Om øl i mediene

Brygging.no si butikk på Stord er konkurs. http://www.stord24.no/bryggebutikken-pa-heiane-har-gatt-konkurs/

"Bubetyrar Kjell Petter Neset i Responsa advokatkontor, fortel at konkurransen vart for stor for selskapet til at dei kunne drive vidare.

– Dei var tidleg ute og gjorde det godt nokre år. Så er det blitt mange som sel, mellom anna utanlandske aktørar som sel gjennom netthandel. Marginane er blitt mindre, og dei er blitt prist ut, seier Neset.
"

Vet ikke om det er flere bryggebutikker på øyen? Det vet vel du kanskje @Chiefen ?

Klart det er OK å spare kroner på å kjøpe billig på nett, både fra utlandet og andre bryggebutikker i Norge.
Men skal man ha en lokal butikk, må man bruke de også.

Ikke for at jeg hverken skal eller vil løfte noen pekefinger, men jeg tipper det er en del bryggere på Stord som kommer til å savne lokalbutikken.

Tipper også at fri frakt for ordre over 1000,- kroner er med på å gjøre markedet tøft for små aktører.
Kanskje ikke så dumt for konkurransen at det kan se ut som det kanskje er på vei bort? (Ølbrygging.no i Grimstad har sluttet med gratis frakt)
 
Nei, har ikke hørt at det er flere slike butikker på Stord.
Vi må vel til fastlandet nå hvis vi ikke velger netthandel.
 
Ser ikke bra ut for den ene av de to i Haugesund heller...
Når du ikke klarer å få studenter til å jobbe i ølbutikk, må noe være litt ille
2fd5af41ef9b9078a6998317ead9dfba.jpg
 
Helt enig... tøm alt ut. Men en helt annen sak er jo om det smaker smør så vil jeg påstå det gjør smaken bedre... Smør smaker ok... Rungnes smaker høgg

Men kvifor er det 200 liter. Må vel vere feil på ein heil batch, eller er det lagring av kegs ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er det ikke under gjæring ved for høy temp det blir smørsmak? Har Ringnes gått ned på batch størrelsen? Er lov å håpe
 
Men kvifor er det 200 liter. Må vel vere feil på ein heil batch, eller er det lagring av kegs ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Diacetyl kommer fra gjæringen, så lagring kan det ikke være.
Trodde først du mente at all Ringnes burde helles ut. Får se om jeg unliker den meldingen... [emoji6]
 
Det kan være infisert grunnet tilbakeslag i tappelinjene, da kan man få diacetyl og hvis tanken er på 200L eller noe deromkring så må det helles ut.
 
I saken slik den er presentert i avisenagder.no sier Svein Harald Nilsen i Ringnes (mine uthevinger):

"- Det har skjedd en produktfeil, som har forårsaket en infeksjon i ølet. Slik skjer dessverre av og til. Dessverre, sier Svein Harald Nilsen i Ringnes og understreker at utestedet ikke kan klandres for problemet.

- Denne typen infeksjon, som bærer navnet diacetyl, gjør at ølet etter hvert smaker smør. Dette er et generelt problem i bransjen. Men slik usmak skal det jo ikke være i ølet, sier Nilsen etter at kunder ved Park Bistro sa fra om smørsmaken.

Nilsen sier det ikke er noen helsefare knyttet til smørsmaken - utover baksmellen som kan komme uansett dersom man drikker for mye øl.
"

Det er jo direkte feigt å gjemme seg bak utsagnet om at dette er "et generelt problem i bransjen". Det er vel ikke et generelt (som at det skjer de fleste) problem i bransjen. De som ikke kan nok om øl, eller har for dårlig tid til å la ølet få nok tid på gjæren, eller at de fucker opp en gjæring, får dette.
OG det KAN være en infeksjon, men det er vel mindre vanlig.
 
I saken slik den er presentert i avisenagder.no sier Svein Harald Nilsen i Ringnes (mine uthevinger):

"- Det har skjedd en produktfeil, som har forårsaket en infeksjon i ølet. Slik skjer dessverre av og til. Dessverre, sier Svein Harald Nilsen i Ringnes og understreker at utestedet ikke kan klandres for problemet.

- Denne typen infeksjon, som bærer navnet diacetyl, gjør at ølet etter hvert smaker smør. Dette er et generelt problem i bransjen. Men slik usmak skal det jo ikke være i ølet, sier Nilsen etter at kunder ved Park Bistro sa fra om smørsmaken.

Nilsen sier det ikke er noen helsefare knyttet til smørsmaken - utover baksmellen som kan komme uansett dersom man drikker for mye øl.
"

Det er jo direkte feigt å gjemme seg bak utsagnet om at dette er "et generelt problem i bransjen". Det er vel ikke et generelt (som at det skjer de fleste) problem i bransjen. De som ikke kan nok om øl, eller har for dårlig tid til å la ølet få nok tid på gjæren, eller at de fucker opp en gjæring, får dette.
OG det KAN være en infeksjon, men det er vel mindre vanlig.

Enig. Å håndtere diacetyl er vel "et generelt problem" i bransjen, men dette må jo være noe mer alvorlig. Og diacetyl er ikke navn på en infeksjon, heller; det er jo bare tull. Og som du sier, sjøl om diacetyl kan produseres av en infeksjon, så er ikke det så vanlig.
 
Enig. Å håndtere diacetyl er vel "et generelt problem" i bransjen, men dette må jo være noe mer alvorlig. Og diacetyl er ikke navn på en infeksjon, heller; det er jo bare tull. Og som du sier, sjøl om diacetyl kan produseres av en infeksjon, så er ikke det så vanlig.
Men, som Miguel skriver over her, kan det være dårlig vedlikehold av tappelinjene som har forårsaket dette. Og da er det jo snakk om en infeksjon.
Fremdeles ikke er generelt problem i bransjen (håper jeg)
 
«Det har skjedd en produksjonsfeil.»
«Han understreker at utestedet ikke kan klandres for problemet»
Alt tyder på at ølet var ødelagt før det ankom utestedet, og da er nok hele batchen ødelagt.
Folk flest liker smør...
 
Tilbake
Topp