1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Nye regler for fylling av CO2

En tråd i 'Utstyr' startet av Oberstbräu, 21 Nov 2017.

1. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som nevnt i en salgstråd for en CO2-tank, skal det komme nye regler for fylling av næringsmiddelgodkjent CO2. Har disse reglene innvirkning på fylling av CO2 for andre formål, f.eks. etterfylling av brannslukningsapparat? Skilles det mellom privatkunder og bedriftskunder?

Arnljot liker dette.
  2. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

3. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ville jo vært rart om man ikke kan etterfylle med "ikke-godkjent" CO2... Hvis man må kunne bevise at det kun har vært fyllt næringsmiddelgodkjent CO2 på sine eksisterende flasker (det være seg gamle brannslukkere eller ordinære gassflasker), blir det mange kasserte flasker i det ganske land.. (hvis jeg ikke har misforstått infoen på Facebook/den andre tråden da - det kan jo godt hende jeg har) ;)

4. Captn

Captn
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Blir det for vanskelig å fylle flaska mi tror jeg kommer til å prøve å fylle med tørris. Noen som har prøvd?

5. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, men kan ikke se at det skulle være noe problem. Har vært inne på tanken og fant via youtube ut at en del amerikanere driver og fyller sodastreamflasker med tørris.

6. TazzaT

TazzaT
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Funker fint det,testet på en sodastream flaske.. bare synd tørris er så dyrt her..

Nortr liker dette.
  7. Tim Beckenbauer

Tim Beckenbauer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har det noe å si om en tapper fra en indutriflaske med CO2? Er kvaliteten god nok til å ha i ølet? Produsenten garanterer jo ikke at det ikke finnes uhumskheter som ikke bør være der. Er det noen som har greie på fylling her? Kan jeg bare lage en kobling mellom flaskene og åpne begge kranene? Kan det gå for raskt?

8. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er mange som fyller indusrigass. Jeg har pleid å kjøle ned mottakerflaske i fryser, koble på begge, og så åpne. Vet ikke hvis de er riktig prosedyre dog. Fra co2 flaske med stigerør that is.

9. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Holdt i sin tid litt på med paintball (ca. 15-ish år siden), og leide da en stor industriflaske med CO2 for å fylle opp tankene til markørene. Hadde ingen tanke for vekt og hvor mye gass som kunne fylles på - alt gikk på "gefyllen". Litt mer skeptisk til den praksisen i dag merker jeg ;) Men om det blir et lovverk som fører til at alle mine flasker må kasseres så ser jeg jo at dette kanskje er et alternativ (muligens i samarbeid med flere andre for å spre kosten).

10. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har fylt små (73 grams uten sikring) og store siden 80 tallet, ingen problemer, MEN vekten må holdes, serlig når de er uten sikring, det er en selvfølge.
    Nedkjøling i fryser er en del av prosedyren for å få nok Co2 i flaske/patron men da er det serlig viktig å holde vekten og evt. slippe ut det som er for mye.
    På sodastream patroner kan ventilen lage problemer etter en stund så den må nok byttes inn av og til, da er små flasker med rattventil kjekt.

Går kanskje over til 15 kg. næringsmiddel Co2 når jeg er tom igjen, det er det de nermeste Co2 leverandøre har.
    Da fyller jeg 2x6 kg. + 2x450gr. og de siste nermere 2 kg. over på en 200 liters tank som da ikke holder mer enn 5 bar trykk med den lille mengden.

11. LancerEvo

LancerEvo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg vet ærlig talt ikke hvor langt eller strengt de kommer til å strekke reglene etter det jeg har hørt så langt. Men at det vil bli problematisk å fylle brannslukkere vil jeg tro er rimelig sikkert som jeg har forstått fra den største gassleverandøren i Norge. Kommer vel informasjon når de er blitt enige i utvalget

12. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da får vi vel ty til næringsmiddelgodkjent slukking neste gang det brenner...

LancerEvo liker dette.
  13. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vet du hva en slik 15-liter koster?
    Virker som en god ide å kjøpe slike og fylle over til mindre flasker (tre brannslukkere) selv. Fylle over, bruke resten som ikke lar seg fylle først og så levere tilbake flasken. Da blir det jo ikke så mye i flaskeleie.

Er forresten ikke så veldig redd for at ikke brannbutikken jeg bruker ikke vil fortsette å fylle slukkeren min. Har kjøpt den av dem, de har modifisert den og trykkprøvd den. Det var for ett års tid siden de plutselig fant ut at de måtte trykkprøve og stemple. Da hadde den vært utgått i et par år uten at det var noe problem. Samtidig begynte de med med moms og kvittering og greier så det har blitt litt mer seriøst og mye dyrere.

14. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mener de sa det er 1000,- for innholdet, så kommer leien i tillegg, men den blir jo kort.
    Trykktesting har jeg fått beskjed om jeg og men har fylt flere ganger etter det mens jeg venter, det holder med 2 i IQ for å skjønne at det ikke skjer :)

15. beefeater

beefeater
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De gav meg ikke så mye valg ang. trykktestingen, dessverre..
    Men en tusenlapp for 15 kg er jo slett ikke verst. Betaler vel i overkant av hundrelappen pr. kg nå så dette blir løsningen hvis det noengang skulle bli vanskelig å få fylt brannslukkere!

16. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

men dette er fritt etter manns minne og det kan være kort

17. Confusius

Confusius
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan ikke forstå at det skal så mye bli vanskeligere å få fyllt brannslukkere i fremtiden. Vi fortsetter vel bare å fylle der vi er vant med å fylle i dag, og for de fleste er det der man fyller brannslukkingsapparater. Det skal vel slukkes branner med Co2 i fremtiden også, og vi er vel ikke så veldig engstelige for Co2`en fra disse fyllestasjonene i dag heller. Eller...?

18. Oddvar Demmo

Oddvar Demmo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

med tanke på miljø så hører den til her og må være her

19. LancerEvo

LancerEvo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Problemet ditt blir da at de monterer inn stigrøret du kappet bort

20. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Gleder meg til å se ordlyden på det regelverket!

glennrlie, LarsUlv og Confusius liker dette.

Del denne siden