Nye regler for fylling av CO2

Problemet ditt blir da at de monterer inn stigrøret du kappet bort
Har brukt helt ordinær brannslukker med klemhåndtak og stigerør i flere år. Dette fungerer helt utmerket. Skjønner ikke stresset med å kutte stigerøret, bytte ventilen osv, osv...Bruk det stående som det er og prioriter heller tiden til å nyte gode hjemmebrygg. Og skulle bryggekjelen ta fyr kan jeg alltids slukke brannen med apparatet i tillegg.
 
Dette med co2 brannapparater (og rørgjenger...) overtenkes noe helt villt her inne...Det er 100% problemfritt å bruke et brannslukkningsapparat, med stigerør og orginal klemventil, stånde rett vei, til tappeanlegget ditt (og til sveising-med mye større gassuttak enn seov de tørsteste klarer.).
 
Jeg veit at i Bergen så forsyner IceCo2 vestbrygg med fylling av de grå flaskene. Iceco2 har en stor utendørstank som de bruker til alle co2 oppdrag, noe som da betyr at de i dag ikke skiller mellom næringsmidler og industri. Har hørt fra andre kanter at gassen fra eks. AGA er den samme, men at forskjeller mellom næringsmidler og industri kan ligge i oppbevaring og fyllesystemer.
 
Næring er også filtrert. Det er snakk om forskjell på 99.9 og 99.996 ish eller noe lignende.

Resten som ikke er co2 er vanlig luft
 
Det finnes vel, grovt sett, to kilder for CO2 for en hjemmebrygger:
  • Industriell CO2 fylt på en brannslukker eller annen CO2-tank.
  • Næringsmiddelgodkjent CO2 på returbeholdere (Sodastream o.l).
Jeg har aldri fylt næringsmiddelgodkjent CO2 på min ombygde brannslukker, så jeg kan ikke helt skjønne at et nytt regelverk for det skal påvirke min industrielle CO2. Sodastream-flaskene blir jo uansett levert inn. Det eneste problemet jeg kan se, er hvis de er hjemmebryggerbutikker som fyller næringsmiddelgodkjent CO2 på industrielle flasker.

Det skal sies at et par av de stedene jeg har fylt CO2, så har jeg hatt en mistanke om at regelverkenes finere detaljer ikke har vært fulgt spesielt tett opp. Spesielt gjelder det bokføringsforskriftens krav som skal sikre at moms betales og omsetning registreres på en måte som skatteetaten liker.
 
Vet du hva en slik 15-liter koster?
Virker som en god ide å kjøpe slike og fylle over til mindre flasker (tre brannslukkere) selv. Fylle over, bruke resten som ikke lar seg fylle først og så levere tilbake flasken. Da blir det jo ikke så mye i flaskeleie.

Er forresten ikke så veldig redd for at ikke brannbutikken jeg bruker ikke vil fortsette å fylle slukkeren min. Har kjøpt den av dem, de har modifisert den og trykkprøvd den. Det var for ett års tid siden de plutselig fant ut at de måtte trykkprøve og stemple. Da hadde den vært utgått i et par år uten at det var noe problem. Samtidig begynte de med med moms og kvittering og greier så det har blitt litt mer seriøst og mye dyrere.

Skjekket i dag, Biogon 13,4 liter koster 1095,-, 20 liter 1300,-, 40 liter industri Co2 1434,- , alle priser veiledende og pluss moms fra AGA. Del liter på 1,333 så får du vekten i kilo. Ingen prat om lovligheter eller leietid, leiem var 8 kroner dagen.
 
Det er jo ikke så dyrt hvis man fyller over på diverse brannslukkere for å minimere flaskeleien!

Har i det siste tenkt på om det går an å samle gass fra gjæring i for eksempel en 200 liters bereder. Ikke for å spare penger men for gøy og for å være sjølberga.. Må i så fall finne en pumpe som kan komprimere gassen litt. La oss si til 5 bar. Da har man 1000 liter som burde holde til man har gjæret neste batch og vel så det..
 
Det er jo ikke så dyrt hvis man fyller over på diverse brannslukkere for å minimere flaskeleien!

Har i det siste tenkt på om det går an å samle gass fra gjæring i for eksempel en 200 liters bereder. Ikke for å spare penger men for gøy og for å være sjølberga.. Må i så fall finne en pumpe som kan komprimere gassen litt. La oss si til 5 bar. Da har man 1000 liter som burde holde til man har gjæret neste batch og vel så det..

Har både tenkt og prøvd det, oljefri kompressor fra Biltema til fylling av berederen (må tømmes for luft først).
Men gjennvinning av co2 er mer komplisert, bryggerier som gjør det har store kompliserte anlegg for det, rensing for svovel bl.a.

Men så er det også sånn at en bereder med 200 liter vann på 5 bar som sprekker bale lager ett vått rom mens en bereder med 200 liter gass på 5 bar som sprekker er nøyaktig det samme som å detonere 1 kilo sprenstoff, forhåpentenligvis kommer det saktere og bare blåser ut vinduene.
 
Tilbake
Topp