Forslag til SMASH?

john petter

Fylkesstyre
Hei,
jeg har WLP001 på røreren og 237 gram Cascade humleblomster fra egen hage i fryseren.
Tenkte å brygge et lyst øl med disse to ingrediensene, og da går det vel mot APA-land...
Jeg lurer på hvilken maltsammensetning jeg skal gå for.

Har sett at noen bruker Maris Otter med Cascade. Det er sikkert godt, men Maris Otter er vel engelsk?

Maltsammensetningen til Lucky Jack er 4,1 kg Pilsen malt 3,5 EBC, 310 g Caramel Hell 30 EBC og 310 g Caramel Munich II 120 EBC.
Til 25 liter.
Humlene er Perle (bitter), Cascade, Chinook/Citra og Citra (tørr).

En annen øl jeg brygget (25 liter) hadde 5 kg Pale 5 EBC og 250 g Caramel Munich II 120 EBC.
Chinook (bitter), ellers 50/50 Cascade/Centennial på 15, 0 og tørr.

Tenker jeg må legge til en 40% ekstra humle i forhold til pellets da jeg er usikker på hvor kraftig aroma mine kongler fikk. Da må jeg kanskje supplere med Cascade pellets.

Malten må balansere med humlen og gjæren jeg har. (25 liter i gjæringskaret.)
Hva sier dere?
 
Sist redigert:
Tenker du en SMASH, ville jeg sagt MO, men om det egentlig bare er å teste ut humla for seg du er ute etter, ville jeg lagt inn 20% lyst münchner. Og gjerne bare vanlig pale malt. 5% hvetemalt kan også ha noe for seg. Altså 75% pale, 20% lyst münchner og 5% hvete. Det skulle gi en gylden farge, og litt god maltdybde/kjeks og rista brød.

Jeg har en APA stående til gjæring sjøl nå, med denne oppskrifta (til 25 liter, 5%). Jeg har lagt til litt mer kjeks/nøtter med Special roast. Ølet er ferdig gjæret, men skal ha fire dager til med tørrhumle i. Det smaker veldig lovende så langt.

3,5 kg Pale malt
1,0 kg Lyst münchner
0,5 kg Hvetemalt
0,3 kg Special Roast 100 EBC

Beregnet OG var 1.049, FG 1.011. Jeg bruker wlp013.
 
Dersom du skal ha SMASH (Single Malt Singel Hop), så _må_ du ha ha single malt.

@Miguel har postet en maltbase han mener er den ultimate maltbasen for en APA der humlen skal komme frem, men allikevel balansere.
Men jeg er ikke kar om å finne den posten. @Miguel , kan du hjelpe?

Ultimat og ultimat, det blir iallefall øl av det.Men det er egentlig bare single hop, ikke smash.

https://forum.norbrygg.no/threads/skal-du-brygge-single-hop-look-no-further.37928/
 
Da blir det til 25 l i gjæringskaret:

5,2 kg Maris otter
170 g Premium English 60 EBC
170 g Special W 300 EBC
(Hadde tenkt amerikansk malt, men ILA hjemmebrygg påvirket meg til denne miksen... ;-) Var det noen som nevnte kjeks og brød....?)

Rikelig mengde WLP001 fra starter.
Gjæring på 18 grader. (?)

Cascade single hop.
15 g @ 60 min
25 g @ 10 min
50 g @ 0 min / whirlpool
75 g @ tørrhumling
Da jeg har humle fra egen hage med ukjent styrke og ikke pellets, ganger jeg vekten med 1,4. 15 g pellets blir 21 g blomst.

Har problemer med å få tallene for de to mørke maltene inn i kalkulatoren til Brewer's Friend (hjelp!), men OG blir ca. 1.054, FG 1.011, ABV 5,5, IBU 33,25. Beregnet 78% brew house effektivitet.
Eller det blir det det blir...

Hva slags øl blir dette? Single hop engelsk APA?
 
Da blir det til 25 l i gjæringskaret:

5,2 kg Maris otter
170 g Premium English 60 EBC
170 g Special W 300 EBC
(Hadde tenkt amerikansk malt, men ILA hjemmebrygg påvirket meg til denne miksen... ;-) Var det noen som nevnte kjeks og brød....?)

Rikelig mengde WLP001 fra starter.
Gjæring på 18 grader. (?)

Cascade single hop.
15 g @ 60 min
25 g @ 10 min
50 g @ 0 min / whirlpool
75 g @ tørrhumling
Da jeg har humle fra egen hage med ukjent styrke og ikke pellets, ganger jeg vekten med 1,4. 15 g pellets blir 21 g blomst.

Har problemer med å få tallene for de to mørke maltene inn i kalkulatoren til Brewer's Friend (hjelp!), men OG blir ca. 1.054, FG 1.011, ABV 5,5, IBU 33,25. Beregnet 78% brew house effektivitet.
Eller det blir det det blir...

Hva slags øl blir dette? Single hop engelsk APA?

Ser du har brukt 1-2-3 på humlinga. Sikkert litt flisespikker, men det skal være være riktig :)

Skal det bli 1-2-3 så må du ha riktig mengde gram humle ifht mengde vørter på det stadiet du er på i prosessen..

F.eks hvis du har 25 L i bøtta så er jo 25x3g greit nok. Men hvis du legger igjen trub i kokekjelen, la oss si tre liter, så må du gange opp wp og 10min humla med 28L, da du ville hatt 28L vørter etter koking.
 
Ser du har brukt 1-2-3 på humlinga. Sikkert litt flisespikker, men det skal være være riktig :)

Skal det bli 1-2-3 så må du ha riktig mengde gram humle ifht mengde vørter på det stadiet du er på i prosessen..

F.eks hvis du har 25 L i bøtta så er jo 25x3g greit nok. Men hvis du legger igjen trub i kokekjelen, la oss si tre liter, så må du gange opp wp og 10min humla med 28L, da du ville hatt 28L vørter etter koking.

Selvfølgelig ja. Da blir det enten mer humle (har ikke mer blomst) eller lavere IBU.
 
Er ny på kalkisen til brewersfriend.
Kan sette batch size til 28 l og target kettle. Da blir vel IBU beregnet riktig? Med samme mengde humle dropper den til 29.
OG synker litt og.
 
Tilbake
Topp