 
Er denne jeg kom over.

OG 1.073, FG 1.020, ABV 6,7%, IBU 30, EBC 34. Meske på 68 + 72. 2 ts sulfat + 2 ts klorid, fordelt på mesk og kok.

Malt til 32 liter etter nedkjøling
8,80 kg Maris Otter
0,45 kg T50
0,45 kg Amber
0,23 kg DRC 300
0,07 kg Roasted Barley
Humle
60 gr First Gold @ 60
35 gr Fuggles @ 5
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Det der ser ut som måten @Finn Berger skriver oppskriftene sine på... :)
 
Enig med Jørgen. Når du har litt hardere vann enn normalt - det er ikke så hardt at det er noe problem, altså - så betyr det at du har noe kalsium der. Det er fremdeles ikke så veldig mye, men såpass at det hjelper.

Vannet ditt skulle egne seg godt til mørke øl, men du trenger nok å jobbe pH'en ned litt når du brygger lyse øl. Et par prosent med syremalt (acidulated malt) + litt kalsiumsulfat og/eller kalsiumklorid (alt etter ølstil og smak) bør hjelpe godt.
 
Jeg har ikke fokusert noe på vannkvalitet og slik til nå men kanskje jeg burde sette meg litt inn i dette også. Mye å lære

Det er ikke nødvendig for å få greit øl med det vannet du har, men det gir deg mer kontroll med resultatet, og det gir deg bedre mulighet til å treffe den "riktige" karakteren til en ølstil. Jeg opplevde at ølet blei bedre, og jeg har et vann som antakelig ikke er så ulikt ditt; bare litt hardere.

Det er overhodet ikke komplisert, men det er ikke så dumt å sette seg litt inn i teoristoff bak det - sjøl om det ikke er strengt nødvendig, heller.
 
Tilbake
Topp