Har noen 7 Fjell Bergen! klone/oppskrift?

Har for sjeldent mulighet å ta en sånn på Flesland dessverre, og søkeordene mine strekker ikke til for å finne noe som likner..
Har det blitt publisert noen oppskrift her som kan brukes så jeg slipper å kjøpe flybillet hver gang jeg har lyst på denne?
 
Dette er kun på tapp, såvidt jeg vet også kun på Flesland, prøvde å lage link men fikk kun 404. Ikke sikkert det er noen offisiell resept siden de sier det lun brygges til de
 
Denna?
http://www.7fjellbryggeri.com/brewour7sorterchristmasale/




7 FJELL – 7 SORTER CHRISTMAS ALE
OG: 16,5 °P (1.068)

FG: 4.8 °P (1.019)

IBU: 36 (Noonan)

Malts:

71.7 % Best pale malt, 6 EBC

9 % Best Münchner malt, 25 EBC

4,5 % Thomas Fawcett amber malt, 100 EBC

4,5 % Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC

4,5 % Best dark caramel malt 120 EBC

4,5 % Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC

1,4 % Weyermann Carafa Special 1, 900 EBC

Hops:

Horizon to hit target IBU @ 60 min.

0.67 g/l Fuggles @ 15 min.

0.45 g/l Cascade @ 15 min.

0,67 g/l Fuggles @ whirlpool

0,45 g/l Cascade @ whirlpool

Yeast:

White Labs WLP007, fresh slurry

Mash:

62 °C, 20 min.

66 °C, 20 min.

77 °C, 5 min.

Boil:

90 min.

Fermentation:

18-20 °C for 10-14 days.

Contains gluten

GahrSmith > BeerSmith

Questions?

gahr@7fjellbryggeri.com

Bruk av alkohol kan gi ulike skadevirkninger. Utfyllende informasjon finner du her.
 
Syns i første omgang denne har alt for lav IBU til å være nær. Og dessverre litt for sent å brygge denne til jul i år
 
Kan det være at det er en svakere versjon av gateway ipa? Mener å huske at jeg fikk litt same vibbene av den.. (uten å teste side om side)
 
Ja, tenkte jo ikke på å søke på det..

Men når jeg legger oppskriften inn i BeerSmith får jeg ikke IBU til å bli 24.. vet det blir forskjell fra storproduksjon til vårt Lotte anlegg men bør jeg da bare legge inn litt bitterhumle i oppstart kok, eller kjøre mer aroma?
 
Ja, tenkte jo ikke på å søke på det..

Men når jeg legger oppskriften inn i BeerSmith får jeg ikke IBU til å bli 24.. vet det blir forskjell fra storproduksjon til vårt Lotte anlegg men bør jeg da bare legge inn litt bitterhumle i oppstart kok, eller kjøre mer aroma?
Ofte har vel Gahr brukt Noonan istedet for Tinseth, uten at jeg vet om det utgjør så mye... :)
 
Ja, tenkte jo ikke på å søke på det..

Men når jeg legger oppskriften inn i BeerSmith får jeg ikke IBU til å bli 24.. vet det blir forskjell fra storproduksjon til vårt Lotte anlegg men bør jeg da bare legge inn litt bitterhumle i oppstart kok, eller kjøre mer aroma?

Jeg har kjølt ned til litt over 80, og så latt den stå der i 10 -20 minutter. Det gir godt med bitterhet etter min erfaring. Jeg tør ikke gjette på noen IBU-verdi - det er uansett fryktelig lite eksakte beregninger vi kan gjøre av den verdien - men 24 IBU er jo ganske snilt, som en norsk pils, og jeg vil tro at 10 minutter vil greie seg.

Da forutsetter jeg, for ordens skyld, at humla tilsettes når det er igjen 5 minutter av koketida.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp